Článek
Termín „zombie firma“ označuje dlouhodobě nefunkční společnost, která je při životě udržována úvěry, dotacemi a jinými formami podpory. V podstatě firma na kapačkách. Je závislá na levném financování, kdy jí banky stále dokola poskytují velmi nízké úrokové sazby. Proč? Je to pro ně přece jen výhodnější, než nechat „zombie“ firmu padnout úplně a úrok definitivně odepsat.
„Zombie“ firmy po všech stránkách stagnují, neinvestují do inovací ani rozvoje a tím dále ztrácejí konkurenceschopnost. Výrazným negativem pro ekonomiku i konkurenční společnosti je vázání kapitálu a zdrojů, které taková firma na přístrojích vykazuje, a to včetně zdrojů lidských: šikovných, talentovaných zaměstnanců, kteří by ve zdravé firmě mohli profesně růst, dělat kariéru a přispívat k jejím úspěchu. Jako lovci talentů však v posledním roce vidíme, že se trh přece jen více plní lidmi, kteří ze „zombie“ firem odešli nebo byli propuštěni. Tento trend může souviset s vývojem na západních trzích: podle deníku Financial Times vzrostl loni meziročně počet bankrotů v Německu o 25 procent. V USA se počet bankrotů navýšil po deseti letech poklesu meziročně o 30 procent.
Firmy by se o vás mohly poprat
Často upozorňujeme zaměstnavatele, že by bylo velkou chybou pohlížet na propuštěné ze „zombie“ firem jako na méně schopné zaměstnance. Naopak přesvědčujeme firmy, které se neustále potýkají s nedostatkem šikovných zaměstnanců, že „sirotci“ ze „zombie“ společností by je měli extrémně zajímat. Často se totiž jedná o špičkové profíky, kteří jen měli smůlu na zaměstnavatele. Navíc se často jedná o ajťáky, techniky, a vůbec o nedostatkové, atraktivní pozice. Osvícení zaměstnavatelé si naštěstí dávají říct, že je potřeba právě nyní otevřít dveře lidem zvenku, investovat do změn a oživit svůj tým.
Tak co, poznáváte se v tom? A není čas na změnu?