Hlavní obsah
Automobily a doprava

Jezdím málo, vyplatí se mi elektromobil? Anebo raději spalovák

Foto: TDK (s pomocí ChatGPT)

Elektromobil. ilustrační obrázek generovaný AI (chatGPT)

I lidé, kteří jezdí, si rádi koupí hezké auto a ekonomika toho auta je pro ně určitě zásadní. Zkusme se podívat, jaká mladá ojetina bude nejvýhodnější na koupi a potom i na provoz.

Článek

Tento článek vychází z mé reálné diskuze se sousedkou, která by si ráda koupila nové auto. Samozřejmě počítá s ojetým, jako skoro každá fyzická osoba. Za rok toho moc nenajede, tak 10 000 km, což jsou většinou cesty na nádraží, na nákup do supermarketu a jednou za rok na delší dovolenou. Vidí, že u nás v obci už je dost elektromobilů, a tak se ptala, co by bylo pro ten její způsob použití auta nejlepší.

Tohle je přesně ta situace, kdy je každému jedno, jaký má auto dojezd a starý naftový dvoulitr nebude univerzálním řešením, protože by se ten motor trápil a brzo by se stal kasičkou na peníze.

Co tedy hledáme? Mělo by to být auto do 5 let věku, co má tak do 75 000 km najeto, takže žádnej bývalej služebák a rozvozák. Auto stačí menší, protože paní jezdí spíš sama, ale musí se tam vlézt 4 dospělí. K tomu kvůli rodičům i sobě by byl lepší spíš crossover, aby se do něj dobře nasedalo. No, bonus by byl automat a nemusel by to být holobyt. Auto se musí hlavně líbit. Podíváme se, co nám teda nabídne trh v benzínu, hybridu a v elektru.

Hned po prvním podívání se na bazar je jasný, že auto bude stát přes 400 000 Kč. Ale zase se počítá s tím, že bude jezdit dalších 10-15 let a je to cena se kterou se počítalo.

No v benzínu se hned jasně ukazuje, že za zhruba 400-450 000 Kč dostaneme Škodu Kamiq anebo Hyundai Kona. Obě by měly motor 1,0, slušný výkon přes 80 kW a nájezd mezi 50 - 70 000 km. Při tom profilu jízdy, co paní jezdí, by auta měla spotřebu kolem 6 litrů na 100 km. Takže za benzín by se utratilo ročně asi 20 000 Kč. Za 5 let tedy asi 100 000 Kč navíc. K tomu samozřejmě olej a filtry a případné závady. Není to špatná volba.

Když vynecháme benzín, tak už situace začne být zajímavá. Hybridy a elektromobily mají už podobné cenovky. Od 480 000 Kč se dají koupit Hyundai Kona EV s baterií 39 kWh, která stačí na pohodových 300 km dojezdu denně a k tomu začínají i s nájezdem jen kolem 35 000 km. Auta mají stále záruku na baterii (8 let / 160 000 km). Navíc zkušenosti s těmi auty jsou hodně dobré. Jezdí velmi levně, jsou spolehlivé a moc se nekazí. Baterky mají solidní buffer, tak se ani nesnižuje dojezd. Reálně může v takovém profilu jízd si brát klidně jen 14 kWh/ 100 km a v létě to půjde i pod 10 kWh/100 km. Při ceně elektřiny za 5 Kč se dá jezdit za 7 000 Kč ročně. Tedy 35 000 Kč za 5 let. Na servis se musí chodit každé dva roky kvůli záruce na baterii a mění se tam jednou za čas chladící kapalina do baterie. Nicméně náklady na servis i tak budou stejné nebo nižší, než u benzíňáku.

No a v hybridu se dá doporučit Toyota, která dovedla hybridní pohon skoro k dokonalosti a jejich auta jsou známá spolehlivostí a nízkými servisními náklady. Dá se vybírat z větší C-HR anebo z Yariss Cross Hybrid. V těch autech najdete povětšinou osvědčený atmosférický motor 1,8 spolu s planetovou převodovkou. Sám jsem s tím jel a jezdí se s tím autem poměrně příjemně a má takové ty příjemné věci z EV, jako dostupný výkon, tichost, „neřadící“ automat bez turba apod. Nájezdy jsou také kolem 40 000 km. No a tyhle auta umí jezdit ty trasy za 4,5 litru na 100 km. Tím pádem jsme na 15 000 Kč ročně za benzín a za 5 let na 75 000 Kč.

Jak to tedy vychází po 5 letech, když neřešíme servis a zůstatkové hodnoty auta, protože ho lidově řečeno, dojezdíme?

Benzínové verze nám vychází pak na 500 - 550 000 Kč.

Elektromobil vyjde na zhruba 515 000 Kč.

Hybrid je pak nejdražší a vyjde na 555 000 Kč a výš.

Výsledkem tedy je, že všechny auta vychází zhruba stejně a rozdíl v cenách udělá spíš nájezd, výbava anebo oblíbená barva. No a je otázka, co jsem paní poradil? Já sám bych si vzal elektrickou Konu, protože to auto se opravdu povedlo a elektromobily mě přesvědčily, že jsou to dobrá první auta do rodiny. Paní jsem však doporučil hybrida. Toyoty jsou spolehlivé, bude jí to jezdit trochu jako elektromobil, ale přitom nebude muset řešit na dovolené nabíjení auta a jestli si má zaplatit tarif nebo ne. Ani s jedním pohonem se však neudělá chyba a budou sloužit velmi dobře.

Kuriozita je, že za cenu 480-500 000 Kč už koupíte i nový Hyundai Inster v základní výbavě, což je čisté elektro, které je sice menší, než Kona, ale je překvapivě prostorné. Komu by nevadil tedy holobyt (v podání Hyundai je však i ten celkem bohatý), tak si může koupit i rovnou nové auto. To dokládá, že ceny EV postupně klesají a objevují se stále dostupnější modely.

Měli jste Toyotu v hybridu? Anebo elektrickou Konu? Jak jste s nimi spokojení?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz