Článek
Každý stát či v českém případě každá škola má jiný přístup. Od zákazu úplného, platného i o přestávkách, přes zákaz během výuky až po dovolené používání. Zajímavé je, že mobily, tablety nebo i chytré hodinky se zakazují především v západní Evropě.
Když jsem vyšel z univerzity a stal jsem se učitelem, tak jsem byl proti mobilům ve škole a ve výuce, protože proč bych měl mít jiný názor? Mobily se používají na odesílání zpráv a sociální sítě, a to nemá v hodině co dělat. Nikdo mi nevysvětlil jiné možnosti, nikdo mě neinspiroval a já nic neznal. Po letech přišly různé aplikace, inspirace a nápady z celého světa a začaly doplňovat mnohdy nezáživnou výuku. Přes velký rozvoj vzdělávacích aplikací a možností využití mobilu v hodinách v roce 2018 Francie zasáhla a změnila svůj přístup k mobilům a zakázala je studentům do patnácti let. Je to skutečné řešení?
Zákaz nikdy nepomůže
Podle mě žádný zákaz nepomůže. Velmi často se stává, že autorita (stát, škola…) vydá příkaz, zabalí vše do krásného snového balení s údajně morálně správným cílem, který ale skončí přesným opakem. Prohibice skončí tím, že stát nemá peníze z daní, vznikne mafie prodávající alkohol nelegálně a ještě víc lidí začne pít v soukromí. Zakážete prodávat ve škole sladkosti, tím zničíte bufet a pak si už nelze koupit ani housku se sýrem. A žáci o přestávkách pospíchají do obchodu mimo školu, aby si koupili sladkost. Zakážete mobily a stane se co? Obávám, že se nestane vůbec nic. Stejně mobily budou ve škole a stejně se budou používat. Jen tajně.
Zakázat o přestávce?
Zakázat mobil dokonce o přestávkách považuji za naprosté barbarství, ignoranci a naprosto nulovou reflexi současnosti. Podle mě se jedná o odebrání jednoho ze základních lidských práv. Beru to jako zákaz používat svůj vlastní majetek ve svém soukromém a volném čase. Jaký je účel přestávky? Pravděpodobně přesunout se ze třídy do třídy, načerpat energii, což může znamenat svačinu, ale taky dát si na chvíli pauzu. A jakým způsobem kdokoliv odpočívá, je jeho či její soukromá věc, do které by žádný Velký bratr neměl co mluvit.
Mobily ve výuce
Ano, vstřícný pohled na mobily znamená, že si studenti občas odešlou zprávu. Z mých zkušeností se tak stává v hluchých částech hodiny, například v momentech, kdy vybírám testy. A pak jsou samozřejmě studenti a studentky, kteří si něco pošlou během výkladu nebo cvičení. Je to konec světa? Prostě je můj předmět nezajímá, mají jiné preference a do budoucna vědí, že to nebudou potřebovat. OK. Nic se přece neděje, každý nemusí umět všechno a každý se nemusí zajímat o úplně všechno. Samozřejmě ale existuje určitá hranice, kterou je třeba dodržovat. Zákaz mobilů je ale její absolutní zboření.
Setkat se lze ještě s dvěma případy použití mobilů v hodině. První případ je, že učitel prostě neumí zaujmout. Jeho či její chyba. Pokud k tomu dojde s mobilem nebo bez mobilu, změní to něco? Žádné nové znalosti se u studentů neobjeví ani v jednom případě. Zakázali jsme knihy, když si děti četly z nudy knihy pod lavicí? A druhá je, že studenti mohou kontrolovat, jestli učitel neplácá nesmysly, protože monopol na znalosti je pryč. I s tím se učitelé musí smířit. V obou případech se jedná o chybu učitele.
Škola patří do reálného světa, nemá se izolovat za zdí
Mobil dnes patří do reálného života velké většiny lidí, a proto patří i do výuky a není to šílenost alternativní škol, hodin informatiky nebo jen výstřednost pár bláznivých učitelů. Škola se má přibližovat reálnému životu, ne stavět zdi a izolovat se od reality. Opakovat tak můžeme prostřednictvím aplikací, nové informace si můžeme najít na internetu a pak s nimi pracovat. Velké možnosti nabízí mobil při různých skupinových pracích. Vzhledem k nízké kvalitě učebnic to není tak šokující informace.
Ano, mobily škodí, ale..
Existují výzkumy, které dokazují, že i jen přítomnost mobilu na lavici, aniž by na něm student něco dělal, snižuje pozornost. To podle mě neznamená, že máme hned zakazovat cokoliv. Musíme se naučit s podobnou situací pracovat, vysvětlovat. Vzdělávat. Vzdělávat nejen o probírané látce, ale i o tom, co nám přináší a bere dnešní doba.
Zase je to ale o mínění veřejnosti a o tom, co píší média. Většina rodičů je pro zákaz mobilů, protože o hodině se přece má učit. Nezažili nic jiného než výklad a to samé očekávají pro jejich ratolesti. Nikdo jim nevysvětlil, co to znamená použít mobil ve výuce. A je úsměvné, pokud si rodiče myslí, že zákaz mobilů ve škole rovná se lepší kvalita výuky a víc znalostí pro jejich děti.
Co na to Česká školní inspekce?
Nejedná se pouze o můj názor. Když se v některých českých školách objevil zákaz mobilů, ozvala se Česká školní inspekce a požadovala zrušení podobných bodů ve školních řádech, o které se zákaz opíral. A dokonce vydala doporučení, že by zaměstnanci škol měli spíš přemýšlet o tom, jak zařadit využití mobilů do výuky.
Zdroje:
HANSEN, Anders. Instamozek: stres, deprese a úzkosti zapříčiněné moderní dobou. Přeložil Helena STIESSOVÁ. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1717-6.
MAČÍ, Josef, Zákaz používání mobilů ve školách. Ředitelé narazili na školní inspekci. In: Seznamzprávy.cz. [online]. 2. 12. 2018 [cit. 9. 9. 2023] Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zakaz-pouzivani-mobilu-ve-skolach-reditele-narazili-na-skolni-inspekci-61498
JABŮREK, Václav, Stop mobilům, Francie od září zakáže telefony na školách. In: iRozhlas.cz. [online]. 31. 7. 2018 [cit. 9. 9. 2023] Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/mobilni-telefon-zakaz-skola-francie_1807310919_ako