Článek
Dva díly knihy „Novinářem v Číně. Co jsem to proboha udělal“? a „Novinářem v Číně. Nezešílet! představují mrazivou, syrovou a hluboce osobní výpověď o zemi, kde pravda nemá místo. Původně jsem chtěla napsat dvě samostatné recenze, později dvě na sobě nezávislé kapitoly – ale nakonec jsem se rozhodla hodnotit obě knihy společně. Proč? Protože se prolínají nejen tématem, ale i způsobem, jakým zasahují čtenáře. A protože jejich síla spočívá v celistvosti. Tohle se totiž nedá rozdělit. A už vůbec ne převyprávět. Tuhle knihu je potřeba zažít – přečíst nebo poslechnout – protože žádná recenze ji nemůže postihnout v její úplnosti.
Tomáš Etzler má za sebou dlouhou a strhující novinářskou kariéru – jako válečný zpravodaj CNN působil ve válečných zónách po celém světě. Je také prvním (a dosud jediným) Čechem, který získal prestižní cenu Emmy. Ale právě v Číně, kam v roce 2006 nastoupil jako zpravodaj České televize, se setkává s bezmocí, frustrací – a nakonec i s vlastním psychickým zhroucením.
Na začátek jedno doporučení: ještě před oběma díly Novinářem v Číně vyšla kniha rozhovorů Kdo ví, kde budu zítra, kterou s Etzlerem vedl Jindřich Šídlo. Nabízí komplexnější pohled na Etzlerovu profesní i osobní historii – jeho těžké začátky v Americe, práci pro CNN, reportování z Afghánistánu a dalších válečných oblastí. Sama jsem ji poslouchala jako audioknihu a doporučuji ji jako cenný kontext před vstupem do čínské temnoty.

Země, kde novinář je nepřítel státu
První díl audioknihy namluvil sám Tomáš Etzler, druhý jeho bratr Miroslav. Obojí má své kouzlo. Tomášův projev je úderný, temperamentní a hluboce prožívaný – je z něj cítit, že nejde jen o text, ale o autentické svědectví. Miroslavův přednes je naproti tomu kultivovaný a profesionální, ale i on působí věrohodně – a to i díky tomu, že jejich hlasy si jsou velmi podobné, což poslechu dodává kontinuitu. První díl zůstává spíše v rovině profesního pohledu na Čínu, ten druhý však jde hlouběji – odhaluje i Etzlerovy osobní a rodinné krize a přibližuje dopady, jaké měl pobyt v totalitním režimu na jeho psychiku.
Oba díly společně snímají čtenáři klapky z očí. V západním světě máme často tendenci dívat se na Čínu jen jako na ekonomickou velmoc, což bezpochyby je – ale zároveň mnozí záměrně přehlížejí porušování lidských práv, náboženský útlak a nelítostnou mašinérii totalitního režimu.
Vždy jsem si myslela, že v ideologické zrůdnosti nemůže nic překonat Severní Koreu, ale dnes už si tím tak jistá nejsem.
Etzler ukazuje, jak funguje diktatura, která už nepotřebuje tanky – stačí jí systém. Školy neučí myslet, ale přizpůsobit se. Úsměv je podezřelý, empatie slabost a odvaha zločin. Lidé mluví v naučených frázích, bez emocí a bez schopnosti skutečného rozhovoru. Ne proto, že by nechtěli – ale protože celý život žijí v prostředí, které je to odnaučilo.
Do této kulisy vstupuje český novinář, který si i v těchto podmínkách neúnavně plní své povinnosti – i za cenu opakovaných zatčení a neustálého ohrožení. Kontrast mezi jeho prací a prostředím, ve kterém ji vykonává, je silný a někdy až fyzicky nepříjemný.
Kniha však není jen osobní zpovědí – je to mozaika. Kapitoly na sebe navazují volně, každá odhaluje jiný aspekt života v Číně. Vzniká tak temný, mnohovrstevnatý obraz světa, kde lidé trpí nejen pod diktátem režimu, ale i vinou technologické kontroly, systematického útlaku a necitlivosti vůči přírodním i lidským katastrofám.
Pro lepší představu zde alespoň stručně uvádím některá klíčová témata, kterým se knihy věnují:
- Olympiáda v Pekingu (2008)
- Výstup s olympijskou pochodní na Everest
- Zemětřesení v provincii S’-čchuan
- Světová výstava Expo 2010 v Šanghaji
- Nezrealizovaný rozhovor se severokorejským uprchlíkem
- Tibetská otázka a represivní politika vůči menšinám
- Kolonializace okolních zemí a geopolitické ambice
- Rakovinové vesnice a environmentální katastrofy
- Čínští hackeři
- Důsledky politiky jednoho dítěte
- Totální neúcta k životnímu prostředí
- Cenzura a všudypřítomné zákazy
- Bída a chudoba v kontrastu s městským pozlátkem
- Agresivní expanze v regionech mimo hranice ČLR

Etický rozměr knihy
Jedním z nejcennějších rysů Etzlerova svědectví je jeho hluboké osobní prožívání utrpení obyčejných čínských lidí. Nezůstává v bezpečné pozici pozorovatele. Nechrání se cynismem, ani tradičním novinářským odstupem, který by mu umožnil „pouze“ přinášet fakta. Místo toho se nechává zasáhnout. V jeho psaní je cítit bolest, vztek, zoufalství i bezmoc. Utrpení chudých, nemocných, zastrašených a systematicky umlčovaných lidí se ho dotýká až na dřeň.
Právě tímto „nedostatkem profesionality“ – v tom nejlepším slova smyslu – je jeho práce eticky silnější a lidsky pravdivější. Kdyby byl jen reportérem, který sbírá data, čtenář by mohl pohodlně oddechnout a říct si: „Ještě, že se mě to netýká.“ Ale tím, že se sám dává všanc – jako neklidný, přetížený, zranitelný člověk – přesahuje roli novináře a stává se svědkem v tom nejhlubším smyslu slova: tím, kdo nese důkaz.
Není divu, že někdejší prezident Miloš Zeman – známý svými sympatiemi k čínskému režimu – Etzlera označil za „pekingský problém“. V kontextu knihy je to mimořádně výmluvná lichotka.
Nebe
Aby byla deprese až na dřeň dokonalá, uzavřu recenzi filmovou minireflexí. Tomáš Etzler během let svého působení v Číně natočil celovečerní dokumentární snímek Nebe.
Film vznikal během sedmi let a zaměřuje se na jeden z nejcitlivějších příběhů, které Etzler zažil – příběh sirotčince pro postižené děti. Tento sirotčinec, vedený dvěma katolickými sestrami, poskytuje domov a péči dětem, které byly opuštěny nebo zanedbávány kvůli svému zdravotním postižení. V zemi, kde je křesťanství systematicky potlačováno a kde politika jednoho dítěte zanechala tisíce dětí bez rodin, představuje tato instituce oázu lásky, důstojnosti a lidskosti.
Film se přitom nevyhýbá temným stránkám čínské reality – ukazuje manipulaci s pravdou, potlačování svobody, i systematické znevažování těch nejslabších. Přesto se Etzler rozhodl vyprávět především příběh naděje. Naděje, která přežívá i v těch nejtemnějších koutech světa – i tam, kde se zdá být lidskost zcela vymazaná.
O tomhle filmu se těžko píše. Je třeba ho vidět. A ne každý jeho svědectví dokáže unést. Snímek je dostupný za poplatek na DAFilms.