Hlavní obsah
Umění a zábava

Moderní Sněhurka schytává bídu ze všech stran. Pro mnohé je to paskvil

Foto: M.sadegh-khalili82, Public Domain, Wikimedia Commons

Predikce byly chladné, ale výsledky jsou ještě chladnější. Sněhurka se stala symbolem obrovského prodělku, ale také toho, že tlačit nějakou ideologii na sílu se nemusí vyplatit.

Článek

Oblékání nejen pohádek, ale i jiných příběhů do moderního hávu není nic nového. Původní příběhy totiž časem mohou ztrácet na atraktivitě, pro nové čtenáře nebo diváky může být složitější pochopit, co příběhem chtěl autor říct, způsob podání už nemusí být přijatelný. Klasické pohádky, které si vybavíme, nebyly dříve tak „pohádkové“ a rozhodně bychom je nechtěli v původním znění předčítat našim dětem. Postupné změny tak nejsou nic nového a v řadě případů ani nic špatného. Sněhurka se ovšem vymkla kontrole a zároveň doplatila na podrážděnost celé společnosti.

Popelka, Kráska a zvíře, Sněhurka

Společnost Disney, synonymum animovaných pohádek pro děti, už před mnoha lety přistoupila k obchodnímu plánu, který měl osvěžit klasické příběhy a dodat jim i punc lidskosti. Animované postavičky měly být v novém zpracování nahrazeny skutečnými lidmi. Cíl byl samozřejmě jasný, oprášit osvědčené příběhy a opět na nich něco vydělat. Proč by ne. Vydělávat se musí a nové zpracování může oslovit i ty, kteří si na klasické „animáky“ příliš nepotrpí.

V případě prvních dvou zmíněných pohádek plán vyšel. Dobré zpracování, dobří herci a zachované jádro pohádky. Jenže v případě třetí pohádky - Sněhurky - která měla navázat na předchozí úspěchy, došlo k naprostému obratu. Kdybych to měl popsat současným oblíbeným slovním obratem, Sněhurka „schytává bídu“ ze všech stran.

Několik málo zastánců moderní Sněhurky tvrdí, že odpor je způsoben neschopností velké části společnosti přizpůsobit se novým společenským poměrům, novým názorům, postojům a otevřenosti. Odpůrci to zase označují za výsledek tzv. „woke“ kultury. Sněhurka však neoslovila ani široký společenský střed. Disney zkrátka podcenil, nebo možná spíše přecenil, ochotu společnosti přijímat v pohádkách něco, co je spíše společensko-politického charakteru. Vždyť v pohádkách chceme přeci utéct od skutečného světa a aspoň chvíli se nechat unášet na vlnách příběhu, kde dobro nakonec zvítězí nad zlem.

Ve Sněhurce se nepovedlo téměř nic včetně hlavní postavy. Už samotné obsazení kolumbijské herečky se snědou pletí bylo pro mnoho lidí problematické. Sněhurku máme zafixovanou jako dívku se sněhově bílou pletí, však proto se jmenuje Sněhurka. V příběhu bylo vysvětleno, že své jméno získala podle sněhové bouře, kterou jako malá přežila. Vysvětlení to není špatné a možná v jiné době, za jiných okolností, kdy by lidé nebyli tak podráždění, by byli ochotní takové vysvětlení i přijmout. Ovšem ne tak dnes. Obsazení kolumbijské herečky s tmavší pletí pro diváky bylo jak červený hadr na býka.

Není se čemu divit. Vždyť jsme už všichni četli, jak existují kvóty pro obsazení herců jiných národností, barvy pleti, vyznání, sexuální orientace atd. Za mě osobně je to pro mnoho těchto lidí medvědí služba. I když získají roli díky tomu, jak jsou dobří, velká část společnosti bude toho názoru, že to je jen díky těmto kvótám. To by mohl být i případ Sněhurky. I kdyby Rachel Zegler byla skvělou a vhodnou adeptkou na roli a zahrála by ji fantasticky, pro mnoho lidí by to stále bylo vynucené obsazení a snaha o to jít s dobou, která vyzdvihuje všechny kromě bělošské části populace.

Pokud by se však jednalo jen o výkřiky jednotlivců, kteří mají problém spíše sami se sebou a s tolerancí, asi by to nikdo nezaznamenal. Jenže na Zegler se snesla kritika ze všech stran a i ona sama svým chováním nepřispěla ke zlepšení celkového obrazu.

Aby však tíha kritiky neležela jenom na hlavní představitelce, dalším a možná tím nejzásadnějším problémem, je celková změna příběhu. Původní Sněhurka byla skromnou dívkou, kterou chtěla zničit zlá macecha, ale nakonec ji zachránil s pomocí trpaslíků princ. Přesně to, co čekáme od pohádky, dobro nakonec zvítězí nad zlem. A nejspíš i trochu genderových zvyklostí, kdy křehká dívka potřebuje pomoc statečného mladíka. Pro některé moderní lidi nepřípustné utvrzování v genderových předsudcích, pro někoho časy, kdy „svět byl ještě v pořádku“.

Nové zpracování však převrátilo všechno úplně naruby. Sněhurka není žádnou křehkou dívkou, je to sebevědomé děvče, které nehledá skutečnou lásku, nestojí o prince, ale chce se stát vůdkyní a vládkyní, tak jako byl její otec. Emancipovaná princezna, která si sama poradí se vším. A aby toho nebylo málo, její představitelka Rachel Zegler doslova strhala původní kreslenou pohádku, označila ji za extrémně zastaralou a podporující stereotypní představy o tom, jak jsou ženy bezmocné a potřebují chlapa. Tím proti sobě popudila i zbytek těch, kteří možná ještě zvažovali, že by je nová Sněhurka mohla oslovit.

Příběh by nemusel být špatný. Klidně ať existují pohádky, v nichž si dívky samy poradí a princové nejsou nebo hrají vedlejší roli. Vždyť i ve skutečném životě je mnoho žen, které jsou dominantní, schopné, samostatné, mají vůdčí schopnosti, jsou vzdělané atd, atd. A naopak plno neschopných mužů, slabých, bojácných, manuálně neschopných, hloupých. Přisuzovat vlastnosti nebo schopnosti pouze na základě pohlaví je úplně mimo. Ale pak by se ten příběh měl jmenovat jinak. Mělo by jít o úplně novou pohádku nebo film, s jiným názvem, jinou zápletkou. Proč takto „znásilnit“ původní příběh a jeho poselství?

Kapkou, po které pohár přetekl, byli i trpaslíci. Vlastně nebyli. Studio nedalo příležitost malým hercům, kteří by mohli živě ztvárnit trpaslíky. Místo toho nasadilo CGI a aby se vyhnulo označení „trpaslík“, pojmenovalo tyto postavičky jako kouzelné bytosti. V rámci snahy o nadměrnou korektnost tak nakonec popudilo i ty, vůči kterým chtělo být korektní.

Sněhurka se společnosti Disney vůbec nepovedla. Své příznivce si sice určitě také najde, ale většinové přijetí zůstane přinejlepším vlažné. Můžeme nad tím mávnout rukou, jde jen o film. Jenže zároveň tento ohlas dává najevo, jak podrážděná a nejistá je celá západní společnost. Změny tlačené na sílu, přehnané, hyperkorektní, postoje jdoucí z extrému do extrému. V podstatě i odmítavá reakce publika je zbytečně hysterická. Ale poukazuje na mnohem hlubší problém.

Viděli jste novou Sněhurku? Jak ji vnímáte?

Článek byl sepsán na základě osobního názoru autora a informací z následujících zdrojů:

https://www.hrot24.cz/clanek/woke-snehurka-disney-bojkot-propadak-ztraty-kontroverze-rachel-zegler

https://www.theguardian.com/film/2025/mar/21/snow-white-disney-controversy

https://news.sky.com/story/snow-white-blighted-by-controversy-but-disney-live-action-remake-still-tops-box-office-13334949

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz