Hlavní obsah
Seberozvoj

„Všichni jsme amatéři.“ Dělat to, co milujeme, bez ohledu na úspěch.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Sebastian Voortman (Pexels)

Nikdo nechce být amatér. Už jen to slovo bereme jako nadávku. Snažíme se ze všech sil být úspěšní v tom, co děláme. Nepřicházíme pak ale i o radost?

Článek

To bolí!

Amatér pro mě vždycky byla nadávka. Nepříjemná, dehonestující. Jo, klidně mi říkejte, že jsem pokérovanej feťák, to se mě nemůže dotknout. Ale, že něco neumím? Že jsem lempl, nedouk, co to nikdy nikam nedotáhne? Au, to bolí.

Nebudeš slavnej, protože umíš h*vno

Nic neumět, nebo to umět blbě, jsem brala jako vlastní slabost. Já chtěla umět. Nejlíp všechno. Jakmile jsme s něčím začala, chtěla jsem v tom být mistr a to ideálně hned.

Všechny stavy na půli cesty mě příšerně vytáčely a byly zdrojem mý ohromný nespokojenosti. Se sebou, se životem. Jsi amatér, holka. Tohle ti moc nejde. Ok. Budu makat víc, dýl a častějc, abych se z týhle škatule zase rychle dostala.

Zapšklá jako Bodie

Přitom už jen to slovo. Amatér. Je tak nádherně libozvučný! A být amatér? Boží stav. Můžu být profík, proč ne. Opravdu věřím, že bez ohledu na jakýkoliv okolnosti a překážky, můžu uspět ve všem, když si to budu přát. Ale profesionálové jsou tak trochu jako Bodie a Doyle. Zapšklý, rigidní, nemilosrdný. Chci být taková?

Příšerná značka ideál

„Viděl jsem Sex Pistols,“ řekl jednou zpěvák kapely New Order Bernard Sumner.
„Byli příšerní… chtěl jsem vstát a být příšerný s nimi.“

(Austin Kleon – Ukaž, co děláš)

Amatér je vlastně značka ideál. Moment, když něco objevím. Jsem nadšená a chci v tom pokračovat. Zkoumám, hraju si, bavím se. Je mi jedno, že prstovýma barvama zapatlám všechno kolem a že se ty pískový mandaly nějak vymkly kontrole a doma nám to nepříjemně křupe pod nohama.

Foto: Alexander Grey (Pexels)

Mrakoplaš vs. Dvoukvítek

Objevuju nový světy. Kráčím tam, kam moje noha ještě nevkročila. Co na tom, že jiný lidský nohy tam přede mnou byly už tisíckrát a byly v tom pravděpodobně mnohem lepší, než já kdy budu. Pro člověka, co byl celý život spíš Mrakoplaš, je občas náročný přijmout pohled Dvoukvítka a jeho čirý radosti z každý hovadiny, na kterou narazí, ale je to cesta, jak se nezbláznit.

Milovat cestu

Být amatér znamená bejt zamilovaná do činnosti, kterou dělám. Pohlcená, chycená. Amatér řeší cestu. Tudy je to fajn, tak tam jdu. Jestli mě to někam zavede, řeším až za pochodu. Beztak všechny štreky vedou do hrobu. Je poutník, co zůstal na cestě a s Bombadilovskou písní objevuje krásy Starého lesa. Nebojí se hladovět a umazat si boty.

Klapky zužujou pohled

Zatímco ruce i mysl profesionála fungujou jako dokonale seštelovaný stroj, kterej se nespokojí s žádným polovičatým zmetkem, jeho pohled je zúžený. Má klapky na očích, který mu umožňujou vidět jen cíl v dálce a zbytečně se nerozptylovat detaily okolo. Často pak ale nevidí ani prostý a jednoduchý řešení.

Všichni jsme amatéři

„Všichni do jednoho jsme amatéři. Nežijeme dost dlouho, abychom byli někým jiným.“

(Charlie Chaplin)

Dnešní doba je tak rychlá, že pokud zrovna celý život nešijeme boty tradičními postupy, tak to, v čem jsme dneska profíci, nemusí zítra znamenat vůbec nic. Nikdy nebudeme dokonalý. Myslím, že to ani není smyslem. Tak proč si neponechat i to amatérský nadšení pro věc?

Vždycky amatér

Je skvělý dělat něco, co miluju, a být v tom úspěšná. Pokud bych si ale měla vybrat mezi dokonalostí a tím, že mě to prostě baví, chci být amatér. Tuplovanej, nefalšovanej amatér, co píše, protože nemůže jinak a kašle na to, že dělá pravopisný chyby.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz