Článek
Po průjezdu severní Tiranou se stáčíme na silnici číslo SH1 na sever. Ještě plni zážitků z rozpálené Tirany – na Skanderbegově náměstí jsem málem vypustil duši, jak tam pražilo slunce – jsme natěšení především na oběd a taky na tajemnou pevnost Kruja (albánsky Krujë) ukrytou v horách. V Krujském poli (Fushë Krujë) zahneme na východ do hor a šplháme kolem rozeklaných balkánských vrcholků, vinic a ovocných sadů vzhůru.
Po zjištění, že oběd bude mít sedm chodů, mě nadšení mírně opustí, na druhou stranu nabrat síly je ve spalujícím vedru potřeba. Znám to třeba z Kartága nebo od egyptských pyramid, že v horkém počasí sice nemám takovou potřebu jíst, ale o to víc je potřeba energii doplňovat. Se zaťatými zuby (v duchu tedy, jinak si pochutnávám) tak ustojím i výklad polského průvodce, s jehož zájezdem tu opět jsme, a prokousávám se brokolicovou polévkou, česnekovým chlebem, lososem se slaninou, celerovým salátem, citronovou zmrzlinou a dalšími pochutinami, které nám hojně se uklánějící Albánci servírují.
Pak jdeme konečně do akce. Když jsme zmiňoval Skanderbega, po kterém se jmenuje hlavní náměstí v Tiraně, tak i zde je tento albánský národní hrdina v hlavní roli. Právě zde, dnes asi tři čtvrtě hodiny autem od centra Tirany, se tento významný vojevůdce narodil. Letos uplyne od jeho narození už celých 620 let. V dnešní Albánii se po jeho přezdívce Skanderbeg, i pravém jméně, které znělo Gjergj Kastrioti, jmenuje vše možné, od čerpacích stanic až po fotbalové kluby.
Kdo vlastně byl tento Skanderbeg, jehož jméno tu pořád omílám, a proč je pro Albánce i po tolika letech tak důležitý? Na počátku 15. století byla kdysi mocná Východořímská říše před zánikem. Nájezdy osmanských Turků i dobyvačné křížové výpravy ze západní Evropy z ní učinily bídný skanzen bývalé moci, z jehož kdysi honosných držav už zbývala jen malá oblast v Řecku a kolem Konstantinopole. Turci se pevnosti na Bosporu zatím vyhýbali a místo toho obsazovali území na Balkáně včetně dnešního Bulharska a Albánie.
Pevnost Kruja patřila Skanderbegovu otci Gjonovi. Když Gjon v roce 1438 nebo 1439 zemřel, jmenovali Osmané správcem oblasti právě Skanderbega. Ten, přestože vyrůstal v Osmanské říši a dostalo se mu i vzdělání v dnešním Edirne, se dostával se sultánovou vládou často do sporu, který roku 1443 přerostl v plnohodnotnou vzpouru. Během ní se Skanderbegovi podařilo poprvé v historii sjednotit velkou část Albánie, do té doby rozdrobené mezi malé státečky spravované často znepřátelenými rodovými klany.
Následujících 35 let se Osmané pokoušeli město průběžně dobýt, Kruja, obklopená horami s jen málo přístupovými cestami, však odolávala. V roce 1450 dokonce obléhali Turci město několik měsíců, dobýt se jim ho však nepodařilo. Když obléhání skončilo neúspěchem, požádal Skanderbeg o pomoc papeže Mikuláše V., které mu zajistil podporu vojska ze španělského Aragónu. Španělé měli s válčením proti Osmanské říši zkušenosti a předali je i méně ostříleným albánským válečníkům.
Skanderbeg zemřel v roce 1468, údajně na malárii (ovšem proslýchá se, že mohl být otráven), a jeho jednotky hájily pevnost Kruja ještě dalších 10 let. V roce 1478 však Kruja po několikaměsíčním obléhání padla do osmanských rukou a celá Albánie zůstala součástí jejich říše až do roku 1912. Jeho postava nebyla vždy v minulosti vnímána tak pozitivně, a už vůbec ne jako národní symbol – Albánci totiž bojovali na obou stranách konfliktu. To se změnilo v 19. století, kdy se začalo v zemi prosazovat národní obrození, které právě Skanderbega přijalo za národní symbol svobodné Albánie.
Jak dává podpora od papeže tušit, Skanderbeg byl v papežském státu vnímán jako ochránce křesťanských hodnot před muslimskou invazí. V Albánii v době počátku osmanské nadvlády skutečně křesťané převažovali, se zánikem Západořímské říše a rostoucím vlivem Osmanů však mnoho Albánců přešlo z katolické či ortodoxní víry na islám, hlavně z praktických důvodů. Dnes v zemi islám převažuje, ne však drtivě, a muslimové, křesťané i lidé bez vyznání se tu snášejí dobře.
Opět posloucháme výklad polského průvodce, samozřejmě trochu znevýhodněni tím, že polsky neumíme ani slovo. S nadějí čekám na samochod nebo kaktus pochodówy, ježci však nejsou v albánských horách úplně typickými obyvateli. Prohlížím si nějaké staré neolitické nástroje v zadní části pevnosti a když je řada průvodcových vět ukončena spojením przed naszom erom, vím, že se bavíme o době značně pradávné.
Pak už máme rozchod, takže se kocháme výhledy na mohutné hradby pevnosti, pahorkatou krajinu s venkovskými cestami, vesničkami a občasným blankytně modrým jezerem a také samozřejmě na hory, které tuhle pevnost chrání. Nacházíme se mírně na sever od centrální části Albánie, takže tu nejsou ty nejvyšší vrcholky. Ty bychom našli na severu v pohoří Prokletije, protkaném pašeráckými stezkami do Černé Hory a Kosova, a hlavně na východní hranici s Makedonií, kde je nejvyšší hora celé země, Velký Korab (2764 m n. m.).
Vnitřek pevnosti je bohatě zdobený středověkými i raně novověkými zbraněmi, brněními, štíty a výzdobou v podobě obrazů ze slavných Skanderbegových bitev. Samotný hrdina je tu v podobě řady soch, bust, fresek i dalších provedení. Jeho mohutný vous mi ze všeho nejvíce připomíná Davyho Jonese z Pirátů z Karibiku. Usoudím, že albánským turistům, kterých tu je poměrně dost, tohle přirovnání raději sdělovat nebudu.
Některé obrazy a pamětihodnosti, ačkoli byly jistě vytvořeny nebo přinejmenším zrestaurovány v posledních 150 letech, se týkají doby ještě starší, tedy před osmanskou invazí, v době, kdy o konceptu jednotné Albánie nikdo ještě ani neuvažoval. Jestliže o sjednocení svárných českých rodů a vytvoření jednotného českého státu můžeme hovořit kolem let 900 až 1000 za raných Přemyslovců, tady něčeho podobného dosáhl až Skanderbeg o 500 let později.
Okolní hory, přestože nejsou vyšší než české Krkonoše, dodávají rodné pevnosti albánského hrdiny romantický nádech. Je to taková brána mezi vesměs nížinatým západem země, přiléhajícím k pobřeží Jadranu, a hornatým východem. Totéž vlastně můžeme říci i o severu, kde leží Černá Hora, země, jenž v menší či větší míře udržela nezávislost na Osmanské říši po celá staletí. Hornatý terén je praktickou výhodou, která značně limitovala možnost využití obávaného osmanského dělostřelectva
S trochou nadsázky tedy můžeme říci, že Skanderbeg je v Albánii vnímán podobně jako u nás svatý Václav. Přestože podrobnosti o jeho životě a skutcích zná málokdo, což je s ohledem na výrazný časový odstup pochopitelné, je to prostě státní symbol, po kterém je dnes pojmenováno všechno možné. A také byl prvním vůdcem vystupujícím proti cizí velmoci, ač nakonec neúspěšně. Albánský stát, jak jej známe dnes, by bez Skanderbega neexistoval, a na hlavním náměstí v Tiraně by nestála jeho socha. Největším památníkem jeho osoby a symbolem svobodné Albánie však zůstává dechberoucí pevnost v rodné Kruji.
Anketa
Článek byl sepsán s využitím následujících zdrojů:
vlastní zkušenost autora s návštěvou pevnosti Kruja