Hlavní obsah
Láska, sex a vztahy

Erotika a pornografie nejsou záležitostí moderní doby, sahají i hluboko do historie

Foto: vector_corp, pomocí AI, www.freepik.com

Mnohými zatracovaná, mnohými denně vyhledávaná. Byla tu s námi v historii a bude tu i v budoucnu. Jak se měnila v průběhu věků a jak může být přínosná?

Článek

Když se řekne erotika nebo pornografie, někteří si vybaví pouze současné pornografické weby, které jsou přesycené videi a fotografiemi. Ale tak jednoduché to není. Erotika a znázorňování erotických objektů sahá až hluboko do historie. Oproti tomu pornografie, tak jak ji obecně dnes chápeme, je spíše záležitostí posledních století. Vzájemně jsou do určité míry propletené. Erotika a její zobrazování může být i čistě uměleckou záležitostí, pornografie bývá většinou tvořena za jediným účelem a obdiv z uměleckého díla to zrovna nebývá.

Erotika a porno v dávnověku

První dochované důkazy o tom, že lidé vnímali vlastní sexualitu, pocházejí už z dob, kdy lidé byli schopni malovat na stěny jeskyní a tvarovat přírodní materiály jako dřevo nebo kámen. Kromě tradičních výjevů lovu mamutů či antilop malovali pravěcí lidé i obrazy znázorňující sexuální scény. Nešlo o nic explicitního, spíše náznaky a snahu zachytit i tuto stránku tehdejšího života lidí.

Kromě samotných maleb byly nalezeny i různé tvarované předměty, které souvisely se sexualitou. Archeologové například objevili dildo, které pochází až z doby kamenné a je tak nejstarším předmětem sloužícím k uspokojování. Bylo vytvořeno z prachovce, jílovité horniny s příměsí dalších minerálů.

Babyloňané, Sumeřané, Mezopotámci… i tyto starověké národy měly rády příjemné chvilky. Byly nalezeny malé hliněné destičky, které zobrazují kopulující páry. I když dodnes nevíme, k čemu přesně měly sloužit a můžeme jen vytvářet různé teorie, samotné zobrazení je dostatečně explicitní na to, abychom si byli jisti, oč se jedná. Destičky byly nalezeny na různých místech, a tak se může jednat o náboženské předměty, výukové předměty, předměty pro štěstí nebo to může být jen forma starověkého pornografického časopisu.

Zatímco zobrazení sexuality u těchto národů může být pro mnohé z nás překvapením, další národ už je pro nás velmi dobře známý. Starověká Indie, která proslula Kámasútrou a zobrazováním sexuálních aktů na stěnách chrámů. Kámasútra je erotická kniha, která zobrazuje nespočet různých sexuálních poloh. Dá se tak vnímat jako specifická učebnice, která je dodnes aktuální a může sloužit jako zdroj nekonečné inspirace. Nutno však podotknout, že některé zobrazované polohy jsou spíše těžkým fyzickým cvičením než příjemnou chvilkou a potěšením.

Kromě této knihy je starověká Indie proslulá svými chrámy, jejichž stěny jsou charakteristické sochařským zobrazením souložících žen a mužů. S náznaky si umělci nelámali hlavu, vše je zobrazeno explicitně bez jakéhokoliv studu. Sex a jeho zobrazení nebyl tehdy vnímán nijak vulgárně, tehdejší lidé nebyli prudérní a sexualita pro ně byla přirozenou součástí života, která se dala vyjadřovat i v uměleckém podání.

Podobně na tom byl i starověký Egypt. Ani tam nepatřil sex a jeho zobrazení k zakázaným činnostem. Sexuální vztahy byly i součástí náboženství, kdy si lidé navíc příliš nelámali hlavu s incestními vztahy. Bratr tak mohl být zároveň partnerem, jako tomu bylo v případě bohyně noční oblohy Nut, která měla za manžela svého bratra Geba, boha Země a společně měli několik dětí. Zajímavostí může být i skutečnost, že mužským mumiím byly posmrtně přidělávány falešné penisy, aby si i po smrti mohli užívat. Staří Egypťané byly v mnoha ohledech velmi otevření, sex byl pro ně potěšením i součástí jejich náboženského cítění. Děti, které pocházely z nemanželských svazků, nebyly nijak znevažovány, o čemž by si nemanželské děti z pozdějších dob mohly nechat jenom zdát.

Antické Řecko a Řím je v tomhle směru velmi složité. Jejich éra byla velmi dlouhá a tak nelze erotiku a porno zobecnit, neboť prošlo různými změnami. Také je potřeba začít rozlišovat to, co bylo zobrazeno, a to, co byla realita. Různé scény, které byly vykreslované na stěnách nebo předmětech, nemusely nutně zobrazovat běžnou realitu tehdejších lidí. Dá se říci, že na jednu stranu byli Řekové i Římané o něco cudnější v zobrazování sexu a všeho, co s ním souvisí, alespoň ve srovnání s předchozími národy. Na druhou stranu ale v mnoha ohledech nezůstávali o nic pozadu.

Ženy bývaly většinou zobrazovány alespoň částečně zahalené. Muži bývali nazí, ale obvykle nešlo o pornografické zobrazení, spíše o erotické umění nebo zobrazení, jež nemělo erotiku jako primární účel. Sexualitu nejčastěji zobrazovali satyrové, kteří byli zachycováni s erekcí a měli tak představovat nespoutanou sexuální touhu. Pokud byly podobně zachyceny i ženy, jednalo se nejčastěji o hetéry, tehdejší prostitutky.

Postupem času bylo umění cudnější a u mužů docházelo ke zmenšování přirození, jak na malbách, tak i v sochařském umění. Malé přirození bylo znakem jemnosti a vyšší vrstvy, velké přirození mělo náležet primitivním a hrubým lidem. Vzpomeňme například na Michelangelova Davida. Zajímavostí také je, že tehdejší lidé neměli problém se zobrazováním sexuálních scén skupinek satyrů a hetér, ale zobrazení intimity obyčejného páru aby člověk pohledal. To vnímali zřejmě jako natolik intimní záležitost, že ji veřejně příliš nezobrazovali.

Přestože bychom tedy mohli říct, že starověcí Řekové a Římané byly v erotice a pornografii umírněnější, stále byli v oblasti sexu velmi otevření. Velkou svobodu měli i v možnosti sexu mezi stejným pohlavím. Nejčastěji docházelo k sexu mezi muži, i když ani lesbická láska nebyla vzácností. Sex mezi muži měl několik rozměrů. Byl žádoucí mezi muži ve zbrani, protože posiloval jejich vzájemnou soudržnost. Kromě toho byl častý vztah staršího muže, obvykle z vyšší vrstvy, a mladíka. Tento typ vztahu byl respektovaný a celospolečensky přijímaný. Starší muž si mohl užívat sexu s mladým chlapcem a ten zase na oplátku měl šanci dostat se do vyšší společnosti a mít svého „patrona“. Jejich vztah byl tak i do jisté míry výchovný a ne pouze sexuální.

Byl by však omyl si myslet, že se staří Řekové a Římané oddávali pouze párovému sexu. Známé jsou i orgie, kde souložily stovky i tisíce lidí. Kromě toho také existovala místa, která bychom dnešními slovy označili jako nevěstince. Například v Pompejích bylo nalezeno tzv. lunaparium, což byla stavba rozčleněná na několik malých místností, kde byly prostitutky. Nešlo však o žádné honosné místnosti s příjemnou atmosférou, ale o malé komůrky s nepříliš pohodlným lůžkem, aby se tam zákazník příliš dlouho nezdržoval. Nad vchodem do komůrky bylo znázornění sexuální pozice, kterou daná žena provozuje. Každý si tak mohl vybrat podle své chuti. Kromě těchto „značek“ byly malbami vyzdobeny i stěny. K těmto malbám můžeme datovat i původ slova „porno“, které označovalo malby v řeckých nevěstincích a znamenalo něco jako „neslušný obrázek“ apod.

Křesťanství jako temná doba pro sex, erotiku a porno

Zatímco dávní lidé byli až překvapivě otevření a v oblasti sexu i vzdělaní, křesťanství této oblasti lidského života zasadilo tvrdý úder. Sex téměř zmizel z veřejného života, nevěra se stala trestnou, skupinový sex byl něčím naprosto nemyslitelným. O homosexuálním sexu ani nemluvě.

Dalo by se říci, že oficiálně byl sex povolený pouze za účelem plození potomků. Potají však byl pochopitelně provozovaný i pro pouhé potěšení, ale pokud měli zúčastnění rádi i jiné praktiky než standardní soulož mezi mužem a ženou, museli si dávat velmi velký pozor, aby se neprozradili. Orální i anální sex byl nežádoucí.

Pokud nalezneme středověké zobrazení sexuálního charakteru, pak se většinou jedná o zobrazení související s peklem nebo ďáblem. Souložící ženy byly vnímány jako čarodějnice, obvykle byly zobrazovány jako odpuzující ošklivky s vyvalenýma očima.

Ke zmírnění vnímání sexu došlo až s nástupem renesance, i tak se však stále jednalo o něco, co nebylo příliš vhodné k tomu, aby se o tom mluvilo, psalo nebo jakkoliv zmiňovalo. Z pohledu církve se stále jednalo o nežádoucí jev, ale jak její moc slábla, sex a vše, co s ním souviselo, se začalo stávat součástí tehdejší umění.

V 18. století se erotika a pornografie stala i součástí politických a mocenských bojů. Řada tehdejších erotických kreseb zachycovala vysoce postavené osoby jako kněze, úředníky nebo poslance v choulostivých situacích, čímž je měla dehonestovat. Umělci se zase začali tématu více věnovat, a to i přesto, že veřejností to stále nebylo přijímáno příliš kladně. Doslova šokující byl markýz de Sade, jehož si nejvíce pojíme s knihou 120 dnů Sodomy, ale stejně zajímavý jako kniha byl i jeho život (věnován mu bude samostatný článek).

V 19. století došlo zejména v Británii k velkému rozmachu prostituce. Svůj podíl na tom mělo nařízení, které zakazovalo mužům v armádě zakládat rodinu. Své potřeby tak muži museli uspokojovat jinak a prostituce byla vnímána jako běžná součást života.

Moderní doba a rozmach pornografie tak, jak ji známe dnes

Poté, co moc církve oslabila a sex se opět začal dostávat na přední místa v zájmu lidí, došlo postupně k rozmachu erotického umění, a to především v literární nebo malířské formě. S vynálezem fotoaparátu se začala více rozvíjet i pornografie, která si tolik nekladla za cíl umělecké vyjádření, ale soustřeďovala se i na méně „vznosné“ cíle, kterými bylo sexuální vzrušení pozorovatele.

Velký boom zažily pornografické časopisy, které se postupem doby rozšířily po celé Evropě. Našli byste je v každém novinovém stánku, svoji sbírku měla i většina mužů. Zobrazované ženy postupně ztrácely ošacení a v 70. letech 20. století přichází časopis Hustler jako první na trh s fotografiemi, na nichž jsou necenzurovaná ženská přirození.

Kromě časopisů dochází také k rozmachu pornografických videí. Krátké scénky i delší „příběhy“, filmaři se předhánějí v nápadech a scénách, aby co nejvíce zaujali diváka a přinesli mu „dosud neviděné“. Videopůjčovny měly tehdy obvykle i celou jednu místnost vyhrazenou VHSkám erotického charakteru.

Rozmach technologií však konzumentům pornografie přinesl něco neskutečného. Internet a pornografické servery, které uživatelům servírovaly neuvěřitelné množství obsahu, rozčleněného navíc do mnoha kategorií, aby si divák mohl snadno a rychle vybrat to, co ho zajímá nejvíce. Porno se tak stalo snadno dostupné komukoliv a kdykoliv. Zejména poté, co se některé placené weby rozhodly financovat svůj provoz příjmy z reklam a svůj obsah daly bezplatně k dispozici. Placený tak zůstává především prémiový obsah.

Asi není žádným překvapením, že většina obsahu se soustřeďovala na muže. Ti byli a stále jsou nejčastějšími konzumenty pornografie a protože jsou v tomto směru muži většinou přímočařejší a vizuálně založení, jsou tomu přizpůsobena i videa. Emancipace žen se však projevila i v této oblasti a tak kromě tradičního porna začalo vznikat tzv. soft porno, které se snaží zaujmout i ženy.

Tvrdší praktiky a videa, kde je žena brána jen jako pouhý sexuální objekt, se v dnešní době dostávají na okraj a z tradičních pornoserverů se pomalu přesouvají na specializované weby, které bývají placené, aby přístup k nim nebyl tak snadný a také aby produkce byly schopné zaplatit aktéry, respektive spíše aktérky, které musí podstupovat nelehké natáčení prémiových scén. To může být trochu problém pro některé jedince, kteří jsou na pornografii závislí a musejí vyhledávat čím dál tím víc „intenzivnější“ videa, aby dosáhli stejného vzrušení jako dříve, kdy jim stačilo mnohem méně.

Změnu zaznamenali i samotní aktéři pornovideí. Zatímco dříve se tomu věnovali především profesionální herci a herečky, dnes jsou čím dál více vyhledávaní a oblíbení „amatéři“, kteří sice nedokáží to, co profesionálové, ale zato je jejich výkon mnohem realističtější.

Sex se tak opět dostal do popředí zájmu a v sexuálním byznysu se točí nepředstavitelné peníze. Na své si může přijít opravdu každý a bez ohledu na to, jaké praktiky nebo fetiš preferuje.

Jaká je budoucnost?

Co přinese v této oblasti budoucnost, to je ve hvězdách. Už dnes však můžeme počítat například s realistickými roboty nebo virtuální realitou. Jaké bude umělecké zobrazování sexuality, to se nechme překvapit.

Anketa

Jak často se setkáváte s erotickým uměním nebo pornografií?
Denně.
12,5 %
Několikrát do týdne.
58,3 %
Několikrát do měsíce.
0 %
Několikrát do roka.
4,2 %
Pornografii nevyhledávám, ale erotické umění mi nevadí, takže když mám možnost, prohlédnu si.
12,5 %
Erotické umění ani pornografie mě vůbec nezajímá.
12,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 24 čtenářů.

Článek byl zpracován na základě informací z následujících zdrojů:

https://zoom.iprima.cz/historie/fenomen-staroveka-pornografie-odhaluje-soukrome-neresti-nasich-prapredku

https://www.denik.cz/jak-miluji-cesi-zajimavosti/starovek-nebyl-pruderni-sex-byl-vsude-20200715.html

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pornografie

https://www.eromag.cz/kompletni-historie-porna/

https://www.denik.cz/jak-miluji-cesi-zajimavosti/historie-porna-viktorianska-doba-nakladala-se-zenami-tvrde-20200829.html

https://zoom.iprima.cz/historie/sex-ve-starovekem-egypte-otevrenejsi-nez-byste-cekali

https://refresher.cz/45678-Eroticke-zajimavosti-z-historie-o-kterych-te-ve-skole-nikdy-neucili-Objevily-se-posedlost-menstruacni-krvi-i-antimasturbacni-cerealie

https://nasregion.cz/eroticke-retro-10-historickych-zajimavosti-o-sexu-kterym-nebudete-moci-verit-112924/

https://www.denik.cz/jak-miluji-cesi-zajimavosti/historie-porna-cesko-v-devadesatkach-chram-sexu-20200917.html

https://nasetema.cz/laska-sex-vztahy/vyvoj-pornografie-od-pocatku-veku-jak-vypadalo-porno-ve-staroveku/6375/

https://www.osel.cz/10830-sex-a-erotika-v-recke-antice.html

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz