Článek
Humanitní obory mají mnoho nálepek a jednou z nejčastějších je ta, že se absolventi uplatní pouze v hůře placených odvětvích, provozovaných státem či dotovaných veřejnými penězi. Ačkoli tvrdá čísla hovoří jinak, velká část veřejnosti těmto předsudkům věří. Přitom v komerčním sektoru existuje řada odvětví, v nichž se lze běžně setkat s úspěšnými absolventy jazykovědných oborů, společenskovědních studí či uměnovědných disciplín: často jde o marketing, public relations či třeba sdílené služby. Jedním z nejčastějších byznysových oborů, kam míří lidé z humanitních škol, jsou lidské zdroje čili HR (human resources). Typicky se jedná o absolventy andragogiky, ale i psychologie, filology se znalostí angličtiny a dalších cizích jazyků. Nejčastěji nastupují jako tzv. sourcers do náborových agentur, které vyhledávají pracovníky do firem.
V agenturách si juniorní pozice obvykle získávají ostruhy jako „pěchota náboru“ a provozují dosti hektickou „masovku“: vyhledávaní a selekci kandidátů, volání vhodným lidem, mailování a administrativu. Oslovují většinou kandidáty z nižších úrovní firemní hierarchie a teprve po čase jim agentura svěří nábor vyšších pozic, managementu nebo silně nedostatkových profesí. Po několika letech v náborové agentuře může junior postoupit až na některou z manažerských pozic.
Elitu loví headhunteři. Potřebují obchodního ducha
Po získání zkušeností z náboru míří část lidí mezi lovce hlav. Headhunteři se dnes již nevěnují výlučně hledání těch nejvyšších manažerských pozic, ale všech elitních a nedostatkových postů. Možná častěji než top manažery, ředitele a šéfy dnes hledáme žádané experty, jako jsou IT specialisté, finanční analytici, účetní, obchodníci, marketéři nebo lidi do interního náboru. Mezi lovci hlav opět najdeme absolventy andragogiky a psychologie, kteří zde na rozdíl od „masového“ provozu v náborových agenturách mohou při individuálních, delikátních jednáních s elitní klientelou lépe uplatnit svou specializaci. Ta však sama o sobě headhunterům nestačí. Pořád je to v prvé řadě „lov“, tedy byznys a výkon. Proto je zapotřebí i obchodní duch a tah na branku. Zkrátka, koho baví lidi a obchod zároveň, a naopak si nepotrpí na rutinu a papírování, může udělat v headhuntingu skvělou kariéru.
Psychologii a sociální vědy nejlépe uplatníte v interním HR
Samotné znalosti z psychosociálních disciplín či z pedagogiky se pak nejlépe uplatní v personalistice, tzn. ve vnitrofiremním HR. I zde se pracovníci věnují náboru, ale je to jen jedna z mnoha položek. Interní HR mají na starosti vzdělávání a hodnocení zaměstnanců. Tzv. HRBP (HR Business Partner) úzce spolupracují s managementem na celkovém rozvoji lidí a jejich klienty, či spíše svěřenci, jsou také klíčoví top manažeři společnosti, proto kvalita jejich práce ovlivňuje výsledky celé firmy. Na vyšších místech se pak přidává znalost pracovního práva či spolupráce s finančním managementem na odměňování zaměstnanců. Tyto pozice už mají velmi blízko např. k pracovní psychologii, psychodiagnostice či aplikovanému vzdělávání dospělých. Na rozdíl od náborových specialistů a headhunterů vyhovuje tato práce těm, kteří preferují jistotu stabilních firem či pevná pravidla korporátů.