Hlavní obsah

Pražané mohou reklamovat vyúčtování elektřiny. PRE využívá neplatné elektroměry

Foto: Seznam.cz

Pražská společnost PRE a.s. dlouhodobě zanedbává své povinnosti při výměně elektroměrů a zákazníci mohou v reakci na nedbalost společnosti reklamovat nepřenost zaslaných vyúčtování. Elektroměrům PRE a.s. již dávno propadla lhůta platnosti.

Článek

Dnešní text píšu po nepříjemné zkušenosti se službami Pražské energetiky a.s., zkráceně PRE, která je výhradním distributorem elektřiny na území hlavního města Prahy. Jelikož naše rodina pronajímá několik bytů a sám působím v oboru rezidenčního developmentu, s firmou se setkávám takřka denně a nelze její služby nijak obejít i vzhledem k jejímu monopolnímu postavení.

Zákony naší země, ve které žijeme, musíme dodržovat všichni. Zaparkujeme-li na modré zóně mimo rezidenční oblast, přijde pokuta a nikdo se neptá na důvody přečinu. Rozhlasové a televizní poplatky také platit musím, dokonce i několikrát po nejnovější úpravě legislativy - zasílám tak Českému rozhlasu i České televizi několik plateb za sebe i za své firmy, jejichž povinnost platit veřejnoprávním médiím poplatky je stanovena prostou přítomností autorádia ve vozech společností.

Dodržování zákonů je jedním z aspektů společenské smlouvy občanů a státu. Pokud by došlo k narušení této symbiózy, kdy občané a stát ve vzájemném souhlasu ustanovují pravidla, kterými se valná většina řídí, nastane anarchie a věřím, že si většina lidí takový stav nepřeje. Já si jej rozhodně nepřeji a ačkoli mohu nad četnými vyhláškami a zákony lavírovat, sám je dodržuji a vedu ke stejnému přístupu i své děti.

Pak ale přijde městská firma Pražská energetika a.s., vlastněná městem Prahou a zašle za 40 metrový byt vyúčtování ve výši 18 000 Kč za dva měsíce spotřeby. S vědomím, že v bytě celý měsíc stanoveného období nikdo nebydlel, vyúčtování reklamuji. Jednám tak za své nájemníky z Kanady, kteří smlouvu s Pražskou energetikou uzavřít nemohou, protože nepochází z Evropské unie. Jako pronajímatel jsem tak navíc odpovědný za jejich nedoplatky a i proto si dávám pozor na zaslaná vyúčtování, spotřebu v bytě a pečlivě hlídám jakékoli nesrovnalosti.

Foto: Thomas Paukner - vlastní foto

Účet 11 000 Kč měsíčně za elektřinu pro 40 metrový byt. Realita, pokud jste zákazníkem PRE a.s.

Jakmile jsem otevřel vyúčtování výše, celkem pochopitelně jsem se začal pídit po důvodech takto vysoké částky, protože 40 metrový byt opravdu za 9 let co jej vlastním nikdy nespotřeboval přes 2 500 Kč na elektřině a to ani v době extrémně vysokých cen v letech 2023 až 2024.

Po uplatněné reklamaci uvedeného vyúčtování mi bylo oznámeno, že spotřeba sedí. Obrátil jsem se na experty z oboru energetiky a ti doporučili kontrolu platnosti elektroměru. Pokud by nedošlo k tomuto únorovému překvapení v letošním roce, zřejmě bych tento text ani nikdy nesepsal a nestrávil tolik času se zjišťováním reálií, které sdílím v textu níže. Rozsah šlendriánu a zanedbávání povinností společnosti PRE a.s. je totiž přímo monstrózní.

Co říká zákon a jak vypadá realita Pražské energetiky a.s.

Po čtyřech měsících sporů a reklamací došlo včera k uznání nároku Energetickým regulačním úřadem a vyúčtování zaslané Pražskou energetikou za období října až prosince roku 2024 bylo v plném rozsahu zneplatněno. Dokonce bylo zneplatněno i vyúčtování elektřiny, které Pražská energetika zašle až příští rok a dozvěděl jsem se od zástupců PRE a.s. i energetického regulačního úřadu, že jsem zřejmě prvním, kdo vytáhl do boje proti dlouhodobému zanedbávání zákonů a uspěl.

Pražská energetika a.s. totiž dlouhodobě zanedbává povinnou výměnu elektroměrů zejména v oblastech starší zástavby, což je i oblast, kde má rodina vlastní několik bytů. Jde podle mých zjištění o Prahu 2, Prahu 3, Prahu 4 a část Prahy 10 v okolí Vinohrad. Elektroměry v těchto domech jsou po lhůtě platnosti a Pražská energetika nemůže měření z těchto zařízení využít jako podklad pro vyúčtování právě proto, že jde o necertifikovaná, profesionálně řečeno nerecejchovaná zařízení.

Distributor elektřiny má povinnost elektroměr po nasazení k zákazníkovi každých 12 let vyměnit, nebo jej nechat akreditovanou společností s licencí od Českého metrologického institutu ověřit. Takzvané recejchování, což je ověření funkcionality elektroměru po uplynutí jeho platnosti, je ale nákladné a tento proces je tak u bytů nebo rodinných domů nerentabilní. Společnost jednoduše přijde a elektroměr vymění. Alespoň tak by to dle zákona měli distributoři provádět a problém společnosti PRE a.s. je, že tuto povinnost zanedbává.

K této problematice jsou směrodatné zákony č. 505/1990 Sb., tedy zákon o metrologii a vyhláška MPO č. 345/2002 Sb. Obě zákonná ustavenovení stanovila maximální dobu platnosti, tedy i relevance měření u domácích elektroměrů na 12 let. Po této době musí distributor elektroměr vyměnit nebo recejchovat skrze testy v Českém metrologickém institutu nebo v akreditované laboratoři. Recejchovaný elektroměr by musel obsahovat štítek obsahující rok ověření a relevantní číslo certifikující autority.

Rozumím, že je to složité a nepřehledné, nejprve tak nasdílím foto elektroměru, který je v pořádku.

Foto: Thomas Paukner, vlastní foto

Elektroměr PRE - Uruguayská ulice, Praha 2.

Výše vyfocený elektroměr podléhá standardní certifikaci po 12 letech nasazení. Štítek s označením M14 uvádí, že toto zařízení stále operuje v rámci dvanáctileté lhůty platnosti od roku 2014. Právě označení za písmenem M u novějších elektroměrů a označení roku výroby u starších elektroměrů je směrodatné k určení platnosti zařízení. Pokud by elektroměr starší výroby prošel recejchováním, dostal by nový štítek s označením M a roku, kdy k ověření správnosti měření došlo. Je tak teoreticky možné naleznout i zařízení starší výroby s novějším cejchem, což se mi ale v rámci inspekce bytových domů kde vlastníme byty nepodařilo. Distributoři recejchování nevyužívají často kvůli prostému faktu, že poplatek za ověření staršího zařízení často převyšuje nákup nového s plnohodnotnou platností.

Po vyčerpávajícím vysvětlení problematiky se nyní mohu vrhnout na jádro pomyslného pudla v podobě zanedbávání zákonných povinností firmou Pražská energetika a.s. Kvůli chybnému vyúčtování jsem v uplynulých měsících navštívil šest bytových domů a zkontroloval všechna měřidla u bytů. K mému úžasu nebylo 5 ze 6 elektroměrů platných. Zašel jsem proto i dál a otevřel všechny bytové rozvodné skříně za účelem kontroly měřidel a poměr neplatných elektroměrů byl pro společnost PRE sice přívětivější, rozhodně ale nejde o důvod k optimismu.

Zhruba 60 % všech elektroměrů (!) ve všech bytových domech na Praze 2, 3, 4 a 10 mělo expirovanou platnost. Fotografie sdílím níže a aby byly text a také související závažnost problematiky relevantní, dodávám fotografií hned několik, jelikož nejde o náhodu či izolovaný problém, ale společnost PRE a.s. zanedbává své povinnosti v daleko větším měřítku.

Foto: Thomas Paukner - vlastní foto

Elektroměr z roku 2010 po lhůtě platnosti. Lokalita Olšanská, Praha 3.

Foto: Thomas Paukner - vlastní foto

Elektroměr z roku 2005 po lhůtě platnosti. Lokalita Vinohradská, Praha 2.

Foto: Thomas Paukner - vlastní foto

Elektroměr z roku 2004 po lhůtě platnosti. Lokalita Uruguayská, Praha 2.

Zákazníci postižení nedbalostí PRE a.s. mohou reklamovat své vyúčtování až 3 roky zpětně

Problém s neplatnými elektroměry se netýká pouze zakázníků PRE, ale všech Pražanů, kteří pod distribuci PRE spadají, což jsou de facto všichni. Při vyúčtování na základě měření neplatným přístrojem umožňuje zákon č. 505/1990 o metrologii, který distributorům ukládá povinnost uplatňovat při obchodním styku pouze ověřená a platná měřidla dle § 11 odst. 1 a 2. Dále v § 9 a 10 zákon také specifikuje povinnosti distributora pří výměně měřidel, které jsou ostatně již popsány výše.

Reklamaci mohou zákazníci společnosti PRE s neplatnými elektroměry uplatnit i zpětně a napadnout již uhrazená vyúčtování spotřeby elektrické energie. Podle občanského zákoníku, konkrétně § 1924 a 2970 lze uplatnit škodu způsobenou vadným plněním až tři roky zpětně, pokud je prokazatelné, že služba byla plněna s vadou již v minulosti. U reklamací vyúčtování starších tří let pak zákazníci narazí na tříletou promlčecí lhůtu.

Distributor pak má povinnost reklamaci vyřídit nejpozději do 60 dnů a podle všeobecných obchodních podmínek. Při nečinnosti distributora lze oslovit i Energetický regulační úřad, což jsem absolvoval i já a musím s mírným optimismem konstatovat, že se jedná o opravdu nestrannou instituci chránící práva zákazníka.

Závěrem zmíním i své pochybnosti nad sepsáním tohoto textu, protože pokud se mé podezření potvrdí a skutečně dochází k masivnímu zanedbávání povinností společnosti PRE a.s. na území Prahy, může městský podnik utrpět zásadni reputační a finanční škody. I proto jsem navštívil všechny adresy mých nemovitostí a poctivě jsem prošel rozvodné skříně abych odhalil, zda se nejedná pouze o individuální pochybení nebo izolovaný problém. Bohužel, počet neplatných a platných měřidel v lokalitách zmíněných výše dosahuje poměru zhruba 60:40 v prospěch těch neplatných. Pokud mají zákony České republiky dodržovat občané a firmy, musí je také dodržovat městské podniky těžící z monopolního postavení a nést související následky zanedbání svých povinností.

Úplným závěrem uvedu, že jsem otevřen zájmu novinářů, které tento text může inspirovat k hlubšímu pátrání. Rád vám výše vyfotografované elektroměry v domech osobně zpřístupním a poskytnu další desítky fotografií, které by tento text již nepojal.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz