Hlavní obsah
Automobily a doprava

Proč Tesla padá a Škoda prodává. Jak moc jí škodí Elon Musk?

Foto: TDK, generováno přes ChatGPT (AI)

Elektromobil na dálnici, generováno pomocí ChatGPT

Tesle se v poslední době nedaří, ale především v Evropě. Prodeje tu padají jako hrušky a ten kdo ji měl zachránit, ji nezachránil. Naopak Škoda se s novými modely dere na vrchol prodejů.

Článek

Musí se uznat, že Tesla doslova vydupala celé odvětví elektromobility ze země. Než nastoupil Model S, tak se tu proháněly tak možná Nissany Leaf, které se chladily pouze náporem vzduchu a k tomu soutěžili v kráse s Fiatem Multipla. Navíc Tesla všemu pomohla tím, že vybudovala skvělý ekosystém Superchargerů a vlastních Destination Chargerů. Postupně se z drahých aut dostali do segmentu, kde konkurují směle Superbu nebo Kodiaqu a to pomocí Modelu 3 a Modelu Y. Na začátku to byla auta, co měla svoje mouchy a často dost velké masařky (slícování, stěrače, LED Matrix…), ale postupně je Tesla softwarově anebo pomocí refreshnutých modelů vylepšovala. Dnes se z nich staly velmi dobrá auta s naprosto běžnou a možná i nadprůměrnou kvalitou zpracování. A v USA se velmi dobře prodávají. V Evropě však prodeje padají strmě dolů i přes to, že celý segment roste. Proč tomu tak je?

No, hlavní důvod je Elon Musk. Fandové Tesly namítnou, že má jen svých 13 % a Tesla není Musk. To však není pravda, značka je s ním obrovsky propojená a když se tedy chová tak, že jde proti hodnotám, které zastávají lidi, kteří si Tesly kupují, tak je jasné, že mu to ti lidi vrátí. Spolu s tím nastala i jistá stigmatizace majitelů, kteří si museli začít lepit na auta nálepky nesouhlasu s Elonem, aby se na ně nesnesl hněv okolí. Ano, Musk se choval poslední měsíce strašně. U CEO to není nic výjimečného, podívejme se na Henryho Forda nebo Walta Disneyho. Teď se Elon vrátil a tváří se, jako by se nic poslední měsíce nedělo, ale reputace už byla zničena a prodeje nahoru hned tak nepůjdou.

Mohlo by to zachránit nové auto, ale opravdu přijde? Kompaktní model se měl představit během prvního pololetí 2025, ale to už končí a zatím to nevypadá, že by se něco dělo. Navíc od představení může nastat klasické Elonovo období, kdy potrvá, než opravdu půjde do prodeje. Zároveň se už po testovacích drahách prohání nový Model S, ale kdo se na něj díval, tak vidí, že je to pořád prakticky to stejné auto, jako před 13 lety. No a tohle prodeje moc nenakopne.

Tvrdilo se, že prodeje nakopne nový Juniper, ale meziroční propad o 36 % v Německu za květen, 45 % propad ve Velké Británii a dalších tomu nedává moc naději. Proč neuspěl Juniper?

Čekalo se mnoho a dostali jsme málo. Vizuálně se Juniper posunula a není to už jen přifouknutá trojka. Svícení pomocí odrazky vzadu vypadá zajímavě, ale je pravda, že celé pojetí auta se mnohým nemusí líbit (mně se mnohem víc líbí TM3 - Highland). Co však Tesla dodala navíc? Nechala jednu páčku na blinkry, dodala dozadu displej pro děti, nechává sedadla ventilovat a vzadu elektricky sklápět. Přidalo se lepší zpracování interiéru a o dost lepší jízda na silnici.

Pro většinu aut by to byl úžasný výkon, ne však pro Teslu. Ta byla vždy považována za lídra v oblasti inovací, který je roky napřed před konkurencí. Čekalo se, že třeba přijde nová 800-900 V architektura, třeba i nový způsob ovládání či řešení infotainmentu a displeje. Zatím nic takového nepřišlo a pro spoustu lidí to bylo zklamání. Základní TMY Juniper teď koupíte za 1,1 milionu Kč.

Jak to však bylo se Škodou? Ta reálně přinesla nový facelift Enyaqu. Je také vhodné uvést, co se u něj reálně změnilo. No, vlastně jen design, který si s přední maskou tolik nehraje na skrytý spalovák, ale víc přiznává, že je to elektromobil. HW a SW je samozřejmě proti původnímu Enyaqu vylepšený, ale těch verzí už je několik vylepšuje se to spíš generačně a nelze čekat velké upgrady stávajících aut, jako tomu je u Tesly. K Enyaqu Škoda přidala i Elroq, který je vlastně Enyaqem, zkráceným vzadu o pár centimetrů. No a dost lidí rádo ušetří desítky tisíc a akceptuje tedy to malé zkrácení, zvlášť, když se projeví jen v kufru.

Co však lidé na Škodě Elroq oceňují a proč se stala v dubnu 2025 nejprodávanějším elektromobilem v Evropě s velkým náskokem pro VW ID.3 a ID.7? Je to nový model, který je poměrně praktický i na poměry SUV. Škoda má velmi dobrou pověst z pohledu value for money a je vnímána, jako levnější alternativa Volkswagenu. Ten navíc k Elroqu nemá protějšek. ID.3 je sice dobré auto, ale je relativně malé a naopak ID.7 už je luxusní liftback/kombi a míří na jiné zákazníky

Zároveň všechny 3 modely na prvních příčkách sdílí platformu MEB spolu s novým motorem APP 550 u silnějších verzí. Ten motor je aktuálně i dle názorů odborníků jeden z nejlepších, které se dají v BEV světě najít. Je to špičková inženýrská práce, která ukazuje, co Evropa umí dělat dobře. A přitom to není nijak revoluční motor, je jenom velmi dobře udělaný. Spolu s bateriemi pak mají koncernové vozy sice nemají maximální nabíjecí výkon 250 kW jako u Tesly, ale stejně se nabijí rychleji. Špičkový výkon u Tesly musíte ttiž rychle vyfotit, protože pak jde rychle dolů. Kdežto u koncernových vozů je křivka velmi plochá a drží se dlouhou dobu na hodnotě vyšší, než 100 kW. Nemůže sice konkurovat 800V architektuře od Hyundai nebo KIA, ale i tak dostává z 400V skoro vše, co jde.

Také se nám elektromobilita trochu posouvá a z dob pionýrů a hračičků, kteří si užívají nastavovaní každé maličkosti, jako v Tesle se spoustou fíčur (S3XY buttons, Knob, Light Show), se posouváme mezi běžné a konzervativnější zákazníky, kteří čekají, že jejich nové elektro auto bude stejné, jako ta spalovací Octavie nebo Kodiaq a jenom bude na elektřinu. A to splňuje duo Elroq/Enyaq naprosto dokonale. Přidává se k tomu už funkční SW i relativně stabilní aplikace a člověk má skoro vše, co potřebuje. K tomu koncern má celkem slušně nastavené asistenty a zachoval si senzory, takže se na něj dá lépe spolehnout a nemá tolik fantomů, jako auta, co mají pouze kamery.

Troufám si tedy říct, že dokud Tesla neuvede nějaký nový a zásadně jiný model, nepřinese autonomní řízení či neudělá nějakou jinou velkou změnu, tak spolu s názorem na Muska se to moc nepohne. Naopak konzervativní přístup Škodovky se jeví jako správný a k prodejům jim pomůže zásadně i uvedení nového městského Epiqu (Fabie/Kamiq) a nové Octavie v kompletním elektru na nové platformě. To sice zní, jako hudba budoucnosti, ale Epiq by se měl představit už na konci tohoto roku, takže při dodržení stejného postupu, jako u elroqu jej na silnicích uvidíme už za necelého třičtvrtě roku. Už se však těším na Elroqy v bazarech, jako mladé ojetiny.

Seznam zdrojů:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz