Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Bude zaměstnance vybírat AI? Klid, už to běžně dělá, jen potřebuje dozor

Foto: Pixabay

Lidi do prodejen, fastfoodů či call center už dnes vybírá umělá inteligence téměř sama. S kvalifikovanými pozicemi jí zatím musíme pomáhat. A na šéfy nebude úplně sama stačit nikdy.

Článek

Umělá inteligence už nepřebírá jen rutinní úkony, ale do značné míry vybírá lidi sama. Pomáhá zejména s předvýběrem kandidátů z databází a s přípravou inzerce. Platí to však hlavně u masových pozic typu zaměstnanec call centra, fastfoodu, kavárny, prodejny, nebo u specifických profesí modelů, kde se řeší spíše vnější vzhled. Hojně využívaná je AI i u studentských pozic: studenti často vyžadují pravidelné směny ve vybrané dny a časy tak, aby jim ladily s rozvrhem výuky, ať pracují ve fast foodu nebo třeba v kině. U kvalifikovanějších pozic a manažerů je však využití AI stále poměrně omezené.

Na manažery se musí jinak

Při vyhledávání vysokých manažerů je rozhodující osobní kontakt a znalost konkrétního člověka. Musíte znát jeho motivaci ke změně práce, jeho povahu a osobnostní nastavení, jeho požadavky na novou pozici. To samozřejmě AI vědět nemůže. Když např. přijde člověk z menší akční banky do velké nadnárodní finanční instituce, může se cítit svázán korporátními pravidly a omezován délkou trvání všech procesů. Naopak bývalý zaměstnanec velké banky může být v menší společnosti zaskočen tím, že musí zvládat práci, kterou na předchozím pracovišti vykonávali tři lidé, často z různých oddělení.

Nakonec zase záleží na lidech

Jiný problém nastává, pokud vyhořelý zaměstnanec hledá nějakou převratnou změnu na novém pracovišti. Pokud touží po nové výzvě a jiném typu práce v úplně nové společnosti, může být nekvalifikované využití umělé inteligence dokonce kontraproduktivní, neboť mu bude nabízet podobné firmy s obdobnou firemní kulturou, v jakých tento člověk působil v minulosti. Ostatně, do minulosti „zahleděná“, ve skutečnosti ovšem chybně zaúkolovaná umělá inteligence může přinést personalistům i velké problémy: Známý je případ Amazonu, který musel svůj náborový nástroj na bázi AI úplně vyloučit poté, kdy robot diskriminoval ženy při výběru na technické pozice.

Zkrátka, i když umělá inteligence přebírá stále více úkolů při výběru zaměstnanců a některé už hledá v podstatě sama, nakonec vždy záleží na uživatelích, tedy na lidech, jakým způsobem její algoritmy využijí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz