Článek
Když do Vejprt příjíždíte Přísečnickou ulicí, tak si té oranžovo-červené budovy nemůžete nevšimnout. Nejen díky výrazné barvě, ale i celkovému stylu, ve kterém ji postavili. Velká oblouková okna ještě zvýrazňuje nadokenní žlutá římsa.
Velkolepost stavby si ale možná ještě o něco víc uvědomíte, když sejdete ke křížku pod mostkem přetínajícím jednokolejnou železnici. Odtud se vám budova otevře v celé své kráse.
Sázka na výšivky
Na přelomu 19. a 20. století zažívaly Vejprty nebývalý rozmach. Do začátku I. světové války bylo ještě relativně daleko a město se díky nově zbudované železnici (1872) víc propojilo s okolním světem. To všechno pomohlo, že se v lokalitě na samých hranicích s Německem začalo objevovat čím dál víc továren. Do roku 1914 se tyčilo k nebi už 45 továrních komínů.

Franz Gahlert začal stejně jako řada jiných tehdejších podnikatelů ve skromných podmínkách. Malou firmu zaměřenou na výšivky si založil v roce 1892, využil toho, že textilní řemeslo mělo v regionu dlouhou tradici. Sám byl ostatně vyučeným tkalcem a zároveň měl zkušenosti ze zaměstnání u místního továrníka Pohla. Navíc společně s přáteli vymyslel jednoduchý prýmkařský stroj pro používání perel v prýmcích a také stroj na výrobu taštiček.
Měl úspěch, už o tři roky si nechal navrhnout vilu (čp. 715) a postupně k ní přistavil i další přiléhající trakt a zároveň třicet metrů vysoký komín. Dařilo se mu i díky tomu, že stále přemýšlel, jak výrobu zdokonalovat. Kolem roku 1900 například našel způsob, jak zabránit trhání nití umělého hedvábí při strojových výšivkách.
Budova ve stylu secese
Postupně nestačily ani nově dostavené prostory, v jeho proto hlavě začal růst nápad na výstavní objekt ve stylu tehdy módní secese. Vejprty měly vždy blíž k Německu, přeci jen leží na hranicích. Franz Gahlert se proto rozhodl využít služeb architektonické kanceláře A. Mairicha ze saského Chemnitz (Saská Kamenice), který pro něj vypracoval projekt velkolepé třípodlažní budovy.

Dobová fotografie, kolem roku 1910
Rostl i počet zaměstnanců. Z několika málo až na 150 dělníků, kteří působili přímo v nové továrně. Dalších 200 pracovalo pro firmu doma. Ještě před začátkem první světové války otevřela společnost pobočku v sousedním německém Bärensteinu.
Dál rozšiřovala výrobu. Zaměřovala se na šatovky z umělého hedvábí a krepu, podšívkoviny, prošívané šatovky nebo županoviny. Aby vše šlapalo, jak mělo, postavila si i vlastní elektrárnu.
Konec slavného období
Firma přežila první i druhou světovou válku. V době konfliktů se její výroba pochopitelně přizpůsobovala válečným potřebám. Ještě v roce 1943 pracovalo v tkalcovně 110 zaměstnanců. Slavné období ale postupně končilo.

Současný stav tkalcovny
Po roce 1945 byla tkalcovna rodině, která se hlásila k německé národnosti, znárodněna. Po roce 1948 byl objekt začleněn pod národní podnik Hedva, tkalcovny hedvábí.
Výroba poté ještě v objektu pokračovala, dnes je ale výstavní budova prázdná. Soukromý majitel ji ale má zabezpečenou, aby nedocházelo k devastaci.
Až pojedete kolem, určitě se zastavte. Má to cenu.
Zdroje: Industrialnitopografie.cz, Databáze továrních komínů, Prehis, LAND USE A ÚBYTKY ZPF: NOVÁ DIVOČINA (diplomová práce, Bc. Kamila Jarolímková, Praha 2015)







