Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Práce je dost? Bublina může snadno splasknout

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Seznam.cz

Idyla na pracovním trhu může na podzim vzít za své.

Nezaměstnanost je nízká a nabídek práce plný internet. Spousta firem však inzeruje pozice, aniž by na ně opravdu někoho hledaly.

Článek

V září se pracovní trh obvykle rozhýbe. Končí období dovolených, firmy obsazují prázdné pozice a uchazeči začínají aktivněji hledat nové příležitosti. Letošní podzim však může přinést výraznější turbulence. Třebaže při sledování pracovních portálů snadno nabudeme dojmu, že zaměstnavatelé stále otevírají nové a nové pozice a kvalifikovaní uchazeči vzdor krizím nadále přehrabují nabídky vidlemi, pod povrchem už doutná krize. Skutečných nabídek práce pro manažery a experty totiž ubývá. Je běžné, že firma sice na pracovním portálu inzeruje hned několik pozic, ale ve skutečnosti aktivně hledá člověka jen na jedinou z nich. Nebo taky na žádnou. Proč to dělají, když za inzerci každé pozice platí nemalé peníze? Z více důvodů: I na aktuálně „plonkový“ inzerát se může přihlásit mimořádně šikovný kandidát, kterého firma nakonec přece jen najme, aby posílila tým. A za inzerci se pracovním portálům stejně platí předem, takže pro firmu je poté výhodnější vyvěsit i méně urgentní pozice, než aby kredity nechala propadnout.

Své jisté nemají ani ajťáci a další „elita“

Jestliže donedávna platilo, že zkušení harcovníci z nejatraktivnějších odvětví typu IT, finanční nebo datová analytika mohli podle libosti čekat na nejlákavější nabídky, brzy nebude mít své jisté prakticky nikdo. Firmy už dnes často hledají pouze ideální, po všech stránkách vyhovující kandidáty, a všichni jen trochu odlišní mají smůlu. Pokud například vyhovují požadovanému profilu jen ze 70 či 80 procent, tak se finální nabídky nemusejí dočkat, i když jsou jinak opravdu šikovní. Už dnes je běžné, že na místa, která bylo před pár lety velmi obtížné obsadit, se nám hlásí klidně i deset kandidátů za jediný týden. Na podzim, až se pracovní trh po prázdninách naplno rozhýbe, očekáváme ještě vyšší čísla.

Kdo dřív přijde, ten dřív bere

Znamená to tedy, že se firmy nemusejí v náboru tolik snažit? Paradoxně to znamená spíš opak. Ti nejšikovnější uchazeči se totiž na pracovním trhu nebudou rozhlížet příliš dlouho a ochotněji vyslyší nabídku těch firem, které s ní nebudou otálet. Liknavější zaměstnavatelé tak přijdou o nejlepší lidi, peníze, které jim mohli vydělat, a všechny další benefity, které se s talentovanými kandidáty pojí. I pro zaměstnavatele proto bude na podzim platit: Kdo dřív přijde, ten dřív bere.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz