Článek
S tím, jak se zvyšuje počet lidí, kteří v ČR vlastní elektromobil, tak čím dál tím víc lidí bude s ním vyjede na dovolenou místo svého starého kombi v TDI. Ale pozor, tohle cestování má pořád svoje specifika, které je potřeba zohlednit. Jak tedy dojet k moři a zároveň nestrávit na cestě několik dní nebo zaplatit tisíce za drahé dobíjení?
Předně si řekněme jednu zásadu. Pokud máte auto, které má baterii menší, než 55 kWh anebo se nabíjí pomaleji, než 80 kW, tak s ním na dovolenou k moři ani nejezděte. To je auto do města a nemá smysl se s tím trápit, pokud nejste odvážlivec a pionýr. Výjimkou bude třeba extra úsporná Tesla Model 3 SR+ anebo Hyundai Kona 64 kWh. Tam je to dost na hraně, ale už se s tím dá dojet. Auta s větší baterií a rychlejším dobíjením se na normální dálkové cestování mnohem víc a cesta tak bude pohodlná, možná pohodlnější, než se spalovákem.
První důležitá věc je, že dálničku neplatíte jenom v ČR, takže si nezapomeňte koupit rakouskou, slovinskou či jinou dálniční známku dopředu. Kupte si je online (a zaklikněte platnost ihned), ušetříte výrazně oproti nákupu na benzínce u Mikulova.
V rámci přípravy na cestu je také dobré vyřešit nabíjení. Ne, nemá smysl studovat předem, kde budete nabíjet, dělat si soupisky nabíjecích míst a itinerář. Dobré je se podívat, jestli váš hotel má AC sloupek, případně jestli je nabíječka někde jinde v místě. Na to je dobrý web Plugshare. Nemá však chodit pěšky přes celé město kvůli nabíjení. Když nabíječka nebude, tak si prostě nabijete auto při nákupu nebo na výletě.
Taky nemá smysl sebou brát haldu kabelů, stejně je nepoužijete. Proto bude úplně stačit ten klasický kabel typ2-typ2, co stejně vozíte v autě. Samozřejmě stejně jako u spalováku je dobrá před odjezdem nějaká kontrola auta, abyste nemuseli narychlo kupovat v Rakousku kapalinu do ostřikovačů anebo nedostali pokutu za sjeté gumy.
Co se týká nabíjení po cestě. Nemá smysl řešit nějaké stresy, stahovat si desítky aplikací a řešit, kde to mají nejlevnější. Když máte Teslu, tak stejně pojedete po Superchargerech. Když máte jiný vůz, vezměte si kartu automobilky, třeba Elli od VW a zapněte si tam nejvyšší tarif. Pak máte automaticky Ionity za 12 Kč za kWh, AC nabíjení je zhruba za 10 Kč za kWh a aktuálně je DC nabíjení zhruba za 16-18 Kč za kWh. Aktuální ceny vždy uvidíte v aplikaci. Možná to bude jinde levnější, ale nemá smysl si pro pár korun dělat cestu náročnou. Ve spalováku taky načerpáte benzín tam, kde zrovna chcete a cenu neřešíte. Máte jednu kartu a všechno pak je jednoduché.
Pak přijde samotná cesta. Pokud nemáte náhodou předplacené ABRP, tak si v navigaci zadejte destinaci, auto si naplánuje zastávky a můžete vyrazit. No, ale ty zastávky nejsou povinné a pokud tedy jedete s malými dětmi, tak stejně budou chtít zastavit dřív, než by byl čas na nabíjení. Tak nic neřešte, zastavte na benzínce a velmi pravděpodobně tam stejně bude nabíječka, co v Rakousku bude mít velmi pravděpodobně 150 kW+ výkonu. No a než se s dětmi dostanete zpátky do auta, tak uplyne 15-20 minut, během kterých se dnešní moderní elektromobily dobijí na dalších 200-300 km další jízdy, to vás už do destinace přiblíží docela dost. Prostě si cestu užijte, auto složí vám a ne vy jemu.
Zároveň víme, jak může být úsporné jet 110 km/h na spotřebu, ale pokud by vás to stresovalo a není to váš styl jízdy, tak jeďte normálně těch 130 km/h, jako ostatní. Jezdit rychleji moc nedoporučuju, protože to se v Rakousku opravdu nevyplácí. Možná potkáte na cestě zónu IG-L. Ty se někde ruší a někde se rozšiřují. Tam s elektromobilem můžete jet plnou rychlostí a nemusíte tedy jet pomaleji, jako spalováky. Problém je v tom, že spalovací auta často levý pruh blokují pomalým předjížděním. Mě se to stává v IG-L prakticky pravidelně.
No a pak dojedete v klidu do cíle. Pravda oproti spalováku se asi zdržíte, ale jak ukázalo už několik testů automobilových novinářů, tak to zdržení může být v pohodě takových 30 minut až hodinku, podle toho kam jedete. No a kdo tohle na dovolené počítá?
Co se může na cestě přihodit špatného?
- Můžete se dostat do kolony. Opravdu se vám tady EV nevybije, protože když motor stojí, odebírá minimum energie, takže v klidu klimatizujte a máte to proti spalováku bez hrčení na neutrál.
- Nabíječky mohou být obsazené. To s velkou pravděpodobností zjistíte dopředu, protože jsou většinou online a na navigaci to vidíte, tak auto zastávku buď samo přeplánuje anebo tam nezajíždějte a kousek dál bude jiná.
- Může se bohužel stát i nějaká nehoda. V tomto případě je opravdu dobré mít bezpečné auto pro rodinu, které posádku ochrání a také mít dobré havarijní pojištění a asistenci.
Snad se vám nic z toho při cestě nestane a dojedete do cíle stejně klidně s elektromobilem anebo se spalovákem.