Hlavní obsah
Hobby a volný čas

Na kus řeči se psí tatérkou a grafičkou digitálních portrétů psů

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Se souhlasem Terezy Stoklasy

„Kreslím dohromady pět pejsků, kteří se v časové ose nesetkali, ale všichni mají stejně velké místo v srdci klienta,“ říká umělkyně Tereza Stoklasa, autorka projektu Apollo happy wear.

TEREZA STOKLASA je svérázná umělkyně. Když si s ní nesednete hned v úvodní komunikaci, máte pech. Když si s ní ovšem sednete, dokáže se na vás a vašeho pejska skvěle naladit a vytvořit vám na památku jedinečnou kérku nebo grafický portrét.

Článek

Činy mluví za slova: booking list má plný na dva roky dopředu. V čem tkví kouzlo jejího úspěchu? V rozhovoru nechala pootevřít okno do své umělecké duše s duchem protřelé markeťačky s velikým srdcem pejskařky.

„Ve finále mě v tomto rozhodnutí, zaměřit se jen na pejsky, utvrdil fakt, že si s pejskaři rozumím nejvíce. Vždycky jsem si s nimi měla co říct, vždycky jsme narazili na společné téma. Pokaždé jsme si měli co předat, takže kromě tetovačky bylo sezení i perfektně stráveným časem dvou lidí, co mají podobné hodnoty, a to prostě chceš!“

Od roku 2019 se věnuješ ve svém tetovacím salonu v Praze tetování zaměřeném čistě na psí tematiku. Jak ses k tomu dostala?

Abych to upřesnila, v roce 2019 jsem tetovala ještě v jiném studiu, kde jsem měla klasicky pronajaté místo. Nicméně tehdy jsem si už rýsovala nějaký vizuál toho, co mě baví a nebaví, s kým si v rámci práce rozumím a s kým ne.

Zánět šlach a syndrom karpálního tunelu není žáfná výhra, natož pro tatérku

Vzhledem ke zdravotním indispozicím, kdy jsem si po střední škole na své první brigádě rozjela zánět šlach a posléze i karpály, které se při tetování zhoršily, jsem začala nad prací v práci (hezké spojení J) přemýšlet hlouběji. První dva roky jsem tetovala opravdu vše, někde musíš získat zkušenosti. A nějak musíš dojít k tomu, co tě baví. Podle mě málokterý umělec v jakémkoliv směru má hned jasno, co je jeho cíl a jeho poslání.

Po prvních dvou letech a desítkách, možná stovkách potetovaných lidí, jsem si začala dělat pořádek v tom, co je pro mě důležité, kde získávat energii a motivaci pracovat. Ono je hezké potetovat denně pět lidí a donést domů dvacet tisíc, ale není to udržitelné. Mně to bohužel nefungovalo nikdy.

Když jsem tohle tempo nasadila, za krátké dva dny jsem lehla doma se zánětem šlach na dalších 14 dnů. Chvíli jsem zkoušela a pokoušela, jenže jsem zjistila po prvním půl roce, že si jdu vlastně jen pro peníze a že mě v podstatě nezajímá, co je můj klient zač. Zní to hrozně, ale je to fakt. Takže jsem si začala pomalu ale jistě klienty vybírat, zúžila jsem témata tetování a vybírala jsem klienty i podle sympatií už po zprávě.

Boom miniaturek pejsků na facebooku vše rozjel

Tehdy na začátku roku 2019 přišel zlom. Vydala jsem sérii volných návrhů – miniaturky pejsků, nakreslila jsem jich pár podle fotek z internetu, postla to na facebook a přišel hrozný boom. Vzrostl mi počet sledujících, začaly mi chodit desítky zpráv. Takže jsem pokračovala tímto směrem. Po pár měsících mi došlo, že tohle je přesně to, co mě baví.

S pejskaři si rozumím nejvíce

Jsem pejskař celý život. Už jako malá jsem měla snad všechny psí encyklopedie, cestou ze školky jsem mámě vždycky říkala, jaký pes na ulici jde, co je to za plemeno, obkreslovala jsem je. Základ tam tudíž byl už odmala, jen bylo potřeba ho opět nalézt 😂.

Ve finále mě v tomto rozhodnutí, zaměřit se jen na pejsky, utvrdil i fakt, že si s pejskaři rozumím nejvíce. Vždycky jsem si s nimi měla co říct, vždycky jsme narazili na společné téma. Pokaždé jsme si měli co předat, takže kromě tetovačky bylo sezení i perfektně stráveným časem dvou lidí, co mají podobné hodnoty, a to prostě chceš!

Již čtyři roky čistá psí tatérka

V lednu roku 2020 jsem si otevřela své studio, kousek od toho starého, a tímto jsem otevřela i pomyslné dveře, že budu fakt a jen PSÍ TATÉRKA. Baví mě to, zajímá mě to, naplňuje mě to, posouvá mě to a hlavně, nikdo na scéně nemá tohle zaměření (tím myslím jen a pouze psí tetování, pejsky tetuje hodně lidí, aby nedošlo k nepochopení J).

Zájem o tetovačky pejsků byl od mého začátku. Když jsem otevřela své studio a našla se konečně i ve stylu, který mě baví, měla jsem zavřený booking i na dva roky dopředu. Mluvím v minulém čase, jelikož jsem od konce roku 2022 doma s dcerou… Ale už teď se pomalu chystám zase na navrácení do práce a věřím, že zájem bude stále stejně velký ❤️.

Jakou techniku tetování u psích motivů používáš?

Tetuji v podstatě ve dvou stylech. Buď je možné pejska zvěčnit v realistické miniatuře – to je cca 3-6 cm. Větší realistiky nedělám, upřímně mě to nebaví. Anebo lze pejska vyhotovit v abstrakci, barevné i černobílé, malé i velké. Abstrakce je za mě spíš pro holky. I když vycházím u obou stylů z reálných fotografií, v abstrakci se snažím vyzdvihnout dominantu povahy, charakter. Jsou to veselé tetovačky plné barev, srdíček.

Jak celý proces probíhá?

Všechno to začíná zprávou na Facebooku nebo Instagramu, přes e-mail moc nefunguju. Ač se to zdá hloupé tohle zdůrazňovat, tak pro mě prvotní komunikace je opravdu důležitá. Nepatřím mezi tatéry, co střílí jednu tetovačku za druhou, jen aby co nejvíce vydělali. Ani si nenasadím sluchátka během práce, a netetuji do haleluja. Za ty roky k tomu mám už jiný přístup. Hodně mi záleží na tom, abych si s klientem sedla – proto je důležitá prvotní komunikace a dojem. Když si sedneme po zprávách a shodneme se v nějaké představě, tak nabídnu termín, klient složí zálohu a já se pak před dnem D ozývám s návrhem. S ním se pak dá samozřejmě hýbat, ale to většinou řešíme s klientem až na místě. Návrhy neposílám předem v delším časovém rozpětí, protože na to prostě nemám prostor. Na každou kérku se připravuji individuálně krátce před termínem. Jedině tak dokážu vytvořit 100 % výsledek J.

Za kolik a jak dlouho?

Čas i cena je široké téma, odvíjí se to od umístění, plemene, velikosti. Ale když se budeme bavit třeba o nejčastěji tetovaném místě, což je předloktí, a realistické miniaturce, tak je cena od 6 tisíc. Pokud by to byla abstrakce ve velikosti 10-12 cm, tak cena začíná na 8 tisících. Pokud má někdo vizi rukávu, tak u toho se počítá cena za každé sezení. V tomto případě se lze dostat třeba i na 6 sezení po 8 až 10 tisících. Je to hrozně individuální. Jedno sezení trvá v průměru kolem 2-4 hodin.

Jakou máš klientelu?

Od roku 2020 musím říct, že opravdu jen tu nejlepší. Z 99 % chodí ženy pejskařky. S valnou většinou jsem na jedné vlně a s více než polovinou si na konci sezení řekneme – wau, fakt jsme ani jedna nečekala, že si budeme tak rozumět 😂. Svého času si opravdu vážím, takže klienty pečlivě vybírám už v úvodu. Hodně o lidech vypovídá styl komunikace. když se mi něco nezdá, nebo mi někdo není sympatický, utnu to hned v začátku. Samozřejmě si nedělám iluze, že to takto nefunguje i opačně.

Motivy kérek

Co se týče motivů, nejčastěji tetuji portréty. Je jich tak moc, že se snažím pak už lidi vybízet k jinému výběru fotky jako předlohy, strašně roztomilé mi přijdou třeba momentky. Člověk si na první pohled řekne, že nechce svého pejska s jazykem do strany, každým uchem jinam a tenisákem mezi nohama. Ale ve finále po konzultaci a náhledu návrhu pak usoudí, že to vlastně není špatný nápad. Že je to autentické a je to prostě ON!

Nejčastěji tetovaná plemena psů

Do roku 2022 opravdu bylo pár plemen, které jsem tetovala jak na běžícím pásu – stafbulíčci a stafordi. Pak jsem byla na mateřské a když jsem v lednu 2023 naskočila částečně zpět do vlaku, tak jsem se snažila zaměřit i na jiná plemena. Jednak pro rozšíření portfolia, druhak pro vlastní uspokojení. Baví mě poznávat lidi a zvířata. A věřte nebo ne, ony ty příběhy chovatele stafbulíků a chovatele dobrmanů jsou opravdu rozdílné .

Nejčastěji tetuji, jak jsem již zmiňovala, paže, buď rameno na větší projekt, nebo právě předloktí, kam dáváme buď miniaturky nebo klasické menší portréty.

Žádné funny zážitky, co se týče tetovaček, asi nemám. Jakýkoliv zážitek ve spojení s pejskem mi přijde originální a skvělý. Ale kromě klasických portrétů tetuji hodně otisky tlapek. Jednou se paní povedl jakýsi negativ, neotiskly se nedopatřením polštářky, ale jen chlupy – vypadalo to fakt zajímavě! Tetovala jsem i otisk čenichu nebo foto čenichu.

A teď k tobě – jaký máš ty osobně vztah ke psům?

Miluju psi, je to divné, ale ani nevím proč. Je to láska odmala. Za mě je klišé říkat, že jsou to čisté duše, že se pro tebe obětují. Jako je to tak, ale pro mě to není ten hlavní důvod. Zní to divně, ale já se s tím asi narodila – někdo miluje křečky, někdo rybičky a já psy. A jsou mi po boku ve všem celý život.

Máš doma nějaké psího kamaráda – představíš ho čtenářům?

Jasně že mám psa, to by nebyl ten pravý život! Byl to můj sen. Když jsem se odstěhovala v 19 letech od rodičů, neměla jsem ani televizi, ani postel, ale víš, co jsem měla? Vyhlídnutý inzerát na Bazoši se štěňaty!

Satan Apollo

Teď už je našemu Apollovi 8,5 let a musím říct, že je to furt stejný číslo, jako byl jako malé štěndo. Je to kříženec borderky a retrívra. Co se týče povahy, tak žádná hitparáda. On je přesně ukázka toho, že když množíš bez přemýšlení, vyleze z feny tohle. Ne, on ví, že na něj někdy nadávám. Dokážu o něm říct tolik negativních věcí, že by papír nestačil! Na druhou stranu je to on, kdo nám dal perfektní školu. Učí nás každý den, celý svůj život. Povahově je… Je to prostě satan.

Ale pro jeho obhajobu musím přiznat, ač jsem psi milovala, nebyla jsem v době jeho pořízení žádná zkušená pejskařka. Hodně věcí jsem první rok pokazila. Bohužel k tomu hrál i ten fakt, že je z množírny, že jeho sourozenci odešli od feny ve 4 týdnech, on „až“ v 6 týdnech, proto je na mě extrémně závislý. Během prvního roka byl bohužel nespočetněkrát napaden jinými psy. Sice to nebylo nic fatálního, ale celkem chápu, že od svého roka trvá na tom, aby byl jediný chlupáč v rodině. Ani první setkání se psím výcvikářem nebylo ideální. Po použití lanka a cíleného dostání našeho Apolla pod psa trenérky, jsem nad trenéry na další rok zanevřela. Jenže Apollo nezapomněl.

Jaký Apollo je?

Nesnášenlivý vůči ostatním psům – hodně, nikdy se nám to nepodařilo zmírnit ani zkorigovat. Dlouho byl agresivní i vůči cizím lidem, což se poslední 4 roky hodně zmírnilo. Je to hlídač, velký. Je to lovec. Je to závislák. Ale zároveň to je nejlepší pes na světě. Je učitel, je to mazel. Miluje vodu, aport, mazlení. Miluje pohyb, ale je šťastný, i když jen tak nic neděláme. Miluje pozornost, ale má rád i svůj klid. Milujeme ho a snad i on nás.

Upřímně si neumím představit, co bych dělala, kdybych se nevěnovala v obou projektech psům. Kdysi jsem chtěla být automechanik, ale to byl asi nějaký pubertální zkrat 😂. Mám vystudovanou IT školu, takže bych se možná věnovala grafice jako takové.

Vedle tetování se živíš jako profesionální grafička s jedinečným stylem digitálních kreseb. Jakou používáš techniku obrazů?

Chvilku po tetování jsem našla zálibu v kreslení portrétů pejsků i digitálně. Jsou to tedy digitální kresby, kdy vycházím z 90 % z reálných fotografií. Tam jsou prvky realistické kresby a pro autentičnost tomu dodávám lehkou abstrakci. Ve výsledku jsou to v podstatě trošku veselejší a barevnější portréty, kde se snažím vyzdvihnout daný charakter pejska, nebo to, s čím si ho majitel spojoval. Snažím se vyčnívat oproti konkurenci, které je aktuálně hodně. Sice nikdo nedělá přesně to, co já, ale pokud někdo chce portrét pejska, má z čeho vybírat na celém internetu. Z toho důvodu ovšem nedisponuji klasickým e-shopem, kam nahraješ fotku, vybereš styl a do dvou dnů je obraz hotový. U mě je to proces na delší běh, takže ve výsledku nejsou moje produkty pro všechny. 😂✌

Dostala jsem se k tomu asi náhodou. Kdysi mě oslovila jedna firma, zda bych jim nedodávala kresbičky plemen. Viděli to právě u tetování, kdy jsem vyhodila volné motivy, které odstartovaly moji kariéru jako „psí tatérky“. Těšily se velké oblibě, až takové, že do dneška vídám ve skupinách se psy fotky tetování od jiných tatérů, ale mých motivů!!! Tehdy to ovšem byly kresby tužkou a pastelkami na papír, neměla jsem tablet. Po tomto boomu a oslovení celkem dvěma firmami, které chtěly mé motivy, jsem zapřemýšlela, co s tím dál. Amatérsky jsem oběma firmám dodala kresby na papíře, že si to zpracují. Z výsledků byli nadšeni! Šlo to do prodeje, ale za mě to prostě vypadalo strašně – možná někde najdu fotky 😂.

S tabletem dostaly kresby říz

To mě nakoplo, ať si koupím tablet. Grafické zpracování digitální formou – rozuměj malování ručně perem, ale v počítačovém programu – tomu dodalo koule. Lidem se to líbilo a mě oslovila další firma. V tu chvíli sem si řekla, že tetování není práce na 7 dnů v týdnu a na celý život. Měla bych mít nějaká zadní vrátka. A tak vznikl projekt Apollo happy wear. Původní plán bylo dělat designy na oblečení, proto ten název. Ale po pár tiskařských pokusech jsem vsadila na obrazy a udělala jsem ten nejlepší krok. Od dalšího roku mě to v podstatě začalo živit.

Kromě obrazů psů kreslíš i psí páníčky, koně nebo fretky. Jsou další témata, která výtvarně zpracováváš, jaká?

Za ty roky jsem kreslila už kde co. Samozřejmě se držím stále toho směru portrétů a svého stylu, ale sem tam má někdo speciální požadavek nebo objekt na nakreslení. Hlavě tedy před Vánoci, to je každá pátá objednávka jedno překvapení. Co si teď vybavím, tak třeba za poslední dva roky jsem kreslila portréty rybiček, ježků, morčat, křečků. Kreslila jsem i do celkové kompozice auta, motorky – někdo je opravdu bere jako členy rodiny J.

Co mi pokaždé utkví v paměti a několikrát jsem už kreslila, je portrét zesnulých lidí. Klient chce, aby celková kompozice byla reálná – takže třeba kreslím zesnulého syna se svojí přítelkyní, k nim dva pejsky, dítě. Pokaždé mě to chytne za srdce a opravdu se snažím, aby byl zákazník s výsledkem víc než spokojený. Obzvlášť u těchto obrazů cítím, že je mým posláním udělat klientům takovou vzpomínku, která zaplní prázdné místo v srdci.

Co pejsek, to originál

Ale jinak samozřejmě nejčastěji a nejvíce kreslím pejsky, proto jsem to začala dělat. Miluju to. Co pejsek, to originál. I když řeknu, že je občas období, kdy mi chodí objednávky s maliňáky, pak stafbulíky nebo třeba ohaři, pokaždé je to fakt jiná práce. Člověk si řekne jedno plemeno, jedna barva, ale není to jen o tom. Každý pejsek má jistá specifika, proto si i žádám, když je to možné, aby mi zákazník dodal víc fotek než jednu. Zaprvé ne vždy funguje do předlohy to, co si klient přeje, a zadruhé chci vykoukat rysy a specifika pejska. Občas se poštěstí a dostanu k pejskovi i popis nebo menší příběh, což mi absolutně nevadí. Tím, že jsem se v tom našla a je to skoro můj dream job, tak se snažím do kresby dostat maximum.

Není to o tom fotku hodit do programu, přidělat jméno a čau. Pracuji s tím trošku detailněji. Teda trošku víc. Někdy mi kresba zabere hodinu, někdy nad tím dumám i týden, třeba když je smečka početnější nebo když mám k dispozici staré a nekvalitní fotky. Důležité je zanést pejsky (teď budu mluvit jen o nich, ale týká se to všech objektů) na plátno přirozeně, aby kompozice ladila a sedla. Aby jeden nekoukal nahoru a druhý zase dolů. Mým cílem je vytvořit v podstatě „fotku“, aby měl klient pocit, že přesně takhle to bylo ve skutečnosti. Dále narážím například na zakázky, kdy kreslím dohromady pět pejsků, kteří se v časové ose nesetkali, ale všichni mají stejně velké místo v srdci klienta.

Nejoblíbenější plemeno psa na kreslení

Jako samozřejmě čím hladší srst, tím se kreslí pejsek jednodušeji. Ale to mluvíme jen o času, který nad tím strávím. Jako třeba úplně nejsem nadšená, když mám nakreslit obraz čistě jen s lidmi. Ano, i takové občas vyhotovím, ale necítím se v tom úplně v kramflecích. Lidské portréty jsou hrozně nevděčné. Člověk udělá jeden stín jinak a hned člověk na kresbě vypadá starší, mladší nebo jako někdo jiný. Zákazníci chtějí dost často změny typu – menší nos, větší oči, delší vlasy, hezčí úsměv, méně kilo. Jenže jsou to změny, které by si přáli nejspíše v reálu, protože na předlohách tyhle detaily prostě nejsou. Většinou se snažím vyhovět a změny dělám, ale nejsem z toho nadšená. Mění to výraz podoby. No co, naštěstí čistě jen lidské portréty dělám opravdu zřídka. Takže kafe a čistá hlava to vždycky jistí! 😂✌️

Další tvojí aktivitou je pomoc těm, kdo to ve psím světě potřebují. S kým vším spolupracuješ a jakou formou, v jaké míře?

Pravidelně teď nespolupracuji s nikým. Je to vždy nárazové, když mám pocit, že mám čas, nápad, energii a prostředky. Dřív jsem se snažila pomáhat častěji, ale zase na úkor hodnoty. Historicky mohu zmínit, že jsem začala pomáhat už na začátku obou mých projektů někdy v roce 2017, kdy jsem měla pocit, že do toho investuji v podstatě jen čas a výsledek může být velký. Což fungovalo a na tomto principu funguje stále.

Aukce, dražby pro spolek Pes nejvěrnější přítel

Mluvím o tom, že poskytnu poukaz na kresbu/tetování, kdy se v přepočtu na náklady pohybujeme například do 1.000,- CZK a z jedné této položky se dá dostat až desetinásobek, například v dražbě. Ze začátku jsem to brala formou propagace. Přiznávám, že všechny ty akce a aukce dělat nezištně, na to jsem byla malý kůň. A fungovalo to. Začala jsem spolupráci se spolkem Pes nejvěrnější přítel, a musím říct, že od počátků pomoci jim mi vzrostl počet sledujících raketovou rychlostí. Tehdy se mými klienty stali výhradně a pouze pejskaři. Takže účel to splnilo a já pomohla.

Grafika na míru pro spolek Jezevčíci v nouzi

Do covidu se jednalo vždy o menší pomoci – poukazy, vouchery, kresby, tetování. Někdy se vybralo 5 tisíc, někdy 10 tisíc korun. V tomto směru jsem pomohla trošičku právě zmiňovanému spolku Pes nejvěrnější přítel, Anidef, ForDogs, Bullterrier rescue Slovakia. Rok 2020 byl klidnější, v roce 2021 jsem pomoc pojala trošku jinak a spolku Jezevčíci v nouzi jsem věnovala 12 grafik na míru. ❤️ Udělali si z toho tisky na trička, kalendáře, hrnečky. Snad jim to nějakou korunu káplo a pomohlo. V tom samém roce jsem se rozhodla uspořádat svou první aukci, opět pro Pes nejvěrnější přítel. Oslovila jsem několik firem a umělců s žádostí o věnování produktu nebo poukazu, sama jsem také něco věnovala a tehdy se spolku podařilo v aukci vybrat přes 70 tisíc korun.

Plán pomoci pro letošek je aukce ve velkém stylu

Letos jsem se rozhodla tohle číslo pokořit a jít do toho ve velkém. Jenže jsem si ukrojila velký krajíc chleba. Začátkem roku jsem si vybrala spolek a začala psát e-maily s žádostí o sponzoring. Suma sumárum se mi po měsíci sešlo cca 350 položek k vydražení – všechno naprosto originální a hodnotné produkty a poukazy. Měla jsem řadu fotografů, malířů, tatérů, poukazy na obojky a vodítka, pelíšky, krmení, léky, doplňky, hračky. V podstatě v tom bylo přes čtvrt milionu korun, kdyby se aukce vydařila.

Aukci jsem po dlouhém přemýšlení rozdělila na více částí, protože toho bylo opravdu hodně. První část proběhla letos na jaře a pro Farma u veselého psa se podařilo získat skoro 60 tisíc korun. Z aukce si odnáším kromě dobrého pocitu i strašně starostí a ztracených nervů! Takže mám stále u sebe k dispozici asi 200 produktů do dalších aukcí, které bych ráda letos zorganizovala, ale nechci slibovat konkrétní datum. Nicméně určitě to nebyla poslední aukce a poslední pomoc, jen k tomu člověk potřebuje opravdu hodně osobního volna, času a energie. Aby to za něco stálo.

„Pokaždé mě to chytne za srdce a opravdu se snažím, aby byl zákazník s výsledkem víc než spokojený. Obzvlášť u těchto obrazů cítím, že je mým posláním udělat klientům takovou vzpomínku, která zaplní prázdné místo v srdci.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz