Hlavní obsah

Drzý univerzalista Pexa versus humanitární bombardování

Foto: ChatGPT

Srovnává Mikuláš Pexa nesrovnatelné, když přirovnává Izrael k Rusku? Je skutečně pouze Hamás tím, kdo z Palestinců vytváří lidské štíty? Proč Amerika bombarduje humanitárně, ale Izrael to dělat neumí a nechce.

Článek

Z velkého Izraele přijel pozdravit naši malou zemi předseda Knesetu Amir Ochana. Doslova každý z jinak rozhádaného zákonodárného sboru dolní komory Parlamentu využil této příležitosti k předvedení svého nefalšovaného obdivu k zemi, která nezná hranice. Jejich upřímný potlesk troubil do světa dvojí standardy naší zahraniční politiky.

Nekompromisní přátelství se státem Izrael se však nepodařilo oslavit bez drobného incidentu. Zasloužil se o něj bývalý pirátský poslanec Evropského parlamentu Mikuláš Pexa. Do svého spolustraníka a stávajícího ministra zahraničí Jana Lipavského si ošklivě rýpnul. Položil mu totiž otázku, zda ministerské návštěvě ze svaté země také řekl, že je odpadem lidstva.

Sotva pár dní totiž uplynulo od chvíle, kdy ministr Lipavský prohlásil, že pokud „někdo bombarduje nemocnici s dětmi“, pak je podle jeho názoru „odpad lidstva“. Tento ostrý výrok naplněný humanismem adresoval ruskému velvyslanci, kterého si pozval na „kobereček“ kvůli chirurgicky přesnému vybombardování dětské nemocnice v Kyjevě.

Co Pexa udělal? Vytrhl výrok svého stranického kolegy z kontextu války proti Ukrajině a použil ho v jiném. Opovážlivě vychází z toho, že Lipavského slova zvládnou stát samostatně na vlastních nohou, takže je lze použít univerzálně i v jiných případech, kdy dochází k bombardování dětských nemocnic.

Jelikož Lipavský na hozenou rukavici reagoval úšklebkem ve formě smajlíku, interpretuji jeho mlčení tak, že na zobecnění svých slov nemá co říci. Proto pomozme panu ministrovi najít vhodnou odpověď, abychom nemuseli jeho výrok o lidském odpadu upřesnit. Nešlo by o projev vznešeného humanismu, kterému se hnusí lidské oběti, nýbrž o lacinou rusofobii. Lidská zrůda by byl každý, kdo bombarduje nemocnice, pokud je to zároveň Rus. Jinými slovy bombardování nemocnic je nelidské, pokud nálet provádí Rusové, anebo obecněji, naši nepřátelé.

Když ale naši drazí přátelé dělají totéž, co naši nepřátelé, není to totéž. Naši spojenci totiž bombardují humanitárně, a to i tehdy, když nálet způsobí smrt dětí. V Havlově paradoxu o humanitárním bombardování však tkví jediný způsob, jakým se může ministr Lipavský bránit proti Pexově univerzalismu.

Pokud ministr zahraničí nežije v informačním vakuu, pak musí vědět o tom, že Izrael mimo jiné bombarduje také nemocnice. A nad to ještě školky, university, novináře, knihovny, hřbitovy, mešity, obytné bloky, skleníky. Jenomže to všechno na rozdíl od Ruska provádí humanitárním způsobem. Nezabíjí civilisty, natožpak úmyslně. To dělají Rusové. Izraelité zabíjí pouze lidské štíty, kterými se chrání teroristická organizace Hamás.

Pojem humanitární bombardování se pro Lipavského stává stěžejním. Odvrací nařčení z rusofobie zahalené do pláště humanismu. Zbývá mu jen doložit, že Havlův paradox humanitárního bombardování opravdu existuje a nejedná se o protimluv. Nadto musí přesvědčivě ukázat, že Izrael srovnal Gazu se zemí humanitárním způsobem.

Vhodnou se zdá být izraelská „argumentace“ lidskými štíty. Ta však namísto kýženého humanismu dokládá spíše to, že izraelský boj proti terorismu je skutečně nelidský. Izrael sám dehumanizuje civilisty tím, že přijímá to, co před ním udělali podle něho teroristé, kteří civilisty odlidštili na prostředek ke svému krytí. Palestinskému civilistovi je tak odňata lidská důstojnost hned dvakrát. Nejprve ho poníží terorista na lidský štít a následně tento nelidský čin stvrdí izraelský stát tím, že civilistu jako bezcenný lidský štít bez skrupulí zabije.

Není to tedy výlučně terorista, který ponižuje civilistu na prostředek ke své obraně. Téže dehumanizace se civilista dočká od izraelského způsobu boje proti terorismu, který zcela nenuceně a spontánně zachází s civilisty podle pravidel teroristů, přestože nemusí. Američané například bojovali proti Talibánu dlouhodobě tím, že chtěli Afghánistánu zajistit prosperitu. Avšak Izrael Gaze ani Západnímu břehu žádný rozvoj nepřeje. Jen využívá toho, že mu teroristé z Hamásu palestinské civilisty již odlidštili.

Proč Izraeli, který se dopouští válečných zločinů a anektuje cizí (nejen palestinské, ale syrské) území ve jménu své obrany, poslanci tleskají, zatímco když Rusko dělá přesně totéž, skoro jednomyslně ho odsuzují? Proč ten dvojí metr, ptá se Pexa nepřímo. Je snad bývalý europoslanec „mimo“, jak míní místopředseda vlády a šéf KDU-ČSL Marian Jurečka? Anebo jsou „mimo“ všichni ostatní v čele s Jurečkou, kteří pohrdají mezinárodním právem, protože odmítají aplikovat jedny univerzální pravidla chování pro všechny země na světě?

Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) zase pokládá Pexův univerzalismus za „dětinský výstup“, přestože se Pexa projevil jako svéprávný a dospělý jedinec schopný „užívat vlastní rozum bez cizího vedení“ (Immanuel Kant), zatímco rozum Pekarové se bez cizího vedení zjevně neobejde, když nebyl schopen rozpoznat ve výroku Mikuláše Pexy samostatný intelektuální výkon.

Mazat rozdíly mezi Gazou a Kyjevem, mezi Moskvou a Tel Avivem, mezi lidskými právy černochů a bělochů, mezi povinnostmi přátel a nepřátel, zobecňovat a suspendovat kontext, v tom tkví nespoutaná samostatnost osvícenského rozumu, zatímco takzvaná realpolitika v podání Pekarové a Jurečky dláždí cestu multipolárnímu bezpráví.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Immanuel Kant

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz