Článek
Po vyhlášení Čínské lidové republiky v roce 1949 nastartoval vůdce Mao Ce-tung masivní industrializaci tehdejší zaostalé Číny. Ačkoli byla industrializace úspěšná, pojí se s obdobím miliony mrtvých v důsledku hladu a agresivní zemědělské politiky. Čínský učenec a bývalý historik komunistické strany Číny Xu Xiguang odhaduje na základě svého dvacetiletého výzkumu počet obětí hladu až na 55 milionů.
Období kulturní revoluce v Číně s sebou nese bezpočet masakrů, smutných událostí a zasažených obyvatel, není tedy možné obsáhnout jej v jednom článku a dnes se zaměřím na některé nejtemnější události této doby s cílem o tomto málo akcentovaném tématu informovat spíše obecně s úmyslem podnítit v čtenářích další zájem o opomíjenou historii komunismu a související zločiny způsobené touto ideologií a jejími představiteli.
Krize? Univerzálním receptem diktátora je obvinit vnitřního nepřítele
Jak je známo z historie, diktátoři vždy vytvoří vnitřní ohrožení, když chtějí dosáhnout svého cíle - Adolf Hitler podpálil říšský parlament a v reakci zakázal politickou konkurenci, Vladimir Putin nechal zabít přes 300 ruských civilistů pro falešnou záminku invaze do Čečny a Mao rovněž využil této taktiky při vyvolání období kulturní revoluce, aby zastínil bolestivé období transformace čínské ekonomiky.
Po konferenci „sedmi tisíc kádrů“ v roce 1962 přechází Mao do pozadí a přenechává úředníkům exekutivní pravomoci. V roce 1966 je však Mao v ohrožení, jeho dominantní pozicí otřásá slabý výkon ekonomiky a obrovské množství obětí jeho politiky, zatímco jeho plán Velký skok vpřed selhává a zaostává za deklarovaným cílem. Vysocí komunističtí funkcionáři jsou zkorumpovaní a vrací se ke kapitalistickému stylu života, lidé jsou zklamaní a naštvaní, protože komunistická očekávání prosperující společnosti nejsou naplněna.
Mao se odhodlává k razantnímu a z jeho pohledu geniálnímu plánu s cílem ovládnout komunistickou stranu a vrátit se zpět do pozice diktátora. Obviní vlastní komunistické funkcionáře, že rozvrací svou korupcí a kapitalistickým stylem života plody komunistického převratu a vyzývá lid ke zboření Čtyř přežitků - starých hodnot, starých zvyků, staré kultury a starých myšlenek.
Mao chtěl vyvolat neustávající revoluci, která bude nekonečným prosazováním hodnot socialismu proletariátem a povede k veřejné kontrole příslušnosti ke komunistickým ideálům a lidovým soudům v případech, kdy dav uzná za vhodné nepohodlné odstranit.
Současně s lynčováním nepohodlných obyvatel také docházelo k rozsáhlé destrukci památek a artefaktů z dob čínských dynastií starověku a středověku. Díky rabujícím davům byly zničeny historické stavby, pozůstatky císařů i artefakty nevyčíslitelné hodnoty.
Nenávist a agrese davů vedla při prosazování komunismu k masakrům
V květnu roku 1966 Mao vyzývá veřejnost k svrhnutí Čtyř přežitků a směřuje nenávist lidu vůči vlastním funkcionářům komunistické strany a čínské inteligenci. To vede k brutálním vraždám a masakrům za účasti davů, kteří svou nenávist projevují prostřednictvím veřejných demonstrativních poprav.
Rodinná tragédie z února roku 1970 shrnuje brutalitu kulturní revoluce v příběhu matky a syna. Šestnáctiletý Zhang Hongbing udává svou matku důstojníkovi čínské lidové armády protože otevřeně kritizovala kulturní revoluci a jejího vůdce Mao Ce-tunga. Armáda v reakci veřejně ženu zadržela, propůjčila davům možnost jí utlouct k smrti a následně jí před zraky veřejnosti popravila.
Zhang Hongbing později napsal o tragédii knihu, kde přiznává své vystřízlivění z komunistické ideologie a zamýšlí se, jak mohlo k tak hrůzné době kdy děti udávají své rodiče dojít. Kniha je dostupná v anglickém překladu i dnes. Období 1966 až 1968 však bylo nejhoršími roky revoluce, kdy lynčování a čistky prováděné nechvalně proslulými Rudými gardami probíhaly souběžně na většině území Číny.
Žádná událost kultuních revolucí však nepředčila zrůdnost a brutalitu dění v Guangxi.
Kanibalismus, veřejné popravy a stovky tisíc mrtvých v Guangxi
Již v dřívějším článku jsem poukazoval na rozšíření kanibalismu v Číně napříč historií. Návrat této nelidské praktiky byl však v době kulturní revoluce demonstrací moci komunistů a projevem nenávisti rozezlených davů. Existují desítky zdokumentovaných případů moderní historie, kdy Číňané sáhnou k pojídání jiných lidí a praktika je v zemi veřejným tajemstvím, o kterém se ale nesmí mluvit.
Roku 1967 začaly Rudé gardy masakrovat ve venkovských oblastech regionu Guangxi příslušníky takzvaných Pěti černých kategorií veřejných nepřátel - bohaté farmáře, majitele půdy, kontrarevolucionáře, šiřitele špatných vlivů a pravicově orientované občany. Proti veřejným nepřátelům stálo Pět rudých kategorií - chudí dělníci, chudí farmáři, příslušníci lidové armády, komunističtí „kádři“ a pozůstalí po příslušnících Maovy komunistické armády v období občanské války.
Agrese davu proletářů byla nasměrována proti elitám
Kontrarevolucionáři, šiřiteli špatného vlivu a „kapitalisty“ byli myšleni zejména intelektuálové, akademici a funkcionáři komunistické strany, kteří byli vnímáni jako zkorumpovaní. Mao proti nim postavil davy proletářů jako protiváhu a uvolnil jim ruce k propuštění agrese a těch nejhorších zvěrstev proti této privilegovanější skupině Číňanů, na které si dělnická třída mohla vybít beztrestně svou nenávist a hněv.
Davy proletářů započaly na podzim roku 1967 lynčování, veřejné popravy a propustily uzdy bestiálnímu násilí, které postihlo desítky tisíc nepohodlných. Zvěrstva po dobu dvouletého lynčování a čistek byla tak nelidská, že samotný Mao jmenoval vyšetřovací komisi, která podala roku 1980 utajenou zprávu o velikosti 9 svazků, každý po 600 stranách s podrobnou dokumentací masových poprav, kanibalismu a vyřizování si účtů. Zpráva odhaduje počet obětí mezi 150 000 až 500 000 s tím, že není možné přesný počet obětí vyčíslit.
Případy pojídání lidí členy komunistické strany
Podle čínského historika a člena vyšetřovací komise Yana Le-bina bylo během masakrů v Guangxi zdokumentováno množství případů kanibalismu, z toho dva byly komisí přímo jmenovány a popsány včetně viníků, kterými byli členové komunistické strany Číny.
V prvním došlo k lynčování mladého farmáře Chena Guoronga, který se provinil svou obezitou a oblastí pouze projížděl. Ten byl lynčujícím davem zatčen, ubit k smrti a následně mu byla vyjmuta játra a srdce, maso poté rozděleno 20 dalším členům lynčujícího davu.
Dalším hrůzným příkladem, kam až může agrese davu zajít, je případ ustanovení revolučního výboru v Shangsi, kdy funkcionář komunistické strany Číny Li Hao uspořádal k ustanovení výboru 1.9. 1968 „konferenci zabíjení“ na náměstí Pingshan. Během události bylo 10 obyvatel a komunistických funkcionářů zabito, zatímco revolucionáři připravovali z pozůstatků popravených pokrmy pro účastníky konference.
Tyto události i dnes vzbuzují hrůzu a dokládají, kam může vést davové šílenství, je-li podpořeno vládnoucí garniturou a s vědomím beztrestnosti je „dovoleno vše“.
I moderní komunistická strana Číny uznala určitou sebereflexi, nyní zas couvá
Po Maově smrti docházelo k určitému obrození Číny a pokusům o liberalizaci. V té souvislosti vyšlo i několik článků a pojednání v oficiálním tisku komunistické strany Číny k tématu kulturních revolucí. Totalitní režim projevil nevídanou míru sebereflexe a v deníku People's Net - oficiálním deníku komunistické strany - vydal tato slova:
„Na určitých místech, například v Guangxi, srdce a játra lidí byla snězena po jejich ubití k smrti a překvapivě, takový kanibalismus přetrval v oblasti dodnes. Existuje napříč historii dvacátého století jiná země, která prošla kulturní revolucí stejně, jako naše? Jediné srovnatelné je nacistické Německo. Ani k dnešnímu datu stále nemáme objektivní přehled či obraz o kulturní revoluci a tomto období historie… Společnost, která se nepoučí z kulturní revoluce je možná pořád kmenem kanibalů. Takový kmen, bez ohledu na krásu jeho lidí a modernizace jeho civilizace je stále pouze kmenem kanibalů bez lidskosti“, uvádí článek.
Bohužel, v dnešní Číně opět dochází k utahování totalitního režimu a některé události, například masakr v Guangxi, jsou historicky revidovány.
Vzdělání a demokratické hodnoty jsou pojistkou i proti takovým událostem, jako byly čínské kulturní revoluce. Lidstvo je schopno brutálních a nelidských činů, jakmile je propuštěna davová agrese vůči určité skupině obyvatel a v případě Číny zemřelo více než 2 miliony lidí, aby se diktátor Mao udržel u moci a zastínil nedostatky své vlastní politiky.