Článek
Na začátek musím přiznat, že si za všechny chyby můžu sám a v některých věcech jsem byl možná příliš optimistický. Za pár let, až bude čas na výměnu, tak to napravím a poučím se.
Co mi vadilo?
- Máme celkem malý kufr. 380 litrů je bohužel málo, i když VW ID.3 má kufr dělaný podobně jako Škodovky a tedy má tvar takové pěkné krabice a neschovává litry do maličkých přihrádek. Někdy holt jsme museli část věcí uložit i do nohou zadních sedaček. Případně, když vezu náklad materiálu, tak se mi do auta vleze o pár desítek kilogramů míň. Věděl jsem o tom, ale stejně je to trochu diskomfort.
- Nemáme průvlak na lyže. Bohužel prostřední sedačka je plná a není možné jí protáhnout nějaké delší tyče.
- Nemůžeme mít střešní nosiče a na kouli se dají vést jen kola. To by kompenzovalo menší kufr, ale bohužel u tohoto modelu VW nehomologovalo rakve na střechu. Dá se koupit jen takový batoh na kouli místo kol.
- Auto zatím nemá předehřev baterky. Bohužel, VW pořád slibuje, ale zatím první modely EV, vyrobené kolem roku 2020-2022 neumí předehřívat baterku k nabíjení a tak když přijedete se studeným autem k nabíječce, tak se může nabíjet třeba rychlostí 50 kW (než si ji nabíječka ohřeje). Tahle nevýhoda se kompenzuje na delší cestě, kdy se baterka ohřeje a při příjezdu na nabíječku pak zas nabíjí v pohodě 100+ kW.
- Auto není tak úsporné, jak jsem myslel. Aktuálně máme celoroční spotřebu zhruba 18 kWh/100 km, což je proti Hyundai Kona nebo Tesla Model 3 celkem dost. Většina našich cest je po dálnici a já nejsem ten, co by jezdil za kamionem, takže jezdím na limitech a využívám zrychlení, které mám. To si holt vybírá svoji daň. První motory od VW nebyly úplně optimalizované. Ale zas to není žádná tragédie a žádná želva se mi neobjevuje.
Jak říkám, všechno jsou to věci, co jsem věděl už při koupi a reálně to není nic, co by mě nějak zásadně trápilo. Vlastně každý z těchto problémů je vyřešený v rámci současné nabídky EV, které Volkswagen nebo Škoda má. Takže takový Elroq by tohle všechno v pohodě vyřešil do budoucna.
Troufám si říct, že teď je jistá část lidí, která nemá s EV zkušenosti celkem překvapená, protože jsem skoro nemluvil o těch bolístkách, které se tradují. A to není proto, že bych byl nějaký EV evangelista, ale protože těch mých 90 000 km najetých v EV to nepotvrzuje. Co jsem měl uvést?
- Že se EV ekonomicky nevyplatí. To není pravda, protože jsem auto koupil za podobnou cenu, jakou má podobně vybavený a stejně starý Golf. No a když mám cenu elektřiny zhruba 5 Kč na kWh (normálně ze sítě), tak i se ztrátami z dobíjení jezdím pod korunu na kilometr. To proti spalováku, kde by to vycházelo zhruba na 1,9 Kč na km. je míň a tak nemám problém ani s dražším nabíjením na dlouhých cestách jednou za čas, kde se dostanu na cenu spalováku. K tomu jsem nemusel mít po 30 000 km dvě výměny oleje a filtrů (a svíček...), ale stačí jedna garančka každé dva roky (bez omezení kilometrů), která mě vyšla na 6 000 Kč.
- Že mi u ojetiny odejde baterka a nedoplatím se. Tak tady je kousek pravdy. V průběhu roku mi auto zahlásilo jednou servis a opravdu jeden segment baterky měl nižší napětí. Tohle se občas stává u prvních VW ID, které měly baterky myslím u LG Chem. Ty nové kusy tohle netrápí. VW má záruku 8 let/160 000 km, takže jsem se do toho velmi pohodlně vlezl a ten náklad zhruba 50 000 Kč za výměnu jednoho modulu šel na vrub VW. Naštěstí se tyhle věci ukazují ještě během záruky. Kdybych záruku neměl a musel to řešit, tak by to šlo vyměnit mimo autorizované servisy u servisů, které se specializují na EV. Cena samotného segmentu baterky pak vyjde třeba na 23 000 Kč.
- Že to nikam nedojede. Tohle je věc názoru, já jezdím 100 km denně a tím pádem dojezd 250 km v zimě a 350 km v létě je úplně dostačující. Na dlouhých cestách si auto naplánuje zastávku někde na 150 kW nabíječce. No a my se řídíme spíš podle našich potřeb a často zastavíme dřív, kde stejně nějaká rychlá nabíječka je už dneska taky. Obecně se infrastruktura za poslední roky hodně posunula.
EV jsem si koupil, protože jsem měl k dispozici domácí nabíječku. Na sídlištích je situace komplikovanější. Jednotky nabíječek mají zatím jen sídliště v Praze, Brně a staví se v okresních městech. Na sídliště to tedy zatím není.
Jak to tedy po roce mám? No, neplánuju se vrátit ke spalováku, protože můj use case pokrývá bez problémů.