Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Potřebujeme vůbec učitele k učení dětí?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Peter Himsel/ Wikimedia Commons/ Creative Commons Attribution 2.0 Germany

Sugata Mitra při přednášce v Berlíně (2007)

Jeden z nejslavnějších moderních experimentů na téma učení (se).

Článek

Úvod

Sugata Mitra je indický vědec zabývající se vzděláváním, od roku 2019 je v důchodu, ale během své kariéry učil na anglické univerzitě v Newcastlu nebo hostoval na slavné MIT. Proslavil se svým experimentem „díra ve zdi“.

Experiment „Hole in the Wall“

Mitra v roce 1999 umístil v indickém slumu počítač do zdi. Děti ho směly používat naprosto bez omezení, i když neměly s podobnou technikou žádné zkušenosti. Navíc ani neuměly anglicky, jazyk, v kterém byl veškerý software počítače.

Experiment dokázal, že děti jsou schopny se naučit jak s počítačem, tak s internetem, a to nejen bez učitele, tréninku či návodu, ale i bez znalosti angličtiny, kterou se naučily postupně prací na počítači. A dokázaly to samy, bez pomoci, jen protože chtěly.

Výsledkem bylo několik odborných prací, překvapení a následně i ocenění a sláva pro Mitru. Experimenty se začaly objevovat i v dalších zemích, objevili se dárci a podporovatelé, kteří začali nakupovat počítače a stavět místa pro nový typ škol.

Kritika

Objevila se ale i kritika – experiment nepomáhá matematickým a jiným dalším dovednostem; další odborníci kritizovali hlavní princip, kritizovali, že experiment povede k mylné představě, že stačí hodit počítače do škol a budou se dít zázraky.

Sláva experimentu „odešla“, když se podobné experimenty prováděly dlouhodobě. Brit Donald Clark posbíral data a sledoval podobné experimenty v různých zemích po celém světě. A nesledoval experiment jen během počáteční fáze, ale zajímalo ho, co se stane s počítači i po úvodní fázi dětského nadšení. Počítače vždy čekal stejný osud – zneužití pro zábavu a následně opuštění; zároveň počítače využívali jen starší chlapci a odmítali k nim pouštět dívky a mladší kluky.

Závěr

Mitra na moment zpochybnil, stejně jako například v poslední době rozšíření umělé inteligence, jestli vůbec potřebujeme učitele. A zatím to vypadá, že učitele stále potřebujeme a jakákoliv technologie je nedokáže nenahradit, technologie, pokud jsou použity správně, jsou jen nástroje pro efektivnější učení.

Zdroj:

Wikipedia contributors. (2023, July 1). Sugata Mitra. In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved 05:48, October 15, 2023, from https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Sugata_Mitra&oldid=1162889872

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz