Článek
Historie lidstva je neodmyslitelně spjata s vodnými toky. První osady a města vznikaly podél řek, moře a oceány vždy přitahovaly dobrodruhy. Mnozí ale za vášeň pro vlny a touhu po cestování zaplatili svými životy.
V tomto seznamu uvádíme pouze civilní lodní katastrofy, ke kterým došlo mimo období válek a v neutrálních vodách. Samozřejmě během válečných konfliktů docházelo k mnohem horším katastrofám (například za 2. světové války byly potopeny třeba parníky Wilhelm Gustloff či Armenia, které evakuovaly civilisty před válkou).
1. Trajekt Doña Paz, Filipíny, 20. prosince 1987 (4 386 lidí)
Nejhorší civilní námořní katastrofa, při které zahynulo více než 4 000 lidí, se stala 20. prosince 1987. Filipínský parník Doña Paz (od společnosti Sulpicia Lines) se srazil s ropným tankerem Vector u průlivu Tablas, 180 kilometrů jižně od Manily. Lístky na tuto plavbu byly vyprodány dlouho před samotnou cestou, pasažéři se těšili na cestu domů či za příbuznými v době vánočních svátků.
Oficiálně na lodi plulo 1565 pasažérů, ale ve skutečnosti jich bylo přes 4000. Ke katastrofě došlo i přesto, že moře bylo klidné a viditelnost ideální. S největší pravděpodobnosti nehodu zavinil lidský faktor, konkrétně nedostatek zkušeností námořníků obou plavidel. Do boční části trajektu najel malý tanker, vezoucí 8800 barelů ropných látek. Ropa zaplavila paluby i okolní moře a vznítila se. Uhořelo a utonulo celkem 4386 (podle jiných zdrojů 4375) lidí, zachránilo se jich pouze 26.
2. Parník Kiangya, Čína, 3. prosince 1948 (3 335 lidí)
Čínská osobní loď Kiangya havarovala 3. prosince 1948 během plavby z Šanghaje do Ningba. Loď přepravovala uprchlíky z Číny, oficiálně na palubě bylo registrováno 2 000 lidí, ale později se zjistilo, že skutečný počet pasažérů byl asi dvojnásobně vyšší. Během plavby parník narazil na japonskou minu a velice rychle se potopil. Při této katastrofě zahynulo přibližně 3 335 lidí a jen kolem 700 se podařilo zachránit.
3. Trajekt Ferry Le Joola, Senegal, 26. září 2002 (1 863 lidí)
Trajekt Le Joola byla senegalským plavidlem typu Roll-on/roll-off německé značky Schiffswerft Germersheim. Trajekt byl spuštěn na vodu v roce 1990 a dvakrát do týdne měl zajišťovat dopravu mezi Dakarem a Ziguinchorem.
V noci 26. září 2002 se La Joola potopila v bouři u pobřeží Gambie. Loď byla přetížená: její nosnost činila 550 cestujících, v onu osudnou noc však na palubě bylo 1043 pasažérů, co měli lístek, a stovky dalších cestovaly zdarma. Katastrofu přežilo pouze 64 osob, počet obětí se odhaduje na minimálně 1863 lidí (většinu z nich tvořili senegalští občané).
4. Trajekt Hai Ču, Čína, 8. listopadu 1945 (1 800 lidí)
Ani po ukončení 2. světové války nepřestalo docházet ke katastrofám, které způsobovaly válečné miny. K těm největším tragédiím patří rovněž potopení trajektu Hai Ču, kde zemřelo přes 1800 lidí.
Trajekt se plavil z Kantonu do Hongkongu a přepravoval kolem 2 000 vojáků, 100 civilistů a členů posádky. K neštěstí došlo v Bocca Tigris na ústí řeky Kanton, kde trajekt narazil na valečnou minu. Katastrofu přežilo pouze 300 lidí.
5. Parník Sultana, USA, 27. dubna 1865 (1700 lidí)
Výbuch parníku Sultana, při kterém zahynulo téměř 1600 pasažérů, byl pravděpodobně největší námořní katastrofou v historii Spojených států. Oné osudné noci loď přepravovala zhruba 2300 zajatců po řece Mississippi z Vicksburgu. Na palubě také bylo několik civilistů a členové posádky.
Ke katastrofě došlo 27. dubna dvě hodiny po půlnoci, 7 mil (11 km) severně od Memphisu ve státě Tennessee. Po výbuchu pravého vnějšího kotle následovaly exploze dalších dvou. Následky byly tragické: někteří lidé zahynuli okamžitě v důsledku výbuchu a požáru, jiní v panice skočili nebo spadli do ledové řeky a většina z nich utonula. Podle zprávy vojenských úřadů zahynulo 1238 osob, ale podle údajů nezávislých zdrojů mrtvých bylo více než 1700. Zachránit se podařilo pouze 765 lidí.
6. Titanic, Velká Británie/USA, 15. dubna 1912 (1 514 lidí)
Potopení Titaniku bezesporu patří k nejznámějším lodním katastrofám lidské historii a dočkalo se několika filmových zpracování.
Titanic jednoznačně patřil mezi největší a nejluxusnější lodí své doby. Na svou první a poslední plavbu ze Southamptonu (Velká Británie) do New Yorku (USA) se vydal dne 10. dubna 1912. Mnoho lidí bylo přesvědčeno, že Titanic, postavený s použitím nejmodernějších technologií své doby, je nepotopitelný. Od pradávna však námořnici dobře věděli, že na moři si člověk nemůže být jistý ničím. A tak 14. dubna Titanic narazil do ledovce. Srážka byla vskutku fatální - nenávratně byl poškozen trup lodi a první tři komory. Titanic mohl zůstat na hladině se dvěma potopenými komorami, nikoliv však se třemi. Co se stalo potom, všichni dobře víme. Během několika mála hodin zmizel nepotopitelný Titanic pod hladinou a vzal si s sebou životy 1 514 lidí.
7. Parník Taiping, Čína, 27. ledna 1949 (1 500 lidí)
Tento parník mnozi přirovnávali ke slavné lodi Mayflower kvůli tomu, že převážel hlavně migranty do Tchaj-wanu. Později však parník začali srovnávat s Titanikem kvůli jeho tragickému konci, kdy zahynulo zhruba 1500 lidí.
Taiping vyplul z přístavu 26. ledna a plul v noci s vypnutými světly kvůli zákazu volného pohybu. Krátce po půlnoci došlo ke srážce s menší nákladní lodí Chienyuan poblíž souostroví Zhoushan. Během katastrofy zahynulo okolo 1500, přesný počet mrtvých se nikdy nepodařilo stanovit. Památník na počest lodi a jejích obětí byl zřízen v námořní základně v Keelungu.
8. Trajekt Toya Maru, Japonsko, 26. září 1954 (1 153 lidí)
Jeden z nejničivějších tajfunů, označovaný pouze jako „tajfun č. 15“ v Japonsku, si vyžádal téměř 1 153 obětí. Byli to pasažéři trajektu Toya Maru. Tato událost je považována za nejhorší civilní lodní katastrofu v historii Japonska. Loď pendlovala mezi Hakodatou (ostrov Hokkaidó) a Aomori (ostrov Honšú).
Původně polední odjezd lodě byl zrušen kvůli předpovědi počasí a silnému tajfunu. Nicméně kapitán se rozhodl vyplout již večer, jelikož usoudil, že tajfun už pominul. Tato chyba se stala osudnou nejen jemu, ale i pasažérům. Poté, co trajekt opustil přístav, posádka ztratila kontrolu nad lodí, a ta se potopila nedaleko japonského pobřeží. Během katastrofy zahynulo 1153 lidí.
9. Městský trajekt Generál Slocum, USA, 15. června 1904 (1021 obětí)
15. červen 1904 bývá označován jako černý den v historii New Yorku, kdy došlo k největšímu lodnímu neštěstí v městských vodách. Toho dne došlo k potopení trajektu Generál Slocum, který přepravoval 1 342 pasažérů na církevní piknik do města Locust Grove na Long Islandu. Mezi cestujícími byly převážně ženy a děti.
Příčinou katastrofy bylo totální selhání posádky, kapitána lodě a hlavně neodpovídající stav plavidla. Trajekt před vyplutím nebyl ani řádně zkontrolován. Necelých 20 minut po opuštění přístavu začal v salonku hořet starý dřevěný nábytek. Posádka se sice pokusila oheň uhasit, avšak požární hadice byla stará, a tak praskla hned na několika místech. Požáru trvalo pouze půl hodiny, aby zničil loď, zbytky trajektu se potopily. Během neštěstí uhořelo a utopilo se přes tisíc pasažéru, tři sta lidí se ale podařilo zachránit.
10. Trajekt Salam-98, 3. února 2006, Saudská Arábie (1 101 obětí)
3. února 2006 se trajekt Salam-98, loď přepravující více než 1 300 pasažérů a 103 členy posádky, potopil ve vodách Rudého moře, přičemž zahynulo 1 101 lidí. Loď z Saúdské Arábie (přístav Duba) mířila do Egypta (přístav Safága). Většina pasažérů byli Egypťané, kteří pracovali v Saúdské Arábii a vraceli se domů za svými rodinami.
Zodpovědnost za tragédii nese kapitán trajektu, Said Omar, protože když na horní palubě vypukl požár, tak sílu ohně podcenil. I když trajekt byl poblíž pobřeží, kapitán se rozhodl, že oheň zvládnou uhasit, a nařídil pokračovat do egyptského přístavu. Jeho rozhodnutí stalo život více než 1 100 lidí.
Zdroje: