Článek
Letos v létě tomu bylo 33 let, kdy se zrodil manifest Bobismu. Psal se rok 1992, já byl čerstvý architekt po diplomu u Aleny Šrámkové a trávil svá praktikantská léta v ateliéru Michala Sborwitze, kde jsme pracovali na studiích pro Pražský hrad a na rekonstrukci Muzea umění Olomouc. Bylo mi 25 let, právě jsem se rozešel s první láskou a odjel s kamarádem na hřebenovku do Jasině, do kraje Nikoly Šuhaje na někdejší Podkarpatskou Rus. Nebe, stráně, ovce a koně, havrani a obavy z medvědů. Krása!
Bývalý student revolucionář se životem před sebou, nový svět, nová situace, nové pocity a všude svoboda až běhá mráz po zádech. Sen!
Bez závazků, bez koruny. Dnes už vím, že to byla tato neopakovatelná příležitost, kdy mi zjitřené emoce a otevřené vědomí nadiktovaly Bobismus – styl pro lidstvo 21. století. Duch, Sex, Permanentní revoluce!

Manifest Bobismu, 1992
Bylo to zjevení, stačilo si psát. Po letech jsem se pokoušel manifest ještě různě ladit a přepisovat, leč marně. Každým novým zásahem se text jen špinil a mrzačila jeho čistá romantická průzračnost. Michal měl pravdu, když mi tehdy říkal, co nevymyslíš do třiceti, už nevymyslíš. Zjevenou výzvu jsem přijal, po návratu z výletu jsem si pořídil své 1. soutěžní podmínky k veřejné architektonické soutěži na palác Myslbek v Praze Na Příkopech a své tvůrčí přetlaky jsem v soutěži úspěšně odventiloval. Michal Sborwitz měl pro mne pochopení, dal mi prostor - a čas od času i dobrou radu, když jsem ztrácel jistotu. Ideální!

Palác Myslbek, Praha Příkopy
Porota si mého návrhu samozřejmě nevšimla, tou dobou se řešil nástup neomoderny, vyhrálo co vyhrálo, Hölzel a Kerel, vytěžení pozemku, zalomená nízká pasáž, nesrozumitelné fasády, popření osy na Týnský chrám. Mně bylo jasné, že se pohybuji na tu dobu v krajně vizionářské poloze cílené do příštího století, tak jsem to bral s nadhledem. Práci mi k mé radosti pochválilo pár kamarádů a velkým překvapením bylo, že si jí tehdy všiml i známý historik architektury Rostislav Švácha a ve své recenzi v Architektu můj návrh pochválil spolu s prací týmů Šrámková, Kupka a ADNS. Byl jsem z toho zaskočený, že jsem mu nestihl ani poděkovat a odebral se na civilní službu do ústavu pro nevidomé a mentálně postižené na Strahov na Palatu. Neználek ve Slunečním městě…

Palác Myslbek, Praha Ovocný trh
Bobismus, krásný sloh, jsem používal prakticky ve všech dalších soutěžích, ale jak čas běžel, chladný neomodernismus a přísnost v Česku vítězily a já se ocitl na začátku 21. století ve spektru na tu dobu stále příliš progresivních názorů v alternativě na hranici organické architektury, ekologie a tradicionalismu, k čemuž jsem se hrdě hlásil a hlásím. Klienti, pro které jsem stavěl vily, z této originality měli a mají radost a často se svou participací na projektu přirozeně osobně propojili se svým domem. Co více si přát?

Vila u přehrady, Praha Petrovice, 2005
K zajímavému oživení myšlenky bobismu došlo, když jsem se v roce 2002 seznámil se sochařem Peterem Balharem. Stejná generace, podobné zážitky a touhy - víra a krása, hluboká opodstatněnost a osudovost životních principů. Jéé, aach a hehe, jak říkal Július Satinský, život se skládá ze třech základních citoslovcí. Jéé – údiv z neznámého, aach - vzrušení z odkrývání skrytého, hehe – radost z odhalení a pochopení. Smál jsem se, když jsem u Petera na chalupě v Bílých Karpatech viděl jeho kachlová kamna od Igora Kaplána z roku 1991. Estetika je paralelní jev, lidé přemýšlející o podobných věcech mají podobné myšlenky. Umění je řeč ideálů.

Kachlová kamna, Igor Kaplán, Javorina, 1991
S gustem jsme společně obeslali v roce 2010 soutěž na novou Novou scénu. Byla to demonstrace chuti vrátit na Národní třídu v Praze eleganci a suverenitu kulturního velkoměsta, živého parteru a stylového divadla v duchu Nového cirkusu, atmosféru přirozenosti a svobody. Národní divadlo ale přes prvotní proklamace odvahu k radikální změně tváře Pragerovy Nové scény nenašlo. Situace je zabetonovaná. Památková péče chrání neforemný pozdní socialistický brutalismus z doby, kdy civilizovaný svět již vzýval hitech a postmodernimus. Neuvědomuje si, že tím zároveň definuje vzor pro nové neobrutalisty, kteří pokračují v desurbanismu 50. let, budují obří monofunkční karteziánské stavby bez oken a parteru a nadále bezostyšně boří město.

Nová scéna Národního divadla v Praze, 2010
V roce 2012 jsme se zúčastnili Soutěže na rozhlednu na Kelčském Javorníku, kde jsme parafrázovali dřevěnou karpatskou a valašskou architekturu.

Rozhledna Kelčský Javorník, 2012
Osvěžující pro mne bylo, když manifest Bobismu v roce 2013, po dvaceti letech publikovali historici a teoretici architektury Jiří Ševčík a Monika Mitášová ve své antologii Česká a slovenská architektura 1971 – 2014. Jako jedinou ilustraci v celé knize.

Jiří Ševčík a Monika Mitášová, Česká a slovenská architektura 1971-2011
V roce 2014 jsme se s Peterem Balharem zůčastnili soutěže na revitalizaci Malostranského náměstí, které jsme chtěli zklidnit, ozelenit a navrátit mu symboliku a historicky vrstevnaté významy. Ale vyhrály návrhy, které kácely jediný strom na náměstí. V roce 2016 jsem obeslal soutěž na radnici Prahy 7 a spolu se Zdeňkem Skálou i soutěž na pražský mobiliář a v roce 2021 Fontánu do Vysočan.

Radnice Praha 7, 2016
V roce 2015, v sedmém roce vleklé ekonomické krize, jsem z regeneračních důvodů sepsal a Peter Balhar ilustroval 21dílné urbodrama Náměstí Sametové Revoluce, kde je shrnuta desetiletá zkušenost mé architektonicko urbanistické publicistiky, aktivismu a postupného probouzení občanské pospolitosti. Zde má dvě vlastní kapitoly i Vlado Milunić, se kterým jsme se v roce 2009 s historikem architektury Martinem Horáčkem spřátelili a v jeho ateliéru V Jámě v centru Prahy každoročně organizovali Besedy Revue Beau!, které jsme přepisovali a publikovali online. Náměstí Sametové Revoluce vyšlo 2018 knižně v nakladatelství Togga a já se díky mé angažovanosti stal zastupitelem v Praze 1.

Pražská filharmonie, Náměstí sametové revoluce, ilustrace Peter Balhar, 2015
V roce 1992 ve svých 25 letech jsem pevně věřil, že s příchodem svobody a nového tisíciletí si lidé přirozeně začnou vážit svých domů a měst, která budou považovat za samozřejmou součást sebe samých, za svůj domov a chloubu. Jako termiti svá termitiště. Dnes, ve svých bezmála 60 letech, se stále marně těším, že až bude vypsána 9. soutěž na srdce města - Staroměstskou radnici, tak konečně zvítězí projekty reprezentující ztracenou kompatibilitu s městem. Přirozený materiál, řemeslo, rytmus domů a oken, génius loci a radost živé vize. Jak vidíte, romantik idealista, jak zákon káže!

Staroměstská radnice, 2024
Když jsme o dostavbě radnice v březnu 2020 zorganizovali konferenci u primátora Hřiba, kde jsme se všichni shodli, že by zde byl ideální univerzální radniční sál, přišla pandemie a ruská agrese. A na dostavbu se zapomnělo. Dezinformace, krize hodnot a ztráta orientace.
Tak mne napadá, nejsou všechny ty pohromy logickým důsledkem globálně civilizačního ustrnutí a opakování chyb minulosti, že jsme z vlastní nejistoty a zakonzervování ztratili akceschopnost a zapomněli spolu mluvit, snít a mít přirozené zdravé vize budoucnosti? Vždyť už sen o trvale udržitelné globální vesnici a konurbacích malých měst krátkých vzdáleností, kde je vše blízko a srozumitelné, byl na dobré cestě. Kde se to zaseklo, i v naší Matce měst, že tu opět rostou nelidská apokalyptická monstra, jak za normalizace? Přátelé, přiznejme si, že to není normální.
Poslední roky mne mé inspirativní múzy a kreativní touhy vedou sem:

Model O-dům, 2021

Model O-dům, 2022

Nový urbanismus a schéma kruhového města krátkých vzdáleností, 2025
Srovnej:
1. David Brooks: Bobos. Nová americká elita a její styl, nakl. Dokořán, 2001. ukázka (pdf. 236KB)
2. Michael Reynolds a Earthship Biotecture www.earthship.com
3. Urbodrama Náměstí Sametové Revoluce, Peter Balhar, Tomáš Vích, nakl. Togga, 2018
4. Bobismus – vzpomínky na budoucnost, Archiweb, 2011