Hlavní obsah
Názory a úvahy

Rohlík.cz, Košík.cz - co na tom všichni vidí?

Foto: Free picture from freepik.com

Představte si, že říkáte své babičce: „Babi, dneska už nemusíš chodit na nákup. Klikneš na mobilu, vybereš si mléko, chleba a třeba i zázvorovou limonádu, a oni ti to přivezou až ke dveřím.“

Článek

Babička by na vás případně koukla a zeptala se: „A to jako nemáš nohy?“

Ale přesně to je kouzlo Rohlík.cz a Košík.cz. Kouzlo, které přitáhlo investory z celého světa, aby do těchto služeb nalili miliardy korun. Proč? Protože jsme se ocitli ve světě, kde mít doma „chleba bez kroku“ je nový statusový symbol. Ačkoliv čísla hovoří jasně – na chlebu se prodělává.

Rohlík.cz byl kdysi malý startup, který se rozhodl zachránit nás všechny od čekaní ve frontě na pokladně. Všichni jsme tleskali, když nám domů přivezli tašku s bio mrkví, kterou jsme si objednali o půlnoci. Ale pak přišla otázka: jak to, že je tahle služba tak levná? Kde se bere ta magie?

Odpověď je jednoduchá: ztráty. Ano, na každé tašce s bio mrkví se přičítá nějaký ten proděl. A přesto je celá firma ohodnocena na miliardy. Proč? Protože investoři doufají, že jednoho dne přijdeme na chuť tak drahé bio mrkvi, že nás ani nenapadne přepínat aplikaci na konkurenci. Zatím to ale nevypadá, že by zákazníci chtěli platit za bio mrkev dědictví.

A co teprve Košík.cz, který si řekl, že nám nedá jen bio mrkev, ale i francouzský sýr, čestvé kytice a něco pro psy. Ano, protože když se už válíte na gauči a klikáte, co chcete k večeři, je logické si přihodit taky šampaňské pro Fíka. Realita? Fík se z toho málem udusil, protože doručovatel mu to nechal před domem a zvonil na sousedy.

Obě firmy mají jedno společné: jsou to ekonomické perpetuum mobile. Každý rok přicházejí s bombastickými tiskovými zprávami, kolik miliard korun investovaly do „expanze“, zatímco drobně upravují definici toho, co znamená „zisk“. Většinou jde o zisk ve formě nových registrací zákazníků, kteří si objednají jednou a pak se vrátí k lidovým supermarketům, protože aplikace je sice sexy, ale akce na salám v Lidlu je neodolatelná.

Zákazníci. My všichni si užíváme ten pocit, že můžeme objednat, co nás napadne, a doručovatel přiveze vše až ke dveřím. Samozřejmě se občas stane, že místo jogurtu přijde balená voda, ale kdo by se zlobil, když může mít pocit, že šetří čas?

A majitelé firem? Ti mají radost hlavně z toho, že se o nich mluví. Kdo by nepotřeboval být mediálně slavný, i když jeho firma prodělává? Koneckonců, když už to „nevyjde“, pořád můžete svou miliardovou ztrátovou službu prodat někomu dalšímu za ještě větší peníze.

Takže, co na tom všichni vidí? To, co na většině moderních startupů – iluzi, že budoucnost je teď a můžeme ji doručit do 90 minut. Rohlík.cz a Košík.cz jsou symbolem naší doby: děláme věci pro pohodlí, ačkoliv víme, že nám to tak docela nedává smysl. A kdo potřebuje smysl, když můžete mít bio mrkev s donáškou zdarma?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz