Článek
Stále menší zájem o vědomosti a svět můžeme pozorovat u žáků a studentů již několik posledních let. Tento nezájem se stále prohlubuje a současná generace těch, kteří nedokončí základní školu, je alarmující. Samozřejmě je na vině částečně i přístup rodičů a významný podíl na tom má i doba covidová.
Právě v této době totiž žáci a studenti zlenivěli úplně nejvíce. Nic je nenutilo ráno včas vstávat a připravovat se do školy, aby tam byli přesně v osm. Na online vyučování mohli vstávat pět minut před jeho začátkem. Často pak trávili hodiny u počítače rozespalí a takřka nevnímající slova učitele oblečeni mnohdy v tom, v čem prospali celou noc.
Testy, za které dostávali plnohodnotné známky, jim pak byly k dispozici také online. Mohli k jejich vyplnění tedy používat učebnice, internet nebo rady svých rodičů. Nenaučili se tak prakticky nic, ale známky měli dobré, protože testy prošli. A to v nich vybudovalo pocit, že všechno půjde dobře, i když se nebudou učit. A u letošních přijímaček splakali nad výdělkem. Ale ono jich to většinu ani netrápí, mnohdy je jim to i úplně jedno. Zkusí to znovu, nebo prostě půjdou na učňák.
Už statistika z roku 2019 hovoří o tom, že základní školu nedodělá každý rok kolem šesti procent žáků. To je vskutku alarmující. Každý 16. až 17. žák nebude mít ani základní vzdělání. To jsou téměř dva žáci z každé třídy. Ti, kteří jdou dál, na střední školy, musí povětšinou skládat jednotné přijímací zkoušky na střední školy. A jak víme z příkladu letošního roku, za jejich neúspěch může podle rodičů Cermat, který vymyslel příliš těžké testy.
Ano, rodiče jsou jedním z velkých problému naší doby. Budou své děti hájit, i když je chyba očividně na jejich straně. Nechtějí si totiž připustit, že jejich dítě nemusí být z těch nejchytřejších, nebo že udělali při výchově někde chybu. Jejich dítě musí být přece to nejlepší. Jenže při přijímačkách se ukáže, že tomu tak není, a je oheň na střeše.
Tristní je i to, kolik studentům k úspěšnému složení přijímacích zkoušek na střední školu stačí bodů. Stejně tak maturitní zkoušky, které také vymýšlí Cermat. Abyste úspěšně prošli písemnou maturitní zkouškou, stačí vám je napsat na 44 %. Z matematiky dokonce jen na 33 %. To je víc než polovina chybných odpovědí. Tedy student prokázal spíše neznalost problematiky než její znalost. A přesto úspěšně složil maturitní zkoušku.
Děti pomalu přestávají vnímat reálný svět. Žijí v tom svém virtuálním, kde je možné všechno, když jsou stále online. Nemají jiné koníčky než moderní techniku, venku tráví minimum času, s přáteli si popovídají po sociálních sítích, tedy je nepotřebují ani vidět. Nejhorší perspektivou je pak to, že tito dnes mladí žáci a studenti budou za pár let předávat své znalosti a zkušenosti svým potomkům. A my pojedeme ve stále zrychlující spirále, která pomalu ale jistě spěje k nule.