Hlavní obsah

Právo na sebeobranu není nepodmíněné

Foto: ChatGPT

Sebeobrana porušující mezinárodní právo je kontraproduktivní. Z tohoto důvodu bychom neměli Izraeli poskytovat bjanko šek na sebeobranu, protože to může vést k jednání na úkor práv jiných států.

Článek

S právem na sebeobranu je vždy spojena povinnost. V tomto případě jde o povinnost dodržovat ženevské konvence a jednat v souladu s mezinárodním právem. Je protimluv bránit se způsobem, který mezinárodní právo porušuje, protože právě mezinárodní právo je nejvyšší zárukou bezpečnosti každé země. Kdo je porušuje, byť ve jménu vlastní bezpečnosti, sám sebe ohrožuje.

Právo na sebeobranu má každá země – nejen Izrael, ale také Rusko, Německo nebo jiné státy. Popření tohoto práva by znamenalo popření jejich suverenity. Naopak nikdo nikdy veřejně netvrdil, že by právo na sebeobranu měl například někdejší Islámský stát. Proč? Protože jeho státnost ani suverenitu nikdo neuznával. Podobně neuznáváme nomádské kmeny jako suverénní státy. Dokonce ani Katalánsku není přiznáno právo bránit svou suverenitu proti Španělsku.

Otázka, kdy se nelegitimní separatismus (či terorismus) mění v legitimní nacionalismus, je složitá a nemá jednoznačnou odpověď. Jak by byl hodnocen hypotetický teroristický útok Čechů na vídeňský dvůr, při němž by zemřely stovky obyvatel rakouského mocnářství? Šlo by o legitimní projev českého nacionalismu? Pravděpodobně ne – ledaže by později vzniklo Československo. Z toho plyne, že dějiny píší vítězové.

Kdyby západní státy skutečně uznávaly suverenitu Palestiny, všechny její útoky proti Izraeli – včetně masakru ze 7. října – by byly považovány za přinejmenším sporné. Namísto jasně odsouzeníhodných teroristických činů by mohly být interpretovány jako projev práva na sebeobranu proti kolonizátorovi. Protože však Palestina nemá opravdové uznání, jakýkoli odpor z její strany je automaticky označován za neoprávněný a teroristický.

Právo na sebeobranu tedy není bezpodmínečné; je vázáno na uznání suverenity daného státu. Aby však mohl být stát uznán, musí být společensky podobný těm, které ho uznávají. Země s příliš odlišným režimem nejsou schopny získat plné uznání jako rovné.

Jednoho dne si možná uvědomíme, že židovský svět je křesťanskému světu přibližně stejně cizí jako svět muslimský. V takové situaci bychom mohli přestat jednostranně nadržovat Izraeli na úkor Palestiny. Pokud pro nás budou oba státy stejně odcizené, bude snadnější zaujmout férový postoj a hodnotit je spravedlivě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz