Článek
Advent se ve firmách po celém světě tradičně nese v duchu obdarovávání klientů i zaměstnanců. Zatímco dárky vlastním lidem jsou vnímány hlavně jako možnost udělat radost, dárky obchodním partnerům a zákazníkům představují důležitý nástroj obchodu a marketingu. Firemní dárky jsou ale také obrovský, miliardový trh. Pojďme se podívat na několik zajímavých čísel.
80 procent dárků končí na skládce
Podle průzkumu společnosti GiftAFeeling, která se zabývá prodejem a distribucí firemních propagačních předmětů, má celosvětový trh firemních dárků v roce 2023 hodnotu více než 300 miliard dolarů. Téměř 80 procent těchto dárků, tedy čtyři z pěti, obdarovaní nakonec vyhodí. Znamená to tedy, že si lidé dárky nepřejí? Naopak, osm z deseti lidí si jich přeje více. Rozpočet na dárky se u malých a středních firem pohybuje mezi 10 až 50 dolary, tzn. mezi cca 230 až 1150 korunami, u korporací je to 50 až 200 dolarů, tedy do 4600 korun, a u velkých podniků 100 až 500 dolarů, tzn. do 11500 korun. Mezi pěti nejžádanějšími dárky pro klienty byla dárková karta pro online nákupy, pochutiny a sladkosti, obědy do kanceláře, dárkové koše a drobná elektronika typu sluchátka a reproduktory. Firmy však nejčastěji plánují posílat dárkové koše (37 procent), druhý nejčastější dárek budou lahůdky a sladkosti (25 procent). Víno a alkohol, které si obvykle spojujeme s firemními dárky v Česku, obsadily v amerických podmínkách až sedmé místo (17 procent).
Firmy budují image a vyjadřují vděčnost
Podle americko-německé společnosti ZipDo, která zkoumá fungování korporátů, utrácí celosvětově 30 procent firem průměrně 50 až 150 dolarů na osobu a dárek. Průměrně pak firmy utratí za jeden dárek 79 dolarů, to je asi 1800 korun. 68 procent firem konstatuje, že hlavním cílem dárků je brand awareness čili zvýšení povědomí o jejich značce, a 57 procent dává na dárek své logo. 83 procent seniorních manažerů věří, že firemní vánoční dárky pozitivně ovlivňují jejich business. 94 procent nejvyšších manažerů dává dárky svým zaměstnancům. A zhruba 85 procent firem dává vánoční dárky s účelem vyjádřit vděčnost.
Mladí chtějí raději podpořit charitu
Podle průzkumu agentury Ipsos, který si nechala vypracovat společnost GlobalGiving UK, více než dvě třetiny (69 procent) britských zaměstnanců uvádí, že jejich pracoviště vyčleňuje prostředky na vánoční aktivity, jako jsou večírky, výzdoba a dárky pro zaměstnance. Téměř polovina těchto zaměstnanců (49 procent) je pro to, aby alespoň část těchto prostředků byla určena na charitativní účely podle jejich výběru. Z této skupiny navíc 60 procent lidí požadovalo, aby podíl činil polovinu nebo více z vynaložené částky. Alex Ritchie, generální ředitel společnosti GlobalGiving UK, k tomu uvádí: „Tento průzkum nám říká, že charitativní činnost zaměstnavatele je pro mnoho zaměstnanců natolik důležitá, že jsou ochotni se za to vzdát některých vánočních dárků a oslav.“ Výměnu dárků za charitu preferují spíše mladší zaměstnanci.