Hlavní obsah
Politika

S hejtmanem Kubou bude mít Česko další stranu jednoho muže. Ohrožující ANO

Foto: Tomáš František Přibyl

Jihočeský hejtman Martin Kuba při otevírání horské chaty na Libíně u Prachatic. Šlo o městskou investici a kraj ji podpořil sedmi miliony korun.

KOMENTÁŘ - Odchodem z ODS dal jihočeský hejtman Martin Kuba zapomenout mediím na chvíli i na peripetie při vzniku vlády. Co stojí za jeho úspěchy a na čem může stát i jeho úspěch celostátní?

Článek

V jednapadesáti letech loni obhájil post jihočeského hejtmana, když jím vedená kandidátka ODS dokázala získat neuvěřitelných 47,51 procenta hlasů a on sám dostal 38 544 preferenčních hlasů. A to v jednom z nejméně zalidněných krajů Česka!

Pozornost budil často už před tím, ale po loňských krajských volbách se stal nepřehlédnutelnou politickou figurou a proto tolik pozornosti budí i nové hnutí, které chce založit.

U politiků z ostatních stran by přitom mělo budit i obavy, protože Martin Kuba je inteligentní a schopný muž s vizí, darem ji jasně komunikovat a vytrvalým, až buldočím, tahem na branku.

Jeho úspěch na jihu Čech stál na pěti základních věcech, které bude chtít jistě převést i do celostátní politiky.

Asi nejviditelnější je, jak dokáže využívat současné mediální situace. Tradiční media jsou upozaděna a politici čím dál tím více komunikují s voliči přímo.

V takovém prostředí se stala sebechvála/marketing novou společenskou normou. Martin Kuba to nejen pochopil, ale marketing sebe sama perfektně ovládl.

Týdeník Respekt například velmi pečlivě ve svém osmačtyřicátém čísle v loňském roce zmapoval, jak si Jihočeský kraj/hejtman kupují mediální pozornost. Jde o výdaje za miliony korun ročně.

A to ještě Respekt neřešil, že v Jihočeském kraji chybí prakticky jakákoliv nezávislá investigativní žurnalistika už řadu let a mediální síla Jihočeského kraje/hejtmana tak nemá na jihu Čech v posledních letech prakticky žádnou oponenturu.

Jen facebookový profil Martina Kuby měl loni na třiatřicet tisíc sledujících. Krajský profil na čtyřiačtyřicet tisíc. K tomu je potřeba přidat profily krajských organizací, které zprávy a videa kraje a hejtmana nezřídka sdílí. A dostaneme se k tomu, že jen na facebooku mohl mít hejtman loni dosah i 150 až 200 tisíc lidí.

Srovnejte to s tím, že loni přišlo ke krajským volbám v Jihočeském kraji zhruba 185 000 voličů. Nelze se pak divit, že nezdravá monopolizace jednoho narativu způsobí nezdravý volební výsledek.

Masivní šíření jím vytvořených narativů díky technologiím, penězům a oslabení nezávislé žurnalistiky, však není jediné mediální plus Martina Kuby. Jako málokdo v Česku dokáže velmi rychle a přesně pojmenovat jádro problému a jasně vysvětlit, proč je jeho řešení nejlogičtější a nejefektivnější. Je při tom výrazně racionálnější a pragmatičtější než často emocionální a chaotický Andrej Babiš.

Na rozdíl od předsedy ANO navíc Martin Kuba neříká lidem, že mohou být v klidu, že věc nějak vyřeší - říká jim, co se řeší, jak a kdy to vyřeší a pak to navíc i udělá.

Další věcí, kterou Martin Kuba boduje, je trochu nečekaně sociální oblast, respektive to, že není žádným lakomým a asociálním ódéesákem. Kraj pod jeho vedením dává nově narozeným Jihočechům peníze při vítání občánků, pomáhá s kroužky, tábory i obědy ve školách.

K tomu kraj podporuje i řadu investic obcí. Například do desetitisícových Prachatic takto poslal peníze na rekonstrukci horské chaty, nové parkoviště a posílá i 50 000 000 na rozšíření saunového světa a bazénu.

Tuto podporu, poskytovanou napříč krajem, přitom umí hejtman i patřičně komunikovat - Martin Kuba se často objevuje a mluví na předávání městských investic, které kraj podpořil.

Ačkoliv tedy říká, že jeho nové hnutí bude středopravicové, není pro něj dotace vůbec sprosté slovo a umí je politicky velmi umně nasměrovat.

- Na rozdíl od většiny politiků současné ODS si pak Martin Kuba nadále udržuje zaměření, s kterým tato strana vznikala a měla dlouho úspěchy - zaměření na to, aby ekonomika, cestovní ruch a doprava dobře fungovaly.

O tom, na čem by podle něj měla stát naše ekonomika, mluvil jasně i pro Novinky.cz. „Evropa a Česká republika začíná ztrácet velké části průmyslu. My si užíváme bohatství, které tady budovaly předchozí generace…“ řekl. „Průmysl volá o pomoc a nikdo s ním nevede reálnou debatu o jeho budoucnosti, o pracovních místech, o nových technologiích,“ dodal.

Současně přitom Jihočeský kraj pod jeho vedením investuje do silnic i obchvatů měst, jejichž příprava se vlekla často desetiletí. K tomu je tu zmíněná podpora investic obcí, rozvoj českobudějovického letiště, podpora výstavby dálnice D3, podpora cestovního ruchu nebo třeba i filmařů, kteří přijíždí na jih Čech natáčet a tak dále a tak dále…

ODS bývala svého času rozvojově transformační strana. Nadělala při tom spoustu přešlapů a chyb, nehlídala si kvůli tomu moc hodnoty a vliv oligarchů/kmotrů. Ale i tak měla velký podíl na tom, že se u nás uplatnilo to, čemu Martin Kuba říká efektivní a racionální řešení vedoucí k tomu, aby se ve společnosti vydělaly peníze.

Kritici ODS by asi dodali, že tato strana bohužel uměla nacházet i postupy vedoucí k tomu, že se část veřejných rozpočtů dostávala do těch „správných“ kapes. S žádným takovým skandálem však Martin Kuba není v současnosti spojován, ale transformačně rozvojového pojetí politiky se drží.

Nemalou výhodu má pak jihočeský hejtman i ve své ráznosti a rozhodnosti. Jeho mentalitu, zdá se, hodně ovlivnila doba, kdy pracoval jako lékař na záchranné službě a musel dělat rychlá a rázná rozhodnutí. Navíc je takové chování vlastní zřejmě i jeho naturelu.

Ukázal to například nedávno v Prachaticích, kam přijel vysvětlit, proč kraj ke konci srpna rozhodl o ukončení provozu místní porodnice. Vyjmenoval důvody, které ho k tomu vedly, a oznámil, že nepřijel změnit svůj názor.

Podobně se projevil i ve zmíněném rozhovoru pro Novinky.cz, když na otázku, zda svým odchodem z ODS nezdecimuje její jihočeskou organizaci, odpověděl: „Omlouvám se, ale to není moje starost.“ A o tom, jak umí být tvrdý a útočný v diskusích, může svědčit řada politiků.

V neposlední řadě pak jistě imponuje spoustě svých voličů i pojetím stranické politiky nebo politiky jako takové. Pro Novinky řekl, že politik se má starat o to, by vyhrál volby, a ne s kým bude uzavírat jaké dohody.

Způsob, jakým vedl v poslední době stranu na jihu Čech, je přitom založen na představě, že strana má mít jednoho lídra a zbytek jejích členů má tvořit tým, který tento lídr vede.

Nejde přitom jen o to, že to zřejmě vyhovuje jeho naturelu, ale i o to, že pochopil, že v chaotické době, ve které žijeme, je ve společnosti poptávka po jasných vizích, jejich jasné formulaci a jasném realizování.

Proto lze očekávat, že podobně bude nastaveno i nové hnutí, které se Martin Kuba chystá založit. Tedy že půjde o stranu, ve které zásadní věci nastaví a bude řešit on, a kterou bude řídit a sestaví z lidí ochotných s ním spolupracovat.

V tom bude jeho nová strana podobná tomu, jak funguje hnutí miliardáře Andreje Babiše. I z něj se samostatně myslící a jednající osobnosti prosazující různé názory vytratily.

Je to přitom i jeden z hlavních důvodů, proč bude hnutí Martina Kuby ohrožovat ze všech stran ve sněmovně asi nejvíce právě ANO. Že by nový projekt jihočeského hejtmana oslovoval voliče koalice Spolu, se asi nedá úplně očekávat. Ti se v populistických časech a v době ruských snah o opětovné získání vlivu ve střední Evropě soustředí na obranu liberální demokracie a hodnot, které zastávají.

S ochotou k dotační podpoře sociálně slabších a s avizovanou podporou průmyslu pak může Martin Kuba bodovat i v tradičních baštách ANO, jakou je například hodně průmyslově zaměřený Moravskoslezský kraj.

Jako silný a rázný člověk navíc bude jihočeský hejtman působit i na lidi, kteří se cítí v dnešní době ztraceni a těžko chápou, o co v ní jde, a slyšeli dosud hodně na hlasy z populistických stran.

Je toho prostě nemálo, co může Martin Kuba na celostátní úrovni nabízet…

# Tomáš František Přibyl, jihočeský novinář

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz