Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Co mi vadí na elektromobilu? Rok zkušeností

Foto: generováno pomocí ChatGPT (AI)

Elektromobil na horách, generováno pomocí ChatGPT

Rok se s rokem sešel a já už rok vlastním ojetý elektromobil, jako jediné auto v rodině. Za tu dobu jsme najeli 32 000 km. Předtím jsme měli jedno menší EV a jeden spalovák, který kompenzoval nevýhody. Co mi na mém EV vadí?

Článek

Na začátek musím přiznat, že si za všechny chyby můžu sám a v některých věcech jsem byl možná příliš optimistický. Za pár let, až bude čas na výměnu, tak to napravím a poučím se.

Co mi vadilo?

  • Máme celkem malý kufr. 380 litrů je bohužel málo, i když VW ID.3 má kufr dělaný podobně jako Škodovky a tedy má tvar takové pěkné krabice a neschovává litry do maličkých přihrádek. Někdy holt jsme museli část věcí uložit i do nohou zadních sedaček. Případně, když vezu náklad materiálu, tak se mi do auta vleze o pár desítek kilogramů míň. Věděl jsem o tom, ale stejně je to trochu diskomfort.
  • Nemáme průvlak na lyže. Bohužel prostřední sedačka je plná a není možné jí protáhnout nějaké delší tyče.
  • Nemůžeme mít střešní nosiče a na kouli se dají vést jen kola. To by kompenzovalo menší kufr, ale bohužel u tohoto modelu VW nehomologovalo rakve na střechu. Dá se koupit jen takový batoh na kouli místo kol.
  • Auto zatím nemá předehřev baterky. Bohužel, VW pořád slibuje, ale zatím první modely EV, vyrobené kolem roku 2020-2022 neumí předehřívat baterku k nabíjení a tak když přijedete se studeným autem k nabíječce, tak se může nabíjet třeba rychlostí 50 kW (než si ji nabíječka ohřeje). Tahle nevýhoda se kompenzuje na delší cestě, kdy se baterka ohřeje a při příjezdu na nabíječku pak zas nabíjí v pohodě 100+ kW.
  • Auto není tak úsporné, jak jsem myslel. Aktuálně máme celoroční spotřebu zhruba 18 kWh/100 km, což je proti Hyundai Kona nebo Tesla Model 3 celkem dost. Většina našich cest je po dálnici a já nejsem ten, co by jezdil za kamionem, takže jezdím na limitech a využívám zrychlení, které mám. To si holt vybírá svoji daň. První motory od VW nebyly úplně optimalizované. Ale zas to není žádná tragédie a žádná želva se mi neobjevuje.

Jak říkám, všechno jsou to věci, co jsem věděl už při koupi a reálně to není nic, co by mě nějak zásadně trápilo. Vlastně každý z těchto problémů je vyřešený v rámci současné nabídky EV, které Volkswagen nebo Škoda má. Takže takový Elroq by tohle všechno v pohodě vyřešil do budoucna.

Troufám si říct, že teď je jistá část lidí, která nemá s EV zkušenosti celkem překvapená, protože jsem skoro nemluvil o těch bolístkách, které se tradují. A to není proto, že bych byl nějaký EV evangelista, ale protože těch mých 90 000 km najetých v EV to nepotvrzuje. Co jsem měl uvést?

  • Že se EV ekonomicky nevyplatí. To není pravda, protože jsem auto koupil za podobnou cenu, jakou má podobně vybavený a stejně starý Golf. No a když mám cenu elektřiny zhruba 5 Kč na kWh (normálně ze sítě), tak i se ztrátami z dobíjení jezdím pod korunu na kilometr. To proti spalováku, kde by to vycházelo zhruba na 1,9 Kč na km. je míň a tak nemám problém ani s dražším nabíjením na dlouhých cestách jednou za čas, kde se dostanu na cenu spalováku. K tomu jsem nemusel mít po 30 000 km dvě výměny oleje a filtrů (a svíček...), ale stačí jedna garančka každé dva roky (bez omezení kilometrů), která mě vyšla na 6 000 Kč.
  • Že mi u ojetiny odejde baterka a nedoplatím se. Tak tady je kousek pravdy. V průběhu roku mi auto zahlásilo jednou servis a opravdu jeden segment baterky měl nižší napětí. Tohle se občas stává u prvních VW ID, které měly baterky myslím u LG Chem. Ty nové kusy tohle netrápí. VW má záruku 8 let/160 000 km, takže jsem se do toho velmi pohodlně vlezl a ten náklad zhruba 50 000 Kč za výměnu jednoho modulu šel na vrub VW. Naštěstí se tyhle věci ukazují ještě během záruky. Kdybych záruku neměl a musel to řešit, tak by to šlo vyměnit mimo autorizované servisy u servisů, které se specializují na EV. Cena samotného segmentu baterky pak vyjde třeba na 23 000 Kč.
  • Že to nikam nedojede. Tohle je věc názoru, já jezdím 100 km denně a tím pádem dojezd 250 km v zimě a 350 km v létě je úplně dostačující. Na dlouhých cestách si auto naplánuje zastávku někde na 150 kW nabíječce. No a my se řídíme spíš podle našich potřeb a často zastavíme dřív, kde stejně nějaká rychlá nabíječka je už dneska taky. Obecně se infrastruktura za poslední roky hodně posunula.

EV jsem si koupil, protože jsem měl k dispozici domácí nabíječku. Na sídlištích je situace komplikovanější. Jednotky nabíječek mají zatím jen sídliště v Praze, Brně a staví se v okresních městech. Na sídliště to tedy zatím není.

Jak to tedy po roce mám? No, neplánuju se vrátit ke spalováku, protože můj use case pokrývá bez problémů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz