Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nová diktatura přišla nenápadně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels - free photo stock markete, https://www.pexels.com/

Novodobé technologie používám, ale jen ty, které považuji za prospěšné. S klávesnicemi počítačů pracuji už víc než 40 let, internet používám 24 let.

Článek

Internetbanking užívám od doby, kdy byl u nás zaveden. Většinu komunikace vedu přes maily. Peníze mi chodí rovnou na účet v bance. Za ideální způsob placení v obchodech považuji platební kartu. Přesto mě různí statistikové řadí mezi občany zaostalé. Důvodem je, že se nekamarádím s dotykovými obrazovkami, protože chytrý telefon pro mne není pomocníkem, ale diktátorem a tyranem.

Nedávno tvrdil v rádiu jeden odborník, že polovina (4,5 miliardy) lidí na zeměkouli je prostřednictvím mobilů aktivní na sociálních sítích, každý 2,5 hodiny denně. Nevím, o co se jedná. Dnes ráno jsem se ve zprávách Radiožurnálu dozvěděl, že 60 procent lidí platí v obchodech mobilními telefony. Schválně jsem šel dopoledne do supermarketu, abych pozoroval, čím kdo platí. Větší část zákazníků platila hotově penězi, ostatní kartami. Mobilem neplatil nikdo. Redaktoři sežerou všechno a hned to jiným otvorem pustí do éteru.

Chytrý telefon vyžaduje dobrý zrak, citlivé prsty a především pevné nervy ze železa. Nic z toho mi nepřebývá, spíše částečně chybí. Co mě mimo dotěrné a všudypřítomné reklamy vytáčí do běla jsou požadavky na hesla, kódy, piny a podobné nesmysly, kterých už mám tolik, že si je nepamatuji a musím zřizovat nové a nové. Nepříliš pochopitelná v mobilech je čeština, jakou jsou dávány pokyny k ovládání přístroje. Překlad z angličtiny do češtiny asi dělá přes čínštinu nějaký digitální překladač, tak složité a nesmyslné pokyny by asi ani nejhorší absolvent české základní školy zformulovat nesvedl. Pochopit tuto češtinu nedokážu.

Svět se sice změnil jen nepatrně, lidský spěch rychlost otáčení Země neovlivnil. Nepochopitelná je rychlá mluva mladých lidí. Pro mne příliš nepochopitelná, jako by tlumená a zašifrovaná. Mluvte stručně a srozumitelně, nabádali nás kdysi ve škole i doma. Mám dojem, že současní žáci jsou hodnoceni podle rychlosti řeči, nikoli podle obsahu a hlasitosti. Zbavili jsme se Němců a důrazně vyslovované němčiny, která je dnes jaksi nežádoucí a opomíjená, i když se také zrychlila, a převzali způsob patrně polské nebo ruské rychlomluvy.

Mobilní telefony jsou užitečné především kvůli tomu, čemu slouží od svého začátku, to je telefonování, částečně kvůli SMS. Všechny ostatní funkce jsou jaksi zbytečné. K fotografování jsou fotoaparáty, k psaní dopisů počítače, k placení peníze a platební karty. Do obchodu mobil nenosím, nikoli kvůli odporu a nechápání jeho funkcí, ale z prostého důvodu, že ho nemám kam dát a mám obavy o jeho ztrátu a odcizení. Je to přece jen nákladná investice. A kapsy vycpané patnáctidekovou plackou zvláště v létě omezují pohyb.

Současní slavní politici s asi desetinásobnými příjmy, než mám já, zrušili listovní zásilky a chtějí zrušit platbu v hotovosti, všechno prý lze provádět pomocí chytrého telefonu a počítače. A šmitec. Kde se vzala povinnost koupit si počítač a mobilní telefon? Lituji mladé lidi, kteří diktátu moderní doby podlehli. Dnes je nejen koupě telefonu brána jako samozřejmost, ale i koupě počítače a automobilu. Na dotaz, jak dopravit domovní odpady do vzdálenosti 5 km, se na obecním úřadu dozvíte, že „autem, to má každý“. Není to novodobá diktatura?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz