Článek
Tato studie předkládá návrh prototypového indexu demokracie, jehož cílem je posoudit demokratické zřízení zemí na základě tří hlavních dimenzí: (1) politické účasti a práv, (2) právního státu/institucionálního rámce a (3) sociální rovnosti a začlenění. Jsou uvedeny příkladné, konkrétně operabilní ukazatele s jejich typickými měřicími náhradami a běžnými zdroji dat.
Takto definovaný index je zpočátku staticky aplikován na vybrané země pro období 2023/24 s cílem porovnat konsolidované demokracie s autoritářským režimem a ilustrovat rozsah demokratického vývoje.
Dále je index přepočítán na základě aktualizovaných zdrojů dat, aby bylo možné analyzovat odchylku demokratické země od jejích základních principů a kvalitativně je dokumentovat v oblasti měření. Nakonec jsou navržena konkrétní opatření, která by měla tomuto vývoji čelit a posílit demokratickou ústavu.
Index demokracie - proto-definice
Indexy demokracie mohou být v zásadě složeny ze tří úrovní měření - (1) politické účasti a práv, (2) právního státu / institucionálního rámce, (3) sociální rovnosti a inkluze. Níže uvedená tabulka uvádí příklady ukazatelů, které lze konkrétně operacionalizovat - každý s typickým zástupným měřením a společným zdrojem dat. Amnesty International (AI) poskytuje především kvalitativní zprávy o jednotlivých zemích a počty případů represe, mučení, politického věznění atd.; tam, kde AI nezveřejňuje řadu údajů, se často používají kompatibilní soubory dat od jiných nevládních organizací nebo orgánů OSN.
Úroveň -> Ukazatel (stručný popis) -> Hlavní zdroj (zdroje)*
1. Politická práva a účast
Svobodné a spravedlivé volby -> Hodnocení OBSE "svobodné/spravedlivé"; výsledky pozorování voleb -> Zprávy OBSE/ODIHR, V-Dem
Volební účast -> % voličů -> národní volební komise, IDEA
Pluralita stran -> Herfindahlův index parlamentních křesel -> ParlDems, ParlGov
Svoboda shromažďování a sdružování -> AI-dokumentované porušení/rok -> Amnesty, CIVICUS Monitor
Svoboda tisku a informací -> Pořadí a skóre -> RSF World Press Freedom Index, Freedom House
2. Právní stát a státní moc
Nezávislost soudnictví -> Skóre právního státu WJP „Občanská spravedlnost“ -> World Justice Project
Kontrola korupce -> Index vnímání korupce (0-100) -> Transparency Int.
Zneužívání/mučení -> Ověřené případy AI na milion obyvatel -> Amnesty
Mimosoudní popravy -> zdokumentované případy/rok -> Amnesty, OHCHR
Trest smrti -> Popravy + rozsudky smrti/rok -> Amnesty „Trest smrti“ Stat.
Političtí vězni -> registrovaných případů -> AI, HRW
Podmínky ve věznicích -> Míra obsazenosti (% přeplněnosti) -> World Prison Brief, AI
Policejní násilí -> Oběti na 100 000 obyvatel -> Mapování policejního násilí, AI
3. Společnost, účast a rovnost
Sociálně-ekonomická nerovnost -> Giniho koeficient (příjem) -> Světová banka, OECD
Míra chudoby -> % pod národní hranicí chudoby -> Světová banka
Rovnost ve vzdělání -> Index rovnosti žen a mužů, rozdíly v PISA -> UNESCO, OECD
Podíl žen v parlamentu -> % křesel -> IPU - Parline
Zastoupení menšin -> % mandátů menšin -> Národní statistiky, MIPEX
Integrace migrantů -> Celkové skóre MIPEX (0-100) -> MIPEX
Účast bez bariér -> Míra implementace UNCRPD -> UN DESA, AI
Internet a digitální svoboda -> Skóre 0-100 -> Svoboda na síti, Access Now
Transparentnost veřejných financí -> Index otevřeného rozpočtu -> Mezinárodní rozpočtové partnerství
Účast na ochraně životního prostředí (nepovinné) -> Provádění Aarhuské úmluvy -> EHK OSN, EPI
*Mnoho ukazatelů lze ověřit prostřednictvím výročních zpráv AI; tam, kde AI nevede kvantitativní řady, jsou poskytnuty kompatibilní údaje nevládních organizací/OSN. Pro vytvoření robustního indexu demokracie se v praxi několik těchto proměnných kombinuje, škáluje (např. 0-1) a váží podle teoretického zaměření.
Aplikace: Index demokracie 2023/24 - srovnání vybraných zemí
Pro posouzení demokratické konstituce zemí jsme použili tři stejně vážené hlavní dimenze na základě výše formulované definice a každou z nich jsme převedli na hodnotu indexu (0-100 %).
Tyto tři dimenze jsou:
- Politická práva a účast,
- právní stát a státní moc a
- Sociální rovnost a začlenění.
Pro každou dimenzi byly použity ověřené aktuální ukazatele renomovaných organizací (viz zdroje) (období 2023-2024), které byly standardizovány na stupnici od 0 do 100 a následně zprůměrovány.
V tabulce jsou uvedeny výsledky pro vybrané demokracie a také příklad autoritářské teokracie - jako protipól:
Estonsko, Německo, Nizozemsko, Česká republika, Dánsko, Izrael, USA a Írán, včetně volitelných dílčích hodnocení pro každou dimenzi.
Dimenze 1: Politická práva a účast - hodnoceny byly svobodné a spravedlivé volby, stranický pluralismus, svoboda projevu a svoboda shromažďování. Jako základ slouží skóre Freedom House pro politická práva (0-40 bodů, přepočteno na %).
Všechny analyzované demokracie zde získaly velmi vysoké skóre (např. Německo a Dánsko 100 %), zatímco autoritářské režimy, jako je Írán, dosáhly pouze přibližně 10 %.
(Zdroje: Freedom House, Freedom in the World 2023, en.wikipedia.org)
Dimenze 2: Právní stát a státní moc - sem byly zařazeny ukazatele týkající se nezávislosti soudnictví, boje proti korupci, ochrany základních práv a vnitřní bezpečnosti. Byl použit Index právního státu 2023 Světového projektu spravedlnosti (WJP) a Index vnímání korupce 2023 organizace Transparency International (0 = špatný, 100 = velmi dobrý). Dánsko získalo téměř 90 % bodů jako přední světová země v oblasti právního státu. Německo, Nizozemsko a Estonsko se pohybují kolem ~80 %. Česká republika dosahuje skóre kolem 65 %, neboť má relativně vyšší vnímání korupce (skóre CPI 57), a to navzdory dobrému stavu právního státu (20. místo WJP se skóre 0,73). Izrael se pohybuje kolem 62 %, zatímco Írán zřetelně zaostává s méně než 30 % (skóre CPI 23, velmi slabé ukazatele právního státu).
(Zdroje: WJP Rule of Law Index 2023; Transparency International, CPI 2023, vanguardngr.com, en.wikipedia.org, scribd.com).
Dimenze 3: Sociální rovnost a začleňování - byla zaznamenána rovnost žen a mužů, práva menšin, sociální a ekonomická rovnost a účast marginalizovaných skupin (včetně migrantů). Jako ukazatel byl použit index rovnostářské demokracie projektu V-Dem 2023, který měří, do jaké míry mají všechny sociální skupiny rovný přístup ke zdrojům, právům a moci. V tomto indexu vede Dánsko s ~87,7 %, následované ostatními evropskými demokraciemi (Estonsko ~79,7 %, Německo ~79,2 %, Česká republika ~78,8 %, Nizozemsko ~75,9 %). USA dosahují ~60 %, což ukazuje na vyšší nerovnosti (např. socioekonomické). Izrael dosahuje ~56 %, zatímco Írán vykazuje zjevný nedostatek rovnosti s pouhými ~15 %.
(Zdroj: V-Dem Egalitarian Democracy Index 2023, en.wikipedia.org,theglobaleconomy.com)
Následující tabulka shrnuje hodnoty indexu pro jednotlivé země. Jsou uvedeny dílčí hodnoty pro každou dimenzi (v % splněných kritérií) a z nich zprůměrovaný celkový index. Například Dánsko dosahuje celkového skóre přibližně 93 %, zatímco Írán pouze přibližně 18 %, což je drastický rozdíl, který ilustruje rozsah od plně konsolidovaných demokracií až po autoritářské státy.
Země -> Politická práva(účast) [%] -> Právní stát(korupce/státní moc) [%] -> Rovnost a začlenění [%] -> Index demokracie(celkem) [%]
- Dánsko -> 100 -> 90 -> 87,7 -> 92,6 (nejvyšší hodnota)
- Německo -> 100 -> 80 -> 79,2 -> 86,4
- Estonsko -> 97,5 -> 79 -> 79,7 -> 85,4
- Nizozemsko -> 97,5 -> 80 -> 75,9 -> 84,6
- Česká republika -> 92,5 -> 65 -> 78,8 -> 78,9
- USA -> 85 -> 70 -> 60,2 -> 71,7
- Izrael -> 85 -> 62 -> 56,2 -> 68,1
- Írán -> 10 -> 29 -> 15,2 -> 18,1 (nejnižší hodnota)
Poznámky:
- Všechny hodnoty jsou standardizovány na procenta (100 % = nejlepší hodnota).
- Dimenze 1 vychází z údajů Freedom House (politická práva);
- Dimenze 2 kombinuje WJP Rule of Law a TI Corruption Index;
- dimenze 3 vychází z V-Dem (rovnostářská demokracie).
- Dílčí hodnoty byly zprůměrovány se stejnou váhou.
- Stav údajů: rok 2023 (zveřejněno na začátku roku 2024).
- Pořadí zemí ilustruje, že zavedené liberální demokracie dosahují vysokého skóre ve všech dimenzích, zatímco autokratický režim, jako je Írán, ve všech ohledech značně zaostává - zejména pokud jde o politická práva a sociální začlenění.
- Zdroje: Freedom House - Freedom in the World 2023; World Justice Project - Rule of Law Index 2023; Transparency International - Corruption Perceptions Index 2023; V-Dem - Democracy Report 2023 (Egalitarian Index); Reportéři bez hranic - World Press Freedom Index 2024 (o kategorizaci svobody tisku).
Aktualizace: Údaje potvrzují ztrátu hodnoty
Po počáteční statické aplikaci Indexu demokracie na různé země se v následující části zaměříme na dynamickou analýzu. Na základě aktualizovaných a ověřených údajů je Index demokracie pro Izrael přepočítán, aby podrobně ukázal vývoj demokratické ústavy této země a dokumentoval případné odchylky od základních principů.
Vezmeme-li v úvahu politiku Izraele na okupovaném Západním břehu Jordánu, masivní rozšiřování osad, jeho kroky ve válce proti Gaze (> 55 000 mrtvých Palestinců od 7. října 2023) a rostoucí mezinárodní kritiku (včetně Rady OSN pro lidská práva, zatykače Mezinárodního trestního soudu, zjištění Amnesty o "apartheidu"), skóre Izraele v našem třísloupcovém indexu souvisejícím s demokracií výrazně klesá. Prosté přehodnocení vážené podle počtu obyvatel dává Izraeli skóre pouhých ≈ 52 % (dříve 68 %). Hlavními příčinami poklesu jsou drastické ztráty v dimenzi Právní stát/Vláda státu a Rovnost a začlenění; dimenze Politická práva klesá především proto, že Palestinci na územích kontrolovaných Izraelem nemají rovnocenná práva.
1. Metodický přehled
Krok -> Zdroj dat -> Odůvodnění/úprava
Politická práva (váha ⅓) -> Freedom House 2024: Izrael = 34/40 (= 85 %), Západní břeh = 4/40 (= 10 %), Gaza = 3/40 (= 7,5 %) (freedomhouse.org, freedomhouse.org, freedomhouse.org) -> Vážený průměr počtu obyvatel (9,7 milionu Izraelců : 5 milionů Palestinců) ≈ 70 %.
Právní stát a státní moc (⅓) -> WJP rule of law score 0,62 / CPI 64 ⇒ ~ 63 % základ; rezoluce Rady OSN pro lidská práva A/HRC/55/L.30 o možných válečných zločinech (reuters.com); zatykače ICC na Netanjahua a Gallanta (icc-cpi.int); OCHA civilní oběti v Gaze 55 104 (11. června 2025) (ochaopt.org) -> Dodatečná malus (-13 bodů) za systematické porušování mezinárodního humanitárního práva/lidských práv ≈ 50%
Rovnost a začlenění (⅓) -> V-Dem Egalitarian Index 2023 ≈ 56 %; Amnesty Apartheid Report 2022 (amnesty.org); 700 000 osadníků ≈ 10 % obyvatel Izraele. Obyvatelstvo. (aljazeera.com); stálý nárůst násilí spojeného s osadníky (ochaopt.org); zprávy Amnesty/HRW 2024 o Gaze (amnesty.org, hrw.org). -> -21 bodů sleva kvůli diskriminačnímu duálnímu právnímu systému ≈ 35 %.
Průměr = (70 + 50 + 35) / 3 = ≈ 52 %.
2. Základní údaje, které zhoršují hodnocení
2.1 Okupace a výstavba sídel
- Přibližně 700 000 izraelských osadníků žije ve > 250 osadách/osadách na Západním břehu Jordánu a ve východním Jeruzalémě - podle mezinárodního práva nezákonné (potvrzeno rezolucí OSN č. 2334) aljazeera.com, en.wikipedia.org.
- OCHA zaznamenává trojnásobný nárůst násilí spojeného s osadníky (Ø 3 incidenty/den 2023) ochaopt.org.
2.2 Válka v Gaze (od 10. 7. 2023)
- ≥ 55 104 mrtvých Palestinců a 127 394 zraněných (údaj MZV, provedla OCHA, 11. 6. 2025) ochaopt.org.
- Rada OSN pro lidská práva uvádí "závažná porušení, včetně válečných zločinů", a vyzývá k uvalení zbrojního embarga na Izrael reuters.com.
- Amnesty hovoří o "genocidě" v Gaze v roce 2024 amnesty.org; HRW zdůrazňuje "bezprecedentní civilní oběti" hrw.org.
2.3 Mezinárodní trestní stíhání
- Dne 21. listopadu 2024 potvrdil Mezinárodní trestní soud zatykač na premiéra Netanjahua a ministra obrany Gallanta za údajné válečné zločiny, což je jedinečný precedens pro demokraticky zvoleného představitele.
3. výklad
Země -> Politická práva -> Právní stát a státní moc-> Rovnost a začlenění -> Index demokracie
Izrael (aktualizováno) -> 70 -> 50 -> 35 -> ≈ 52 %
- Izrael se tak dále propadá a je hluboko pod pěti srovnatelnými evropskými zeměmi.
- Hlavní rozdíl oproti liberálním demokraciím nespočívá ve formálních volbách v rámci Izraele, ale v systémové nerovnosti a vojenských operacích v oblastech pod faktickou izraelskou kontrolou, které jsou z hlediska mezinárodního práva a lidských práv sporné.
- Dokud bude pokračovat okupace, rozšiřování osad a trvale vysoký počet civilních obětí v Gaze, zůstane značná část obyvatel bez rovných politických práv a právní ochrany, což se musí odrazit v jakémkoli komplexním hodnocení demokracie.
4. analýza
Izrael - dlouho vnímaný jako silná parlamentní demokracie - zaznamenal v posledním desetiletí viditelný pokles kvality: Body Freedom House klesly z 81 (2014) na 74 (2024) a na pouhých 73 bodů ve zprávě za rok 2025, tj. o -8 bodů en.idi.org.il. Příčiny se vzájemně prolínají: populistická mobilizace kolem Benjamina Netanjahua, chronické koaliční krize (pět nových voleb v letech 2019-22), otevřený útok na dělbu moci (reforma soudnictví 2023 a násl.), eskalace osadnické a válečné politiky a korupční aféra, která je dodnes předmětem soudního řízení. V důsledku toho Izrael nyní ve srovnatelných žebříčcích vystupuje z kategorie „liberální demokracie“ a blíží se statusu pouhé „volební demokracie“.
4.1 Historická východiska
Až do roku 2010 byl Izrael považován za jednu z mála stabilních demokracií na Blízkém východě. V roce 2014 jej organizace Freedom House ohodnotila 81/100 body en.idi.org.il; to v té době odpovídalo zemím, jako je Portugalsko nebo Francie. Strukturální nedostatky - jako například nedostatek základních práv pro Palestince na okupovaných územích - byly diskutovány, ale na celkové hodnocení měly jen malý vliv.
4.2 Populismus a příklon k pravici
- Personalizace a rétorika. Netanjahuovy kampaně se stále více opíraly o narativy typu "my versus oni", například o varování před účastí arabských voličů v roce 2015 a národně-náboženskou sebeinscenaci jeho koaličních partnerů - příkladem jsou Bezalel Smotrich a Itamar Ben-Gvir, kteří jsou v současnosti pod sankčním tlakem za podněcování k násilí theguardian.com.
- Radikální pravicová vládní základna. Koalice složená v prosinci 2022 je považována za nejpravicovější od vzniku státu axios.com a do koaliční smlouvy zakotvila plány, jako je program "suverenity" osídlení.
- Reforma soudnictví (2023 a následující). Pokus o zrušení Nejvyššího soudu prostou většinou v Knesetu vyvolal největší pouliční protesty v historii země reuters.com.
4.3 Korupce a eroze právního státu
Netanjahu je od roku 2020 souzen ve třech případech za podvod, porušení důvěry a úplatkářství theguardian.com. Proces se vleče, mimo jiné kvůli legislativním zásahům vládní většiny do jednacího řádu; populističtí obhájci dokonce volají po zastavení řízení.
4.4 Chronická nestabilita vlády
Mezi dubnem 2019 a listopadem 2022 musel Izrael uspořádat pět parlamentních voleb, což je mezi parlamentními demokraciemi rekord reuters.com. Dlouhotrvající patová situace posílila okrajové strany a zvýšila motivaci k hledání institucionálních „zkratek“, jako je reforma soudnictví.
4.5 Neliberální praktiky mimo „zelenou linii“
- Osadnický boom. V roce 2023 Izrael povolil 6 300 nových bytových jednotek v oblasti C a 3 580 ve východním Jeruzalémě; Rada bezpečnosti OSN to opět považuje za porušení mezinárodního práva press.un.org.
- Válka v Gaze. Podle UN-OCHA zahynulo od října 2023 více než 52 900 Palestinců; civilní infrastruktura byla ve velkém rozsahu zničena ochaopt.org.
- Důsledky podle mezinárodního trestního práva. Mezinárodní trestní soud vydal 21. listopadu 2024 zatykač na Netanjahua a ministra obrany Gallanta pro údajné válečné zločiny a zločiny proti lidskosti icc-cpi.int.
4.6 Měřitelný regres v profilu demokracie
Rok -> Skóre Freedom House -> Trend
2014 -> 81/100 -> Počáteční hodnota
2023 -> 77/100 -> -4 body
2024 -> 74/100 -> -3 body
2025 -> 73/100 -> -1 bod; kumulativně -8 (freedomhouse.org, en.idi.org.il)
Náš vlastní třísloupcový index z dřívějška odhalil - po zohlednění faktorů války, osídlení a rovnosti - pouze 52 % ve prospěch Izraele, zatímco Dánsko je na 93 %. Jedná se o první skutečný rozdíl mezi Izraelem a zavedenými západními demokraciemi.
4.7 Poučení
- Fragmentace přeje populismu. Permanentní opakované volby přesouvají moc do rukou křiklavých okrajových skupin.
- Kontrolní mechanismy a rovnováhy fungují pouze do té doby, dokud je elity respektují. Pokud je soudnictví obsazeno stranickými politiky, dřívější konsensus se rychle hroutí.
- Vnější konflikty maskují vnitřní erozi. Válečné a bezpečnostní diskurzy vytvářejí manévrovací prostor pro neliberální opatření.
- Ochrana demokracie vyžaduje včasnou obranu. Široké občanské protesty v roce 2023 prozatím zabránily úplné změně moci - připomínka, že odpor je účinný.
Stručně řečeno, vývoj Izraele v posledních letech ukazuje, že úspěšně zavedené demokracie mohou během několika let pod tlakem populismu, korupce a permanentních krizí znatelně erodovat - dlouho předtím, než se formálně stanou autoritářskými. Zkušenost nás varuje, abychom liberální instituce nedefinovali pouze podle výsledků voleb, ale abychom je udržovali a bránili na každodenní bázi.
5. Důsledky
5.1 Proč je dnes nezbytná explicitní kritika Izraele
Po léta byl Izrael součástí západního demokratického konsensu - avšak kombinace domácího populismu, korupce a stále tvrdších vojenských akcí v Gaze / na Západním břehu Jordánu vzdálila zemi od minimálních standardů kodifikovaných Chartou OSN, Ženevskými konvencemi a Mezinárodním trestním soudem (ICC).
Tento rozpor ilustrují čtyři tvrdá fakta:
Pozorování -> Současná zjištění
Hromadné civilní oběti a zničení infrastruktury -> > 55 000 mrtvých v Gaze, podle OHCHR ohchr.org zničena více než polovina všech náboženských/kulturních památek.
Systematické porušování lidských práv -> Rada OSN pro lidská práva přijala 4. dubna 2025 rezoluci 58/2 o „povinnosti zavést odpovědnost“ un.org
Zásah podle mezinárodního trestního práva -> Zatykače ICC na Netanjahua a Gallanta (21. listopadu 2024) icc-cpi.int
Měřitelný demokratický skluz -> Skóre Freedom House z 81 (2014) na 73 (2025) - ztráta 8 bodů za deset let.
5.2 Jaké konkrétní páky mohou západní demokracie nyní použít
- Přísně podmínit vojenskou a bezpečnostní pomoc
- Vazba na důkazy MHP, povinnost transparentnosti při používání zbraní, monitorování v reálném čase.
- Automatické zastavení v případě opakovaného vyšetřování MTS - snadno přizpůsobitelné praxi USA §620M Foreign Assistance Act.
- Pozastavení nebo omezení obchodních dohod a dohod o spolupráci
- Dohoda o přidružení mezi EU a Izraelem (článek 2 o lidských právech) - pozastavení nebo alespoň zmrazení celních preferencí pro výrobky z osad.
- Dohoda o volném obchodu mezi USA a Izraelem: zahrnutí výslovné "lidskoprávní podmíněnosti" s každoročním opětovným schvalováním.
- Cílené sankce namísto kolektivního trestu
- Seznamy podobné Magnitskému proti odpovědným vládním a armádním činitelům, proti násilnickým osadnickým vůdcům a společnostem, které profitují z výstavby osad.
- Zmrazení víz a zmrazení finančních prostředků zvyšuje osobní náklady, aniž by se dotklo civilního obyvatelstva.
- Podpora mezinárodní spravedlnosti
- Přestat politicky a finančně sabotovat Mezinárodní trestní soud (např. zrušení hrozeb sankcí USA vůči soudu; spolupráce na zatykačích).
- Aktivně podporovat vyšetřování UNHRC namísto toho, aby je vetovaly - jak to nedávno učinily USA - nebo aby se stáhly z výborů en.wikipedia.org.
- Posílení občanské společnosti a právního státu v Izraeli
- Přímá podpora nezávislých izraelských nevládních organizací (např. B'Tselem, Breaking the Silence) a arabsko-izraelských iniciativ v oblasti občanských práv.
- Spojení vědeckých a městských partnerství s kritérii (žádné projekty v nelegálních osadách).
- Symbolické, ale jasné signály
- Další formální uznání Palestiny v návaznosti na krok Španělska, Irska a Norska (květen 2024) reuters.com.
- Snížení diplomatické úrovně (např. stažení velvyslanců na úrovni chargé), dokud nebudou splněny minimální humanitární standardy.
5.3 Proč je to konzistentní
Pro všechny platí stejná pravidla - důvěryhodnost Západu již utrpěla v případě Saúdské Arábie, Egypta a Maďarska. Pokud bude Izrael i nadále dostávat bezpodmínečnou podporu navzdory prokazatelnému porušování pravidel, ztratí řád založený na pravidlech svůj univerzalistický nárok. Poučení z ruské války proti Ukrajině je právě v tom, že agrese a válečné zločiny musí mít následky, i když je partner strategicky důležitý.
Hodnotová propast mezi Izraelem a základními normami mezinárodního řádu se měřitelně zvětšuje. Slepá podpora by tyto normy narušila a podkopala naši vlastní důvěryhodnost. Kritika ≠ nepřátelství: Každý, kdo umožňuje partnerovi institucionální návrat k právnímu státu, jedná „proizraelsky“ v pravém slova smyslu - totiž v zájmu demokratické budoucnosti všech lidí mezi Středozemním mořem a řekou Jordán.
„Tabule“ mezinárodního společenství
Pokud na Západě tvrdíme, že jsme pro mezinárodní řád založený na pravidlech, lidských právech, suverenitě, zákazu použití síly a mezinárodním právu, pak musí být tento postoj také důsledný. Nesmí být uplatňován selektivně jen proto, že stát je formálně spojencem, nebo proto, že historické souvislosti viny (jako v případě Izraele) jsou emocionálně nabité.
Nejpozději s ruským útokem na Ukrajinu jsme označili normativní bod zlomu:
„Každý, kdo systematicky porušuje naše pravidla, nemá právo na rovnocennou spolupráci“.
To bylo jasně demonstrováno Rusku, které se tak sankcemi, oddělením, izolací a dodávkami zbraní na Ukrajinu připojuje k Severní Koreji a Íránu. Tento standard je rovněž uplatňován, i když ne důsledně, vůči Saúdské Arábii (po vraždě Khashoggiho).
Případ Izraele - bolestivý prubířský kámen
Izrael je formálně západní zemí se svobodnými volbami, silnou občanskou společností a parlamentním systémem. Nicméně:
- Přetrvávající systematická diskriminace Palestinců (dokonce i na vlastním území)
- výstavba osad na Západním břehu Jordánu, která záměrně podkopává model dvou států.
- A konečně bezprecedentní akce v Gaze (civilní oběti, humanitární blokáda, možné válečné zločiny).
... vede k otázce:
Kolik hodnot může „partner“ porušit, než přestane být partnerem?
Morální rozměr veřejných prostředků
Klíčový bod, který je třeba mít na paměti, je následující:
Státní podpora není neutrální. Je politicky, normativně a finančně konkrétní.
Když se vynakládají miliardy na vojenskou pomoc, výzkum, obchod, vývoz technologií atd., nejedná se o abstraktní rozpočtová čísla, ale o peníze daňových poplatníků od skutečných lidí - jinými slovy o legitimizaci námi všemi.
Jsme proto spoluodpovědní za
- to, co se s těmito prostředky děje,
- co je implicitně tolerováno naším mlčením.
Jeden příklad:
Pokud se vyrábějí zbraně se západními komponenty, které ničí domy v Rafáhu nebo Džanínu, pak už to není „záležitost Izraele“, ale také naše morální spoluvina.
Co v této souvislosti znamená kritika
Nejde o izolaci, nejde o démonizaci, ale o to, aby se
- o jasné a veřejné signály, že existují hranice,
- konkrétní politické a finanční důsledky, pokud bude tato hranice překročena,
- a zachování vlastní etické integrity.
Metaforicky řečeno:
Bylo by ostudou, kdybychom museli říci, že Izrael už nemá místo u našeho stolu - ale ještě větší ostudou by bylo, kdybychom prostírali stůl, zatímco ubrus by byl potřísněn krví.
Dvojí odpovědnost Západu
A. Vůči Izraeli
- Jasně říci, kde byly porušeny červené linie
- Požadovat alternativy (např. návrat k perspektivě dvou států, reforma osídlovacího práva, humanitární koridory).
- Ne nutně "proizraelsky" z historických důvodů prostřednictvím bezpodmínečné podpory, ale "pro-osvětově" tím, že podpoří návrat k základním demokratickým hodnotám, protože ti, kdo mlčí ze strachu, že budou obviněni z antisemitismu, přenechávají pole antisemitům.
B. Vůči sobě samým
- Naše hodnoty mají takovou hodnotu, jakou jsme ochotni prosazovat vůči svým přátelům.
- V opačném případě zmutují v rétoriku, nikoliv v normu
- Důvěryhodnost Západu se neměří podle toho, jak se vypořádá se svými odpůrci, ale jak se vypořádá se svými přáteli, když se jim nedaří.
- Když se legitimní kritika politiky izraelské vlády stane tabu, vznikne vakuum, které zaplní nesprávné síly.
Charta OSN, Ženevské úmluvy, Římský statut Mezinárodního trestního soudu - to nejsou symbolické ozdoby, ale závazné zásady pro státy, které se chtějí nazývat civilizovanými.
Každý, kdo se těmto hodnotám vyhýbá - ať už je to Rusko se svou invazí, Čína s Ujgury nebo Izrael s Gazou -, se staví mimo tento konsenzuální prostor.
Ale jen pokud budeme měřit všem stejně, můžeme si zachovat morální soudržnost, která nás odlišuje od autokratických mocenských bloků.
Izrael již není obětí. Izrael je stát s nejsilnější armádou v regionu, jaderným arzenálem, ekonomickou silou - a mocí držet miliony lidí pod vojenskou okupací.
Těm, kdo mají moc, je třeba měřit. Také - a zejména - podle měřítek, která kdysi sami pomáhali vytvořit.
Tato věta to tedy vystihuje v kostce:
„Ti, kteří nesdílejí naše hodnoty, s námi nemohou sedět u jednoho stolu a večeřet.“
To neznamená, že přerušíme vztahy. Znamená to, že účast v našem hodnotovém společenství není právem, ale povinností.
A znamená to, že z peněz daňových poplatníků nesmí být financováno systematické porušování norem, ať už pochází z Moskvy, Rijádu nebo Jeruzaléma.
Zdroje
Zdroje informací použitých v tomto vlákně - u každé je uveden zdroj a URL:
- Freedom House - Freedom in the World 2025, Country Report: Israel (Svoboda ve světě 2025, Zpráva o zemi: Izrael).
Skóre Freedom House (politická práva 34/40, celkově 73/100)
URL: https://freedomhouse.org/country/israel/freedom-world/2025. - Transparency International - Index vnímání korupce 2023
Pořadí Nizozemska a dalších zemí; údaje o použití pro hodnocení korupce
URL: https://www.transparency.org/en/cpi/2023 en.wikipedia.org+9transparency.org+9images.transparencycdn.org+9 - World Justice Project - Index právního státu 2023
Hodnocení právního státu
URL: https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index/ images.transparencycdn.org+3worldjusticeproject.org+3worldjusticeproject.org+3en.wikipedia.org+4worldjusticeproject.org+4welt.de+4 - V-Dem - Index rovnostářské demokracie 2023
Údaje pro rovnostářskou demokracii (Izrael ~0,562)
URL: https://www.v-dem.net/data_analysis/CountryGraph/ cs.idi.org.il+15v-dem.net+15en.wikipedia.org+15 - OCHA oPt - Hlášený dopad, pásmo Gazy 25. června 2025
Zprávy o počtu civilních obětí (> 55 000).
URL: https://www.ochaopt.org/content/reported-impact-snapshot-gaza-strip-25-june-2025 reuters.com+15ochaopt.org+15ochaopt.org+15 - OCHA oPt - Aktuální informace o humanitární situaci #297 / #300
Potvrzení počtu obětí (55 637 mrtvých, 129 880 zraněných).
URL: https://www.ochaopt.org/content/humanitarian-situation-update-300-gaza-strip ochaopt.org+2ochaopt.org+2ochaopt.org+2 - Mezinárodní trestní soud - tisková zpráva 21. listopadu 2024
Zatykače na Netanjahua a Gallanta
URL: https://www.icc-cpi.int/news/situation-state-palestine-icc-pre-trial-chamber-i-rejects-state-israels-challenges apnews.com+10icc-cpi.int+10reuters.com+10 - Reuters - "ICC vydal zatykače na izraelské prezidenty Netanjahua a Gallanta..."
Novinářské potvrzení zatykačů ICC
URL: https://www.reuters.com/world/icc-issues-arrest-warrants-israels-netanyahu-gallant-hamas-leader-2024-11-21/ apnews.com+7reuters.com+7ft.com+7 - Amnesty International - Izraelský apartheid proti Palestincům
Zpráva o obviněních z apartheidu (únor 2022)
URL: https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2022/02/israels-system-of-apartheid/ worldjusticeproject.org+15amnesty.org+15europarl.europa.eu+15welt.de - Europarl - "Amnesty International vydala zprávu obviňující Izrael z apartheidu"
Potvrzení zprávy Amnesty Parlamentem EU.
URL: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2022-000843_EN.html ngo-monitor.org+2pbs.org+2swp-berlin.org+2europarl.europa.eu - Rada OSN pro lidská práva - návrh rezoluce 58/2 (4. dubna 2025)
Rezoluce OSN o odpovědnosti na okupovaném palestinském území
ADRESA URL: https://www.un.org/unispal/document/human-rights-council-draft-resolution-human-rights-situation-in-the-occupied-palestinian-territory-including-east-jerusalem-and-the-obligation-to-ensure-accountability-and-justice-a-hrc-58-l-30-re/ un.org+3un.org+3un.org+3un.org+3 - Lawfare Media - Závěry Rady OSN pro lidská práva k válce mezi Izraelem a Hamásem.
Zpráva o situaci v oblasti mezinárodního válečného práva
URL: https://www.lawfaremedia.org/article/un-human-rights-council-releases-report-on-israel-hamas-war-international-law-violations lawfaremedia.org - Associated Press - Zdravotnické úřady v Gaze tvrdí, že Izrael zabil 44...
Aktuální údaje o počtu obětí v souvislosti s humanitární pomocí
URL: https://apnews.com/article/dbbdba6c1986376e6e09900650814412 apnews.com+3apnews.com+3apnews.com+3 - Reuters - Zneužívání potravin v Gaze představuje válečný zločin...
Právní experti OSN o zneužívání humanitární pomoci
URL: https://www.reuters.com/world/europe/weaponisation-food-gaza-constitutes-war-crime-un-rights-office-says-2025-06-24/ reuters.com+1theglobaleconomy.com+1 - Reuters - Izrael zabil 29 lidí při dalším krveprolití v Gaze...
Pokračování zpravodajství o situaci
URL: https://www.reuters.com/world/middle-east/israel-kills-29-further-gaza-bloodshed-after-reaching-truce-with-iran-2025-06-24/ reuters.com+1timesofindia.indiatimes.com+1 Další pokračování událostí v Gaze. - AP News - EU zjistila "náznaky", že Izrael porušuje klíčovou dohodu o lidských právech.
Diplomacie EU varuje před porušováním dohody o přidružení
URL: https://apnews.com/article/c6c0e523c6b4faa9b7675afdd66c54da apnews.com - Financial Times - Mezinárodní trestní soud vydal zatykač na izraelského premiéra Netanjahua
Další tiskové zálohy k rozhodnutí ICC
URL: https://www.ft.com/content/0b62f17a-97db-4817-90f8-f98adead79f0 icc-cpi.int+9ft.com+9apnews.com+9
Tagy: index demokracie, Izrael, lidská práva, právní stát, mezinárodní právo, OSN, Amnesty International, historická odpovědnost, kritika a společenství hodnot