Článek
My jsme k moři jeli autem předloni, svolili jsme, že dětem ukážeme takové to klasické moře a klasičtější dovolenou, ať si starší syn nestěžuje, že jediné moře, kde se koupal, bylo to Severní ve Skotsku. Chtěli jsme se vyhnout davům, tak jsme vyrazili na pobřeží Slovinska.
Davy fakt nemáme rádi ani na cestě, tak jsme využili toho, že bydlíme na jihu Moravy a vyrazili jsme už kolem třetí ráno. Díky tomu jsme projeli bez zácpy Vídeň. Akorát první zastávka byla už kousek za Vídní, na Semmeringu. Nedalo se, děti chtěly snídani. Takže po víc než půl hodině snídaně jsme jeli dál a podařilo se nám dorazil ještě do devíti hodin na prohlídku soutěsky Vintgar ve Slovinsku, je to kousek od Bledu a fakt ji doporučuju. Tam jsme strávili několik hodin, navštívili i Bled a pak teda odpoledne jsme už bez zastávky dojeli tu hodinku a půl na místo určení. Zpátky jsme to pro změnu vzali přes Graz, kde jsme pár hodin strávili a cesta se zas proložila pár zastávkami na benzínkách
Akorát teda vlastně tohle nebyla cesta s EV, ale ještě s naším spalovákem s dojezdem 1000 km. S EV jsme jeli na dovolenou až loni. No a ten tejden to fakt trvalo. Teda samozřejmě ne cesta, ta byla normální. Klasická týdenní dovolená s využitím místní slevové karty, kterou různé oblasti v Rakousku nabízí. Ale jak se teda jelo s EV?
No, osvědčilo se nám vyjet brzo, takže jsme zase někdy kolem 4 hodiny vyjeli. Děti se v autě trochu dospaly, ale už za Kremsem bylo zle. Auto mělo baterky ještě dost, samo si naplánovalo trasy, ale respektovalo to, že chci jet primárně na Ionity. Co se dá dělat, zastavili jsme už za Sankt Pölten, protože děti potřebovaly vyjít z auta, odskočit si a protáhnout se.
V Rakousku je to s nabíječkama lepší než u nás, na mapě jsem ještě řed zastavením viděl, že je tam benzínka a shodou okolností jsou tam i nějaké 150 kW nabíječky. Tak jsme tam přijeli, byly tam nějaký oranžový nabíječky asi ve vlastnictví Asfinagu. Samozřejmě jsem k nim neměl jejich kartičku. No, tady je výhoda u takové Elli, která je propojená s auty od VW, Škody, Cupry atd., kdy Vám poskytnou nabíjecí kartu, ta se napáruje i v autě a pak má člověk přístup všude za nějakou pevnou cenu pro danou zemi. Tak jsem to neřešil a nabíjel. Když jsme se po 15 minutách vrátili k autu, tak jsme rovnou odpojovali nabíječku a jeli dál.
Věděli jsme, že bude potřeba i další zastávka. Auto se tu shodovalo baterkou s dětmi. Takže holt po zhruba 150 km přišla další zastávka, kde jsme se na chvilku zastavili, něco si koupili na benzínce a jak jsme došli, tak se zase jelo do velké plánované zastávky v Salzburgu. Výhodou bylo, že tu byly Ionity stojany, které jsou levnější když si člověk na měsíc zaplatí na Elli tarif a mají funkci plug and charge - takže žádné kartičky, auto si se stojanem popovídá samo.
Tady se přiznám, že zastávku v Salzburgu jsem plánoval já a ne auto. Holt jsme chtěli zaparkovat někde blízko centra, aby se tam moc neplatilo a zároveň jsme si mohli projít město a najít kavárnu s původními Mozart kugeln. Jako na zavolanou tam byl MOON charging hub - takový show room (s kavárnou a bistrem), který je projektem rodiny Porsche a je kolem spousta nabíječek. A parkování je tam na pár hodin zdarma, takže win-win. Tak jsme tam nabíjeli do plných a mezitím jsme si prohlídli Salzburg.
Pak jsme s menší zastávkou v Hangáru 7 (Redbull výstava) jeli směr Innsbruck. Po pár hodinách cesty v kolonách na neomezené Neměcké dálnici (fakt se nedalo jet rychle) jsme těsně před Innsbruckem si řekli, že nebude od věci se ještě zastavit, dát auto nabít, odskočit si a hlavně nakoupit. Zrovna na kraji Innsbrucku byl nějaký zajímavý supermarket se 150 kW nabíječkama, bylo tam volno, tak jsme nakoupili. To bylo dobře, protože ubytko nabíječku nemělo.
Ale zase během toho týdenního pobytu nebyl problém nabíjet v tom našem údolí prakticky všude. U Sparu byly AC, u lanovek taky byly AC sloupky. A tak se auto nabíjelo, když jsme dělali jiné věci a nečekali jsme na něj.
Po cestě zpátky už nastal zádrhel. Vlastně dva. V Německu mi auto naplánovalo nabíječku Aral Pulse, která je stejně jako Ionity levnější. No tak jsme zastavili na benzínce, chtěli jsme si zajít do KFC. Akorát jsem zjistil, že jsem zaparkoval k blbýmu stojanu a je to jiná firma, kde by to nabíjení bylo za běžnou DC cenu. No tak jsem teda přeparkoval k tomu KFC, kde byly ty nabíječky Aral Pulse.
Druhý problém byl, když jsme se chtěli zastavit v Linzi na oběd v obchoďáku. Tam nabíječky sice byly, ale zjevně byly vyhlášené jako nejlevnější v okolí a tak tam bylo plno a ještě fronta. Takže tady nás nutně EV zdrželo, protože jsme si dali oběd, ono se nenabilo a my museli pak jet hned na Ionity nabíječky kousek za městem, kde ještě shodou okolností bylo plno (nechtělo se mi přejíždět vedle na Shell nabíječku, která byla volná, ale byla dražší). Naštěstí po chvilce se uvolnilo místo a my nabíjeli, dokud stojan nehlásil problém a nemohl se znovu k autu připojit. Nevím co se stalo, ale jelo se dál. Pak už to byla spíš nuda a měli jsme dvě zastávky, kde se nabíjelo, ale zároveň jsme si dali jídlo. Jedna zas náhodou u Sankt Pölten a druhá ještě tak do foroty za Vídní.
Takže ve výsledku jsme jeli podobně jako se spalovákem, i když místo 1000 km máme jen 58 kWh baterku, která ujede v kombi provozu 350 km. Zdržel nás elektromobil? Asi jo, hlavně u toho Linze, to by se se spalovákem nestalo. Vadí mi to? Ani ne a důvody jsou dva.
Jednak ten provoz byl podstatně pohodlnější a jízda lepší, než se spalovákem. Žádný vibrace, rychlé pružné zrychlení na té dálnici. Skvělá jízda po horských silničkách a rekuperace při sjezdu od lanovek. Samozřejmě jsem rychlost na dálnici neomezoval, protože se nerad ploužím za kamiony.
Druhá věc je, že já osobně jezdím na velkou dovolenou takhle zhruba jednou za rok a pokud mi auto poskytuje luxus, že 95 % nabíjení a jízd se řeší jen doma, nemusím jezdit na benzínky a sledovat ceny na totemech, tak mi mile rád odpustím těch pár minut (možná desítek minut) zpoždění a to, že na dovolené jezdil za stejnou cenu, jako spalovák. I když mám pocit, že do těch kopečků by si ten spalovák vzal víc a ceny v Rakousku na benzínkách nebyly úplně přívětivé.
Takže vlastně nastal problém? Nenastal. Já si dovolenou užil a dovolenou si užije každý úplně stejně bez ohledu na to, jestli má spalovák nebo elektromobil. Je to úplně jedno, funguje to stejně a ať si koupí každý to, co potřebuje pro svůj profil jízd a podle toho, jaké má možnosti (peněz a nabíjení doma).
Krásný den a těšte se na léto.