Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Českým rodinným firmám chybějí následovníci

Foto: Pixabay

Zakladatelé jdou do důchodu a nemají firmu komu předat: mladí to nechtějí nebo neumějí. To je častý scénář generační výměny. Pak musejí být povoláni lovci hlav, aby našli kompletní nové vedení firmy.

Článek

V Česku působí podle ministerstva průmyslu a obchodu přes tisíc firem, které lze označit jako rodinné. „K 15. 9. 2023 bylo vydáno 1224 osvědčení o registraci rodinného podniku,“ uvádí vedoucí tiskového oddělení ministerstva Marek Vošahlík. Mnohé z nich právě v těchto letech čelí problémům spojeným s generační obměnou, kdy zakladatelé odcházejí do penze, zároveň nemají v rodinně kompetentní nástupce, a přitom se zdráhají firmu prodat. Tento trend potvrzují také headhunteři, kteří se specializují na hledání klíčových pozic. Zatímco dříve se na lovce hlav zaměstnavatelé obraceli hlavně s hledáním jednotlivců pro nejvyšší patra firem, dnes headhunteři stále častěji hledají celá nová vedení společností. Zadavateli takových zakázek bývají nejčastěji právě tuzemské rodinné firmy. Kdybychom to přirovnali k armádě, tak zatímco dříve jsme konkrétní firmě hledali jednoho generála nebo plukovníka, dnes často hledáme celý generální štáb. Tento trend pozorujeme napříč obory. Pro představu, jen během posledních týdnů to byli třeba výrobní firmy či distributoři potravin nebo kosmetiky.

První na ráně je provozní ředitel

Existují dva základní způsoby, kterými obměna celého vedení firmy probíhá. Buď se najde nový generální ředitel, který si následně sám sestaví svůj nejbližší tým, nebo se vedení firmy doplňuje postupně. V tom případě většinou jako prvního hledáme provozního ředitele, který si obratem převezme celou administrativu, čímž uleví majiteli od každodenního „opruzu“ a dá mu více času na rozvoj byznysu. Jako druhý se hledá finanční ředitel, který umí nastavit procesy, rozumí byznysu a vyzná se v investicích. Mnoho rodinných firem totiž ani po letech nemá procesy dotažené, protože vše se vyvíjelo postupně a na koleně. Investice se zase hodí proto, že většina firem má solidně vyděláno a hledají způsob, jak peníze zúročit. Jako další obvykle následuje pozice obchodního ředitele, ideálně takového, který zaštítí i marketing firmy. „Generální štáb“ pak uzavírá šéf lidských zdrojů, který má za úkol se svým týmem o výše uvedené top manažery pečovat a rozvíjet jejich schopnosti tak, aby z nich firma co nejvíce těžila.

Šance pro zkušené padesátníky

Z hlediska zaměstnanců znamená současný trend šanci hlavně pro úspěšné a schopné vrcholové manažery, kteří hledají nové příležitosti. Typicky je to ředitel z korporátní sféry, který hledá nejen novou výzvu, ale cítí se v korporátním prostředí poněkud „svázaný“ množstvím pravidel, nebo mu po letech začíná vadit určité odosobnění, s nímž se na rozdíl od nadnárodních molochů v rodinné firmě nesetká. Často jde o čtyřicátníky či padesátníky, kteří se chtějí realizovat, více vidět a cítit výsledky své práce, ve které hledají smysl a naplnění.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz