Článek
Jen málokterý uživatel má radost, když mu na monitoru vyskakují různé reklamy. Ať už si chce zrovna přečíst nějaký článek, zhlédnout video nebo cokoliv, rozhodně netouží po tom, aby mu článek přerušovaly reklamní bannery a video se co chvíli přerušovalo reklamními spoty.
Toho kdysi využili šikovní lidé, kteří vytvořili tzv. adblocky. Užitečné „prográmky“, obvykle ve formě plug-inů, které dokázaly reklamy zablokovat, a člověk si tak mohl nerušeně užívat obsah, který si vyhledal. Přestože je nepoužívá každý, uživatelů, kteří takto blokují reklamy, je opravdu mnoho. Co však jedny potěší, přináší druhým spíše starosti a práci navíc.
Na jednu stranu je potřeba říct, že internetový reklamní prostor je doslova přehlcený. Reklama za reklamou, mnohdy doslova obtěžující, a člověk aby skutečný obsah webu hledal mezi jednotlivými bannery. Není tedy divu, že si lidé našli pomocnou berličku, která by je tohoto „reklamního utrpení“ zbavila. Na druhou stranu ale kromě reklamy blokují i příjem vlastníků webových stránek. A to je problém.
Majitel webu publikuje na svých stránkách nějaký obsah, kterým chce zaujmout čtenáře. Řekněme, že budu třeba nadšený zahrádkář, vytvořím si web o zahradničení a budu se chtít podělit o své znalosti a zkušenosti. Chtěl bych, aby informace byly dostupné všem, nejen těm, kdo si je budou schopni a ochotni zaplatit. Ale provoz webových stránek mě něco bude stát, a i když se rád zdarma podělím o své zahrádkářské zkušenosti, nebudu chtít tyto volně dostupné informace ještě navíc „dotovat“ ze svého. Nebo dokonce si tím budu chtít přivydělat, ale nechci platbami zatěžovat zájemce. Proto část prostoru věnuji reklamám, které mi budou generovat nějaký příjem, ze kterého si vše poplatím, a v lepším případě mi dokonce i něco zbyde.
Pokud si však moji čtenáři zapnou nějaký adblock, který zabrání reklamám v zobrazení, budou moje příjmy menší. Nebudou mizivé, protože naštěstí ne každý návštěvník webu ten adblock bude mít, ale rozhodně to bude znát. Takže pokud budu chtít udržet stejné příjmy, budu si muset zajistit větší počet uživatelů (hlavně těch bez adblocků), kteří na můj web budou chodit. To mě pravděpodobně bude stát více času a námahy, protože se budu muset snažit vytvořit ještě zajímavější web, přidávat více obsahu, přidat na jedinečnosti, více zaujmout… A to vše jenom proto, abych se dostal tam, kde bych byl i s menší náročností, ale pokud by nebylo blokátorů reklam.
Také bych mohl zvolit jiný postup - věnovat reklamám ještě větší prostor, aby se mi zvýšil i příjem. Ale to by bylo nejspíš kontraproduktivní, protože by to otrávilo i ty uživatele, kteří adblock nemají. A buď by na můj web přestali chodit, nebo by adblock začali využívat také. V konečném důsledku bych na tom byl tedy nejspíš ještě hůř.
Možností řešení je ještě více, ale každé má svoje výhody a nevýhody a těžko predikovat, k jakému výsledku by to z dlouhodobějšího hlediska vedlo. A podobně je na tom právě řada webů, které chtějí nabízet zajímavý obsah, chtějí oslovovat čtenáře a ano, chtějí z toho mít nějaké příjmy, aby se jim jejich aktivita nejen zaplatila, ale ještě generovala i nějaký zisk.
Každý se tak snaží bojovat se současnou situací a rozmachem adblocků jinak. Někteří své weby zpoplatnili pro uživatele. Jiní stále ještě vyčkávají, popř. jim i dosavadní příjmy stačí a jen doufají, že se nebudou nadále snižovat. A velká řada jiných přistupuje k nabídce o dvou možnostech - zhlédni reklamu, nebo zaplať.
Tato nabídka není nijak nová a neokoukaná, ale začíná ji využívat čím dál tím více webů. Dokážou rozpoznat, jestli má uživatel nějaký adblock a pokud ano, tak mu obvykle zobrazí zprávu, že pokud chce vidět obsah, musí si adblock deaktivovat. Někteří jdou mírnější cestou a jen informují o tom, že při zapnutém adblocku přicházejí o příjmy z reklamy, což by časem mohlo vést ke zhoršení kvality obsahu apod.
Samozřejmě záleží i na tom, jaký adblock uživatel používá. Některé dokáže web rozpoznat, některé zatím ne. Ani blokace blokátorů tak není vždy 100% úspěšná. Vlastně by se to dalo popsat jako závod mezi vývojáři adblocků a těch, kteří se tyto blokátory snaží zablokovat.
Válku adblockům vyhlásil například Google. Ten se je snaží zablokovat a docela se mu to daří. Nově se k němu přidal i YouTube, oblíbený server pro sdílení videí. Ten se také začíná snažit blokovat blokátory a nespustí video, pokud je adblock aktivní. Férově však umožňuje i variantu bez reklam - ale musíte si za to zaplatit.
Je to logické. Web potřebuje příjem. Dosud jej získával z reklamy, uživatelům tak mohl nabízet svůj obsah zdarma. Pokud ale uživatel s adblockem příjem z reklamy znemožní, musí přirozeně nabídnout webu jinou alternativu - a tou je například platba poplatku za prémiový účet.
Chápu, že pro řadu lidí je nepříjemná představa, že by měli z peněženky vytáhnout ještě hromadu peněz navíc, aby si mohli dopřát přístup na své oblíbené weby. Zvláště v dnešní době, kdy má mnoho z nás hlouběji do kapsy a peníze rozhodně nepřehazujeme lopatami. Na druhou stranu bychom si ale měli uvědomit, že prostě NIC není zadarmo a za všechno je potřeba zaplatit. Naopak bychom měli být rádi, že existuje možnost konzumovat nějaký obsah webu, aniž bychom museli zaplatit přímo - pouze zhlédneme reklamu, která vlastně platbu vykoná za nás.
Je sice těžké si připustit, že bychom měli být vděční za reklamu, když je vlastně nesnášíme, ale je to jen a jen naše rozhodnutí - buď „zdarma“ za reklamu, nebo bez reklamy za různě vysoký poplatek. A tak je to v pořádku. Taky se k obsahu nemusíme dostat vůbec - neexistuje žádné právo na internet. Ale to už je extrém.
Souvisejícím problémem je však i samotná reklama. Pokud není cílená, pak se nám sice zobrazí, ale většinou je pro nás absolutně irelevantní a ano, pouze obtěžující. Inzerent pak vlastně platí za zhlédnutí reklamy, která nijak neoslovila.
Na druhé straně tu však máme i cílené reklamy. Pro jedny jsou ještě horší než necílené, protože mají pocit, že jsou sledováni a nemají soukromí. Pro ostatní je to trochu lepší reklama, protože aspoň upozorňuje na něco, co nás může opravdu zajímat (to je ale taky dvousečné, protože o to větší riziko, že si to budeme chtít opravdu koupit a utratit tak peníze).
Ani cílená reklama však ještě není dostatečně „vychytaná“. Zná to každý, kdo někdy něco hledal a i když ho to přestalo zajímat, reklama na hledaný produkt nebo podobné alternativy se mu zobrazovala ještě týden poté. Což je otravné i ve chvíli, kdy jste si daný produkt zakoupili a nyní se vám nabízí znova ten samý.
Co se týče cílenosti reklam, zde ještě narážíme na další problém. Nyní si při návštěvě webu můžeme zvolit, jestli o nás může sbírat data, nebo ne. Zjednodušeně řečeno, snahou o zachování soukromí zároveň „sabotujeme“ předávání dat, které vede k cílené reklamě. Ta pak bude necílená a jako taková bude i za méně peněz. Z čehož zase nebude mít majitel webu moc radost a bude se snažit získat peníze i jinak. Asi nejviditelnější je v současnosti tento případ na nejoblíbenějším českém vyhledávači Seznam.cz, kde na vás vždy vykoukne okno, které vám nabídne pokračování zdarma, ale zároveň vidíte, co vše za takových okolností budete o sobě sdílet, nebo nabídne soukromí, ale za každoměsíční poplatek. To už je však trochu jiný příběh, i když související.
Měli bychom se „přenastavit“ a přijmout jako fakt, že skutečně nic není zadarmo a všechno je potřeba nějakým způsobem zaplatit, ať už přímo (v tomto případě tedy např. za prémiový účet bez reklam), nebo nepřímo - přijetím reklam jako formy platby za to, že můžeme využívat cizí obsah, číst jej, sledovat atd.
Nabídka dvou variant pro přístup k obsahu je tedy velmi férová a dává nám možnost si zvolit takový způsob, který pro nás bude přijatelnější a autorovi obsahu současně přinese potřebný příjem.
Může se stát, že některé weby přestaneme navštěvovat. Prostě proto, že na reklamy nebudeme zvědaví, ale současně nám obsah nepřijde natolik přínosný, abychom si zaplatili přístup bez reklam. I to se může někomu stát. Všechno se vyvíjí a musíme se tomu přizpůsobit.
Anketa
Článek byl sepsán podle vlastního názoru a s využitím informací z následujících zdrojů:
https://www.fonetech.cz/je-nacase-opustit-youtube-firma-zavedla-dalsi-drakonicke-omezeni-lamentuji-uzivatele
https://www.root.cz/zpravicky/youtube-stupnuje-boj-s-blokatory-reklam-jejich-uzivatelum-blokuje-prehravani/
https://techfeed.cz/clanek/adblokum-tikaji-hodiny-google-se-jich-pristi-rok-zacne-tom0gs