Hlavní obsah
Umění a zábava

Hudební toulky (1): Neznámí známí

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Vydejte se na procházku světem muziky za známými melodiemi i překvapivými hudebními objevy. První díl tohoto seriálu vás provede nenápadnými uličkami poblíž hlavních tříd.

Článek

Když jsem tuto nepříliš známou Krylovu písničku uslyšel poprvé, začal jsem si lámat hlavu, co má znamenat. Natočil ji snad opilý? Nebo paroduje Karla Gotta? Vysvětlení jsem nalezl v knížce Krylogie: „Byl jsem v neformě, navíc se mi nechtělo. Použito tudíž násilí, já zavřen v podkroví do sedničky prosté, leč čisté, a řečeno mi, že odtud živ nevyjdu, dokaváde nebude píseň. A že se mám rád – a že jsem byl vzteklý – vzniklo z toho tohle povykování.“ Zní hrůzostrašně. Ale když si odmyslíme ono halekání, zbude nám krásná milostná písnička.

Básničky Jiřího Žáčka recitují především děti na základních školách. Také Žáčkova spolupráce se Slávkem Janouškem začala tvorbou pro děti, albem Koťata. Potom už se však Janoušek pustil do zhudebňování Žáčkových textů pro dospělé. Nejprve se z nich vylouplo album Učitel Žáčkovi / Žáček učiteli a v roce 2023 CD se čtyřiadvaceti písněmi nazvané Život je krátký. Znalí vědí, že Janoušek není první, kdo Jiřího Žáčka zatáhl do světa muziky. Například známé Blues o spolykaných slovech, které zpívá Michal Prokop, má též Žáčkova slova.

Divadlo Semafor vychrlilo za pětašedesát let ohromné množství úspěšných písniček. Známé jsou hlavně ty ze šedesátých let, tedy z éry Jiřího Šlitra. Po jeho smrti se ujal komponování Ferdinand Havlík a v poslední době si muziku pro divadlo většinou skládá Jiří Suchý sám. Ano, divadlo Semafor stále funguje a stále přichází s novými představeními. V roce 2016 mělo premiéru Zlomené srdce lady Pamely. Jiří Štědroň coby kapitán Zeno Google ztroskotal s lodí Wikipedia a ztratil paměť. Právě o tom vypráví písnička Šedé pusto.

Kolik toho známe ze švédské muziky? Nebo takhle: kolik toho známe, když vynecháme skupinu ABBA? Většina z nás zřejmě bude přemýšlet dlouho a marně. Proto jsem se rozhodl zařadit do tohoto seriálu švédského pianistu Charlieho Normana. Jeho hudební kariéra začala již ve třicátých letech dvacátého století a trvala opravdu dlouho – vystupoval ještě na počátku století jednadvacátého. (Zemřel v roce 2005.) Proslavilo ho především boogie-woogie a na této nahrávce si můžete poslechnout, jak zní v boogie-woogie úpravě slavné Saint Louis Blues.

Josefa Abrháma bychom si mohli připomenout v řadě filmů a televizních seriálů. Zde si ho můžeme vychutnat coby zpěváka. V roce 1988 vydal Supraphon desku nazvanou Šel jsem světem. Melodií Jiřího Zmožka a textů Pavla Kopty se ujali známí herci. Zazpívali si tu třeba Radoslav Brzobohatý, Josef Somr nebo Jana Hlaváčová. Skvělá je kupříkladu Císlerova píseň Odcházím. V písničce Když táta koupil piáno doprovází Abrháma na klavír bravurně jazzující Karel Růžička.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz