Článek
Dnes se s vámi podělím o osobní zkušenost s pražským systémem kontroly parkovacích oprávnění, jehož garantem je městská společnost TSK Praha, ale zprostředkovaně také pražští politici, kteří na městskou firmu dohlížejí. Auta městské firmy, která korzují Prahou a neúprosně vyhledávají hříšníky jsou již zavedenou městskou legendou, která se ale za svou historii nevyhnula četným kontroverzím. Praha například pří výměně dodavatele kamerových systémů k vybírání pokut zvolila firmu, jejíž kamery předem neotestovala a v důsledku jednotlivé městské části přišly o desítky milionů korun. Viník, jak už to tak bývá, nebyl potrestán a náprava trvala dlouhé měsíce.
Samotná firma TSK Praha ale nezpůsobila jen výpadek příjmů pražských městských částí v řádu desítek milionů korun, ale také vypsala několik nelegálních výběrových řízení a poškodila podle policie daňové poplatníky zmanipulovanými zakázkami o 708 milionů korun. V roce 2017 pak elitní policisté z NCOZ v pražské firmě zasahovali znovu, konkrétně šlo o údajně zmanipulovaný tendr na městský kamerový systém a kontroverzní byla také spolupráce TSK Praha s firmou Rocknet v roce 2024, která se podílela na opravách Barrandovského mostu. Náklady na opravu pražské dominanty a klíčové tepny dosáhly dvojnásobného rozpočtu, než bylo původně plánováno a jednatel spolupracující společnosti Rocknet, Ladislav Šmucr, byl později obviněn z rozsáhlých manipulací stavebních zakázek v Chomutově a Ústeckém kraji.
Pražané, zvlášť pak řidiči, se zcela jistě během svého pobytu v hlavním městě s firmou TSK Praha setkali a pravděpodobně by mi dali za pravdu, že nešlo o setkání pozitivní. Má nejnovější zkušenost s TSK Praha a Městskou policií Prahy 3, která dopravní pokuty vybírá, ale překročila veškeré meze, které jsem jako daňový poplatník a držitel placeného (!) parkovacího oprávnění ve třech pražských městských částech - kvůli firemnímu vozu platím ročně bezmála 100 tisíc korun - schopen tolerovat. I z tohoto důvodu píši tento článek a věřím, že problematika níže není izolovaná pro můj případ, ale může se týkat tisíců až desítek tisíc Pražanů, kteří tráví dlouhé hodiny dohady s policií při řešení neoprávněně vystavených pokut. Tentokrát to bylo za spadané listí, minule mi ale firma TSK Praha vystavila pokutu a na přiložené fotografii byl přitom úplně jiný vůz, jak jsem ostatně psal již dříve v únoru tohoto roku. Možná to bude i tím, že pokuty vystavuje automaticky robot MCP 3, který nezkoumá oprávněnost a s trochou nadsázky mohu říct, že to tam sází, jako by se nechumelilo a čeká, co se stane.
Robot ctí presumpci viny. Nezaplatíte? Pokuta za parkování může stát až 10 tisíc korun
Jakým způsobem robot s držiteli parkovacích oprávnění komunikuje, dokládá obrázek níže. Při sdělení, že došlo k dopravnímu přestupku automaticky robotem generovaná zpráva suše dodává - nezaplatíte-li 700 korun, může pokuta ve správním řízení dosáhnout až 10 tisíc korun. Zejména pro starší občany a technicky neznalé pak tento vzkaz může způsobit obavy a raději bezmyšlenkovitě zaplatí, aniž by dále robotovo sdělení zkoumali a využili svá zákonem garantovaná práva. Robot se neptá, správnost pokuty neověřuje a zásadně ctí presumpci viny.

Pokuta vypadá jako běžný dopravní přestupek. Robot MCP 3 uvádí, že řidič spáchal přečin tím, že zastavil na zákazu zastavení (B28) a uvádí dokonce, že je na místě i dotyčná značka.

Za nepravdivě uvedené údaje hrozí pokuta 20 tisíc korun. Pokud přestupek rozporujete a úřad vám nedá za pravdu, výše pokuty může za přestupek s označním B28 dosáhnout podle zákona až 10 tisíc korun.
A nyní se dostávám k meritu věci. Úřad zcela konkrétně specifikuje existenci dopravní značky, ta ale v místě není. Úřad zcela konkrétně uvádí, že vozidlo stojí na zákazu zastavení, ten ale v místě není. Při přiblížení níže uvedené fotografie lze dokonce i jasně zpozorovat, že vůz zastavil na modré zóně, akorát se modrá čára zónu vyznačující nachází pod nánosem podzimního listí. Kde je tedy problém? Automatické kamery dodavatele firmy TSK Praha vyčítají spadané žluté listí jako žlutou čáru, která signalizuje zákaz zastavení. Ano, robot si spletl listí se zákazem stání a rozdává pokuty, u kterých nikdo nekontroluje oprávněnost či chybovost. Občané a držitelé parkovacích oprávnění jsou v tomto ohledu robotem neúprosně pokutováni s presumpcí viny, ačkoliv se žádných přestupků nedopustili.
Obrázek níže, generovaný automaticky vozidly TSK Praha, pak výše uvedené tvrzení dokládá.

Pod nánosem zlutého listí je viditelná modrá čára signalizující parkovací stání. Robot jí ale nevidí a automatický systém spadané listí eviduje jako zákaz zastavení.
Někteří by mohli namítnout, že nejde o žádné drama a stačí pouze policistům pokutu rozporovat a ti násleně věc odloží. Ano, ale výše uvedená pokuta má další vady, které mohu z pozice občana a daňového poplatníka vnímat jako závažné a problematické. Robot Prahy 3 pokutu od firmy TSK Praha pokutu převezme a nejen že neověří její správnost a oprávněnost, čímž musí daňoví poplatníci trávit čas se zkoumáním přestupku, ale Praha 3 také občany vystavuje riziku násobně vyšší pokuty, prošvihnou-li 30 denní lhůtu k vyjádření. Na pokutu se mohou nabalit sankce, náklady správního řízení a občané, kteří mají například trvalý pobyt registrovaný na jiné adrese než na které bydlí, pak po letech zjistí, že jsou v exekuci.
Nejzávažnější je ale problém vymyšlené dopravní značky, která v místě prokazatelně není a robot uvádí její existenci bez jakékoli pochybnosti, čímž vědomě lže. Systém musel někdo nastavit a z pokuty výše je také zjevné, že zpracovatel pokut nemá k dispozici aktuální přehled modrých zón, čímž by se nepříjemné situaci předešlo. Presumpce viny, chybějící kontrola správnosti vystavené pokuty, špatné vyčítání kamer a především hodiny ztraceného času.
Policisté jsou sami zoufalí. Chybných pokut jsou prý tisíce ročně
Na závěr dnešního textu, jehož problematika se netýká pouze mne a tohoto konkrétního případu, popíšu svůj zážitek na Městské policii Prahy 3. Ze zkušenosti totiž raději volím rozporování pokuty tváří v tvář fyzickému člověku, než abych se hádal datovou schránkou s úředníky nebo nedej bože s robotem. Nejde totiž o první chybně vystavenou pokutu, ale o několikáty případ. Událost z dubna, kdy automatický systém TSK Praha vyčetl chybně značku a pokutu udělil mně namísto řidiči vozidla, které tomu mému není ani podobné, jsem ostatně popsal již dřívě. Sami policisté si ale podle vlastních slov neví rady. Jakmile pokuta dorazila do mé datové schránky, navštívil jsem služebnu Městské policie Prahy 3 a přítomní policisté mi sdělili, že podobných případů nejsou jednotky, ba ani desítky, ale stovky. Systémy firmy TSK Praha a Městské policie v jednotlivých částech Prahy jsou ale automatizované a samotní příslušníci nemohou vystavování pokut ovlivnit, neudělí-li sankci za přestupek sami na místě fyzicky.
A tak se ptám, kolik seniorů, kteří nevyzvedávají svou poštu a nemají zřízené datové schránky, skončí kvůli spadanému listí po letech v exekuci? Kolik neoprávněných pokut také řidiči zaplatili jen kvůli tomu, aby se vyhnuli následné sankci a přestupek nerozporovali? Kromě strpění každodenního dopravního kolapsu si pražští řidiči zřejmě neoddechnou ani ve chvíli, kdy autem vůbec nejezdí a kolem zaparkovaného vozu na platném parkovacím stání spadá žluté listí - platí totiž presumpce viny a robot se neptá.
Pohár trpělivosti ale přetekl a tak i čtenáře, kteří se s problematikou sami setkali nebo jí považují za závažnou, vyzývám i k dalšímu sdílení tohoto textu. Jediné, na co politici reagují, jsou nepříjemné zprávy v médiích a jen skrze medializaci dlouhodobých problémů lze dosáhnout skutečné změny. Zároveň rád postoupím formulář o dopravním přestupku v plném znění zástupcům médií, kteří by o výše uvedené problematice dále informovali, aby se podobné případy úřední šikany daňových poplatníků a držitelů parkovacích oprávnění ideálně již v budoucnosti nikdy neopakovaly.