Hlavní obsah
Názory a úvahy

V roce 2033 by komíny v EU už neměly kouřit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Evropský parlament schválil (54%) povinnost zateplit do roku 2033 všechny obytné místností v celé EU.

Článek

Má to být způsob, kterým se zastaví vytápění domů fosilními palivy a tím ochrání životní prostředí.

Směrnice EP bude nyní projednávaná v dalších orgánech EU. Vzhledem k silnému vlivu ekologických aktivistů a zelených stran se předpokládá, že směrnice bude schválena a v EU uvedena v život.

Majitelé starších činžovních a rodinných domů, chat a chalup podle nové směrnice Evropského parlamentu musí začít důkladně zateplovat, aby je v roce 2033 stačilo zahřát jen malé množství energie. Budovy postavené po roce 2028 už mají být zcela bezemisní, přičemž musí být vybaveny solárními kolektory. Byty v takových budovách budou podle Petre Urbana z firmy Budovy 21 dražší o bezvýznamných 100.000 korun. Návratnost investice prý je 10 let, kdo nemá na rekonstrukci a nákup takového domu či bytu peníze, dostane nízkoúročenou půjčku. EP navrhl, aby bylo zateplení z větší části dotováno, na což by se mělo z Bruselu vyčlenit několik set miliard eur.

Vznešené plány EP na ozdravení životního prostředí by bylo možné s radostí uvítat, kdyby byl předpoklad, že budou podle představ evropských politiků v tak krátké době realizovatelné. S dotacemi máme v České republice už mnoho zkušeností. Na prameni sedí žába zvaná úředník. Nedávno, ještě před povykem s valorizací důchodů, nabízel ministr práce a sociální věcí Jurečka příspěvek na bydlení. Přihlásilo se o podporu jen malé množství lidí z těch, kteří ministerstvem byli kvůli nízkým příjmům vytypováni. Několik stokorun na bydlení lidé s nízkými příjmy raději oželeli, než aby se nechali komandovat úřednickým šimlem. O dotacích by mohli vyprávět čeští zemědělci. K velkým penězům se dostaly především velké společnosti, které si mohly dovolit zaměstnat a zaplatit zkušené poradce, ekonomy nebo právníky.

Zateplovat se mají všechny obyvatelné budovy o velikosti větší než 50 m², od městských činžáků, až po rekreační chaty. Suma sumárum 80 procent všech obytných domů. Na způsobu bydlení nezáleží, zateplovat se prý musí, i když v zimě tam nikdo trvale bydlet nebude. Málokde stačí vyměnit okna a dveře, jak však vypadá zahřívání paneláků i starých městských domů, vědí nejlépe nájemníci a majitelé. Na vyhřátí stowattovou žárovkou to asi všude není.

Budovy na vesnicích byly až do roku 1948 stavěny především pro zemědělské hospodaření, bytelné musely být stáje a stodoly, byty byly až na posledním místě. Nejedná se dnes tedy o byty podle současných společenských norem, ale o většinou neodborně upravené místnosti vhodné k přespání. Zateplovat až metr silné kamenné zdi může být zábava.

Malé chalupy se staly většinou majetkem městského obyvatelstva, které tam tráví několik dnů i týdnů v roce. V zimě nejsou chalupy obývané, až na malé výjimky. Tyto chalupy se podle představ EP musí také zateplovat. Pro movitější chalupáře, kteří vlastní byt či dům ve městě jistě nebude problémem zateplit i venkovské letní sídlo, nějaký podvůdek s dotacemi se v českých zemích vždy vymyslí.

Podobné starosti jako rekreační chalupáři by měli mít i rekreační chataři. Chat pod 50 m² se to týkat nebude. Takových už moc není. Bývaly takové chatky v 50. a 60. letech, kdy chatařským luxusem k závidění byla i stará maringotka, vagón či vyřazený pivovarský ležácký sud. K přespání za letních prázdnin to stačilo bohatě.

Hlavním důvodem, proč program zateplení nebude asi v českých poměrech stoprocentně uskutečněný podle představ EP, však je nedostatek lidí na práci. Nejsou lidi, říkávalo se za socializmu. Většina stavebních firem prosperuje zásluhou zahraničních dělníků. Když bude vysoká poptávka, zvýší se ceny stavebního materiálu, práce a dopravy. To bude další příspěvkem k přetrvávající vysoké inflaci.

Jaké bude životní prostředí za 10 let? V zimním období se snad emise sníží, ale co v létě, kdy se zásluhou dovolených zvyšuje automobilový a letecký provoz? Uvádí se také, že prach vytvořený oděrem pneumatik, asfaltu a betonu je škodlivější než výfukové plyny. Elektromobily toto nevyřeší, bez pneumatik jezdit nebudou, navíc se neví, co s životním prostředím udělá výroba a likvidace baterií. Neuvažuje se ani o rušení letecké dopravy, jejíž uhlíková stopa se vyrovná či překoná stopu kouřících obytných sídel i vznětových motorů. Příští léta nebudou pro Evropany lehká, pokud se sami nezničí válkami, včetně těch jaderných.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz