Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Česká republika, malá země s velkými auty

„Česká republika bude bohatá, až budou všichni jezdit v malých autech.“

Článek

Toto proroctví kdosi pronesl asi před dvěma desítkami let. Při současném pohledu na parkoviště obchodů stojí předpověď starého myslitele za úvahu. Každé auto větší než malé se dnes na namalované parkovací místo vejde jen s minimální rezervou, což s sebou přináší nejen nutnou akrobacii při nastupování a vystupování, ale také poškrábanou barvu i zprohýbané plechy.

Proč v malé a chudé zemi, která se potýká se stomiliardovými dluhy a spoustou chudých lidí, přibývají snobové s drahými velkými auty? Je to asi tím, že ubývá skromných lidí generace předlistopadové, kdy malá auta převažovala nejen kvůli nižší ceně a nižší spotřebě pohonných hmot, ale i kvůli tomu, že v Evropě byla módou.

Slavnou dobou malých aut v celé Evropě byla 60. léta minulého století, kdy se Evropa už jakžtakž vzpamatovala z nejhorší poválečné bídy a snažila se umožnit lidem levné a pohodlné cestování. Některá italská, francouzská, německá, britská a jiná auta ovšem nebyla vhodná pro lidskou velikost 5X. Dobře urostlý herec Jan Werich, tehdy také ředitel divadla ABC, v jedné forbíně nadsadil, že po nastoupení do Fiata 600 se člověk už nedostane ven. Ještě menší byl Fiat 500. Ani české Spartaky a Š1000 MB se vnějšími ani vnitřními rozměry chlubit nemohly.

Za mořem to bývalo jiné, tam všeobecná poválečná chudoba na lidi tolik nedolehla. Ještě začátkem 60. let americké silnice brázdily mohutné a silné americké koráby v chromu a s ploutvemi na blatnících, přičemž řidiči na spotřebu velmi levného benzinu hledět nemuseli. V současnosti už v USA sice jezdí auta o něco menší, přesto je jejich pohyb po silnicích pořád jakoby rozvážný. Sportovní způsob jízdy, který je rozšířen v ČR, neumožňují v USA dopravní značky a nevynucuje si ji ani nedostatek místa na silnicích a parkovištích.

Kvůli úzkým stáním na parkovištích českých supermarketů se majitelé velkých aut zlobí. Někteří sobci to řeší tak, že v případě dvou volných míst vedle sebe zaparkují na čáře mezi nimi. Kapitolou zvláštní jsou na parkovištích dodávkové vozy, které brání řidičům malých vozů ve výhledu. Couvat naslepo ze sevření dvou dodávkových vozů je docela riskantní manévr s očekáváním, kdy vzadu zakvílí pneu některého spěchajícího borce v BMW.

Málo místa ostatně řidiče tlustých aut často trápí také při jízdě v různých zúženích. Šíře jízdního pruhu se liší podle třídy konkrétní komunikace. Například šíře běžného jízdního pruhu na dálnici je 3,75 metru, ovšem při zúžení může mít jízdní pruh šíři 2,5 metru, ale také 2,2 metru nebo dokonce pouhé dva metry. K dramatickým situacím dochází na místních komunikacích o celkové šířce menší než 4 m. Tam mají problémy vyhýbat se malá auta, natož dodávky, které si zkracují cestu třeba jen o 500 m.

Požadavky na změnu normy na velikost nalinkovaných parkovacích míst stoupají. Stejně tak by někteří větší lidé mohli požadovat změnu normy na výšku dveří u domů. Protože velkých aut přibývá, je možné, že k úpravě velikosti míst na parkovištích časem dojde. Velká auta tak obsadí ještě více místa v malé České republice.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz