Článek
Pokud se bavíme o registracích nových aut, tak je vhodné dodat, že trhu (vozidla M1 a N1) dominoval benzín se skoro 15 000 auty, nafta měla asi 5 500 kusů, LPG 490 kusů, no a hybridů bylo 964. Data jsou otevřeného portálu www.dataovozidlech.cz a jsou za měsíc duben 2025. Nových EV bylo tedy 1316. Mimo to ještě na náš trh přišlo 723 ojetých EV z 13 802 ks ojetin, takže i zde jsme na 5 % trhu.
U ojetin tradičně dominují ojeté Tesly s 202 kusy, následované s BMW a VW, které mají shodně přes 100 ks. To potvrzuje aktuální trend v bazarech, kdy se především z Německa, ale i dalších zemí dovážejí ojeté Tesly Model 3 a Tesly Model Y po skončení leasingů a zde se jim dává nový život. Jedná se především o auta vyrobená mezi léty 2019 - 2022. Typicky tedy skončené leasingy. U BMW se jedná o oblíbené i3 a u VW naopak je to třeba ID.3. Tyto ojetiny se na našich silnicích objevují často a lidé s nimi mají dobré zkušenosti, sám jsem majitelem jedné z ojetin. Jedná se stále o auta s plnou zárukou, ale už s cenou, která solidně konkuruje podobně vybaveným spalovákům. To jsou auta, která si u nás kupovaly vždy fyzické osoby a bude to tak i nadále.
Jak to však je u nových aut?
Nejvíce elektromobilů dodala Škoda, 478 kusů. Tady se projevily dobré prodeje Enyaqu a především Elroqu, který si připsal 312 registrací a je tak nejoblíbenějším elektromobilem v ČR. Není se čemu divit. Je to vlastně Enyaq se všemi jeho výhodami, jako je kvalitní zpracování motorů AP550, plochá křivka nabíjení, praktický design, ale díky chybějícím 10 cm kufru je to auto levnější a už se prodává za cenu Karoqu.
Druhá byla Tesla, která měla 170 prodaných kusů a 145 z toho připadá na novou Teslu Model Y. Jedná se tedy o propad oproti minulému měsíci, kdy začaly její první registrace. Podle majitelů Tesel však firma vyrábí vždy první měsíce na export, a to i v případě Giga Berlín, takže můžeme čekat, že prodeje půjde hodnotit až za celý druhý kvartál.
Třetí příčku získal Hyundai se 97 kusy. Pomohlo tomu 40 registrací nového malého Insteru, který je takovou solidní elektrickou nákupní taškou do města, 40 kusů měla i tradičně Kona, která nabízí dobrý poměr cena výkon a má relativně nízkou spotřebu. Jeho limitem je však pomalé nabíjení
Volkswagen měl 67 registrací, KIA 78, Mercedes 57, Ford 51, BMW 49 a další automobilky měly spíš jednotky kusů. U těchto automobilek se dá přičítat navýšení prodejů tomu, že se registrovaly dealerské předváděčky, jako KIA EV3, či nové Fordy Explorer či Puma.
V dubnu už na dotace přišly asi jen poslední jednotky vozů, a tak se jedná o normální organické prodeje. Většina jich asi bude do firem, které si je berou, třeba na leasing. A pak po leasingu se jako ojetiny prodají na bazaru. Právě takhle se však tradičně do českých rodin dostávají třeba Octavie a není důvod, proč by to u EV mělo být jinak. Přece jen, kdo si kupuje nové auto za mega, když nepodniká a zároveň proč si nevzít auto které je jen lehce zajeté, je v záruce a bude dlouhé roky sloužit. Naštěstí už je vidět i v diskuzích, že teze o tom, že baterka za 5 let odejde je dávno vyvrácená, odchází i to, že odejde po 10 letech. Zatím se drží odchod po 15 letech, ale ten věk zatím nemají ty nejstarší Tesly. Nyní se spíše dozvíme, že EV má šílený propad hodnoty a že je v bazaru neprodejné. K tomuto tématu bych ignoroval prohlášení AutoESA, která EV neuměla prodávat, ale stačí se podívat na specializované prodejce EV a také na AAAAuto, kteří umí ojetinám udělat solidní analýzu, a proto taky mají hodně dobré prodeje EV.
Pokud se vám report líbil, tak se ozvěte, mohu jej napsat i příští měsíc.