Článek
Prvním doporučením komise je, aby zdravotní schopnost k řízení byla lidem po 70 letech věku kontrolována lékařem každých 5 let. U mladších řidičů by tato kontrola měla být po 15 letech.
S těmito návrhy EK nesouhlasí veřejnost i odborníci. Německý ministr zdravotnictví Andreas Phillippi (SPD) návrh kontrolovat seniory odmítl jako nepřijatelnou snahu diskriminovat jednu skupinu obyvatelstva. Samotný věk není podle něho důvodem k tomu, aby člověk nebyl schopen účastnit se silničního provozu. Podle statistik lidé nad 65 let jsou skupinou, která se podílí na nejmenším množství dopravních nehod, protože jezdí opatrně a ohleduplně. Jediným problémem je, že v případě nehody nesou mnohem těžší následky než mladí lidé. S názorem ministra souhlasí i opoziční CDU.
Návrhy EK počítají s tím, že starší lidé budou hodnotit své schopnosti řídit motorová vozidla sami, buď sebehodnocením, nebo dobrovolnou kontrolou u lékaře. Nakonec asi budou rozhodovat členské státy o tom, který způsob bude použit. Německý automotoklub doporučuje pravidelné kontroly u očního lékaře a sebemonitorování, Odevzdání řidičského průkazu ze zdravotních důvodů by mělo být pouze dobrovolné.
Podle návrhu EU by platnost řidičských průkazů vydaných po 19. lednu 2013 měla být 15 let. Jednotlivé státy EU však mohou návrhy EU ještě změnit.
V ČR jsou tyto návrhy EK medii vykládány už jako jistá povinnost. Pokud se jedná o současnou českou vládu, která seniory obviňuje ze všech ekonomických i jiných problémů, které má, nemohou starší řidiči v ČR očekávat úlevu, že budou moci své řidičské schopnosti hodnotit sami a dobrovolně jednou za 5 let. Rovněž mnozí čeští lékaři by nesli dobrovolné prohlídky těžce, neboť povinné kontroly za 1 - 2 roky jim přináší značné zisky a především možnost pacienty komandovat a vydírat.