Hlavní obsah
Názory a úvahy

Obchodníci zaplakali, dorovnání tržeb se o Vánocích nekonalo. Mohou si za to sami?

Foto: 4045, Freepik

Řada obchodníků považovala Vánoce za poslední naději, jak dohnat chybějící tržby. U mnoha z nich však naděje nakonec pohasla. Žádné předvánoční šílenství se nekonalo. Dali lidé obchodníkům najevo, že ceny už jsou příliš vysoké?

Článek

Pohybuji se v oblasti obchodu, a tak jsem měl informace takříkajíc z první ruky. Někdy z druhé. Až na výjimky se však pocity a cifry jednotlivých obchodníků podobaly navzájem.

Začalo to covidem a mnoha uzavírkami, kdy většina obchodů musela mít zavřeno. Zákazníci se postupně začali přesouvat do internetových obchodů, které zažily neuvěřitelný boom. Mnoho z nich nestíhalo vyřizovat objednávky, tržby rostly, e-obchodníci plánovali zvětšování svých skladovacích prostor. Ti, kteří do té doby e-shop neprovozovali a měli jen kamenné prodejny, najednou začali zvažovat, a v řadě případů tak i uskutečnili, rozjetí vlastního e-shopu.

Trh se postupně proměňoval. Pak došlo k uvolnění zákazů a uzavírek, kamenné prodejny se znovu otevřely zákazníkům. Ti se však vraceli jen velmi pomalu a obraty prodejen byly spíše symbolické, než že by se dalo mluvit o návratu k normálu.

Mnoho majitelů obchodů se tak začalo zabývat otázkou, jestli změna chování zákazníků nebude trvalejšího charakteru a jestli se nákupní chování nakonec nezměnilo natolik, že už to nikdy nebude jako dřív… těžká otázka, kterou nedokázal nikdo s jistotou zodpovědět. Zákazníci si oblíbili jednoduchost objednávání, poměrně rychlé doručení a to vše bez nutnosti vytáhnout paty z domu. Výhoda kamenných prodejen - možnost si zboží osobně prohlédnout, poradit se s prodavačem, setkat se i s jinými lidmi (což bylo důležité především pro lidi, kteří jinak žijí sami), to vše se najednou zdálo jako nedostatečný tahák na to, aby to přitáhlo lidi zpět v původním množství.

Když už to vypadalo, že rok 2022 skončí stejně pochmurně jako začal, tržby prodejen začaly s přicházejícími Vánocemi narůstat. Možná měli lidé už plné zuby všech negativních zpráv a chtěli si prostě udělat alespoň Vánoce pěkné a bohaté. Za dobu covidu si řada z nich našetřila víc než obvykle a tak si mohli dopřát víc, než by si dopřáli jindy. Podle reportu společnosti MasterCard došlo u maloobchodních tržeb k nárůstu o necelých 12 %, což byl třetí největší nárůst v Evropě.

Tržby během Vánoc 2022 narostly snad všem. A i když ne každému se podařilo dohnat roční plán obratu, pro mnoho obchodníků byly Vánoce záchranou a alespoň výrazným „dohnáním“ toho, co potřebovali. Stěžovat si rozhodně nemohli.

Do nového roku 2023 tak většina z nich koukala poměrně optimisticky. Válka na Ukrajině sice stále pokračovala, ale po několika turbulencích s cenami ropy a energiemi se vše postupně také jakžtakž stabilizovalo. Pouze inflace byla všechno, jen ne uspokojivá. V lednu 2023 dokonce dosáhla až 17,5 %. Podle analytiků a ČNB to však měl být vrchol a dál už měla klesat. V druhé polovině roku 2023 měla dosahovat „jen“ okolo 10 %. Vysoké číslo, ale oproti lednovému poměrně přijatelné.

Říká se, že nic netrvá věčně, a tak i obchodníci počítali s pokračujícím návratem zákazníků. Někteří to štěstí měli, ale rozhodně ne všichni a možná nebyla spokojená ani třetina. Český národ, zmítaný vysokou inflací, negativními zprávami valícími se ze všech stran a v očekávání dalšího utahování opasků kvůli konsolidačnímu balíčku, rezignoval na utrácení a začal šetřit ještě víc než dosud.

Je to pochopitelné. Sice na tom nejsme většinou tak špatně, abychom museli obracet každou korunu, ale ta nejistota toho, co nás čeká, je to, co nás drtí nejvíc. Vláda, v kterou mnozí z nás vkládali naděje, že konečně zatáhne za rozhazovačnou brzdu a přijde s rozumnými nápady a řešeními, jak vytvořit vyrovnaný rozpočet, byla spíše zklamáním. Topila se (a stále topí) ve vlastních aférách, neschopnosti se na něčem dohodnout, neschopnosti komunikovat své kroky s širokou veřejností… nemá to jednoduché, ale rozhodně nepřispívá ke stabilizaci situace a uklidnění obyvatelstva. Lidé potřebují slyšet, co je čeká, vidět jasné plány a mít vysvětleno, co k čemu bude a jak se to projeví. Místo toho jsou všichni jen víc a víc frustrovaní a cítí podvědomou potřebu se připravit na nejhorší scénáře.

A tak šetří. A tentokrát je nezlomily ani Vánoce. Obchody sice byly mnohdy plné, ale lidé spíše okukovali, co je kde v nabídce, než že by nakupovali. A když vzpomenu na obchodní centra v dřívějších letech, kdy doslova praskala ve švech, tak je současná návštěvnost spíše trapná, i když pro člověka, který obchod nesleduje, mohla návštěvnost působit dostatečně.

Lidé zároveň mnohem citlivěji vnímají ceny jednotlivých produktů a služeb. To je z jedné strany způsobeno opravdu znatelným nárůstem kvůli inflaci, ale také poukazováním na ceny ze strany politiků a jiných veřejně známých osob. Politici tak činí zejména proto, že se chtějí svým způsobem zbavit odpovědnosti a přesvědčit lidi, že za vysoké ceny mohou pouze obchodníci. Na druhou stranu, nepřišli s ničím významným, čím by české podniky podpořili. Byrokracie spíše narůstá, daně se zvedají, lidé od firem očekávají i navyšování mezd, které kvůli inflaci reálně klesly.

Ať už odpovědnost za vysoké ceny leží na bedrech kohokoliv, faktem zůstává, že pro řadu lidí jsou současné ceny neakceptovatelné. Volí levnější varianty produktů a snižují množství, které nakoupí. Výsledkem je, že obraty mnoha obchodníků nejen nerostou, ale ani nestagnují. Naopak se propadají a výjimkou nejsou ani propady 10-15 % pod loňskou úroveň.

Mnoho obchodníků tak doufalo, že se stane další vánoční zázrak jako loni a tržby prudce narostou. Mohlo by tak dojít k dorovnání chybějících tržeb z průběhu roku nebo alespoň snížení ztráty.

Říká se, že naděje umírá poslední. A tak čekali a doufali… A 24. 12. museli konstatovat, že se nekonalo téměř nic. V rámci EU je naše bilance maloobchodu nejhorší. Pokud bychom porovnávali letošek s rokem 2019, byly by výsledky ještě horší. Radovat se snad mohly jen některé supermarkety, obchody s drogistickým zbožím a kosmetikou, elektronikou a některé e-shopy typu Košík. Je však otázka, jestli nepočítali s větším nárůstem, než se konal.

Řada lidí nízké tržby obchodníkům přeje. Domnívají se, že tím obchodníky přimějí ke snížení cen. Asi nelze zpochybnit, že ceny některých produktů nebo ceny v některých obchodech, jsou poměrně nadsazené. Ale také je potřeba si uvědomit, že i obchodníci mají nějaké náklady, které jim také rostou. Pokud tyto zvýšené náklady nebudou schopni promítnout do cen, vybalancovat úsporami nebo se s nimi poprat jinak, může to znamenat jejich zánik. Mnoho obchodníků si nemůže dovolit snížit ceny a doufat, že nižší marži jim vyrovná zvýšený obrat, ke kterému nemusí dojít. Sami tak stojí na okraji propasti. A hrana srázu se pomalu a postupně drolí…

Anketa

Myslíte si, že obchodníci si za nižší obrat mohou sami?
Ano, úmyslně šponují ceny a tohle je výsledek.
81,2 %
Ano, ale chápu, že sami řeší vysoké náklady.
1,5 %
Může za to více faktorů, ale obchodníci na tom mají svůj podíl.
15,2 %
Ne, jenom odnášejí celkově špatnou ekonomickou situaci.
2,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 16041 čtenářů.

Článek byl sepsán z vlastních zkušeností a na základě informací z následujících zdrojů:

https://www.mastercard.com/news/europe/cs-cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/cs-cz/2023/leden-2023/mastercard-spendingpulse-cesi-si-vanoce-nenechali-vzit-maloobchodni-trzby-o-svatcich-rostly-o-11-4-procent/

https://www.black-reality.cz/bude-inflace-v-roce-2023-nadale-stoupat-nebo-se-dockame-jejiho-snizeni/

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-definitivni-zklamani-obchodniku-lide-neutraceji-ani-pred-vanocnimi-svatky-241081

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2455109

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz