Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jako bláznivý Klinger řádil v ženských šatech. Vitální Jamie Farr oslavil devadesátku

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: CBS Television, Public Domain, Wikimedia Commons

Klinger ve smutečním hávu. I jako vdova s chlupatýma nohama uměl okouzit.

Scarlett z Jihu proti severu, socha svobody nebo třeba truchlící vdova. To je jen zlomek z repertoáru desátníka Klingera, kterého si pamatuje každý fanoušek oblíbeného seriálu M*A*S*H. To repertoár jeho představitele Jamieho Farra byl o dost širší.

Článek

Narodil se 1. července 1934 v Toledu v Ohiu jako Jameel Farrah. To údajně arabsky znamená „radost a štěstí“. Už samotné jméno tak předznamenalo budoucí kariéru malého libanonského kluka. Jako první v ní hrála velkou roli jeho o deset let starší sestra. Ta ho pravidelně brávala do kina a do divadla. Zřejmě tím zakořenila v malém Jameelovi lásku k filmu. Chlapec chtěl být odjakživa hvězdou showbyznysu.

Kariéra z válečných známek a ukradený časopis

A tak si na to odmalička pilně střádal. Své první peníze našetřil jako kluk ještě za války. Za malé obnosy od rodičů a od babiček, které si pečlivě schovával z oslav narozenin a z Vánoc, si pravidelně kupoval válečné známky. Vylepoval si je do alb. Po konci války hodnota známek vzrostla a alba se dala prodat za několikanásobek jejich nákupní ceny. Právě v té době se Jameel dozvěděl, že ve slavném souboru Pasadena playhouse v Kalifornii pořádají nábor nových talentů. Zápisné bylo 600 dolarů. A Jameel utržil za svá alba právě šest stovek. Libanonský mladík vzal všechny další peníze, které měl, a vydal se na dlouhou cestu autobusem napříč Spojenými státy. Na konkurzu uspěl a byl přijat jako student herectví.

Ke konci prvního ročníku mu však nastřádané peníze začaly docházet. Pomalu se smiřoval s tím, že rok v Kalifornii na divadelních studiích byl jen kratičkou epizodou a na další pokračování už nedojde. Došlo. Právě, když už to vypadalo beznadějně, dostal mladý Jameel roli v původně Broadwayské hře Pan Roberts. Hrál v divadle nedaleko Hollywoodu, dostával 50 dolarů týdně a jako bonus měl v rámci gáže zajištěn i příspěvek na studium. Jameel Farrah se stal skutečným hercem.

Po čase dokonce získal roli u slavného studia MGM. V začátcích tak mohl spolupracovat třeba se Sidneym Poitierem nebo Glennem Fordem. Přes tato zvučná jména byl ale život mladého umělce stále dost na hraně. Ostatně jako po mnoho následujících let. Před první velkou výplatou, kterou měl dostat ze film Džungle před tabulí (1955), neměl pomalu ani na nájem. „Když jsem tehdy uviděl v časopise Life fotku z toho filmu, na které jsem byl se Sidneym Poitierem, musel jsem ten časopis ukrást. Stál 20 centů, a to jsem si nemohl dovolit,“ vzpomínal později na své začátky slavný herec.

Onen výstřižek visí dodnes zarámovaný v jeho domě v kalifornském Malibu.

Na zkušenou s Redem

Nicméně spolupráce s MGM začala nést své ovoce. Exotické jméno Jameel Farrah najednou vešlo ve známost i v širších hereckých kruzích. Dokonce natolik, že si ho zapamatoval i slavný Red Skelton, který mladého herce přizval do své komediální série.

Jejich první setkání probíhalo nějak takto:

„Ježiši! Když tě máma čekala, musel ji snad někde přepadnout mravenečník,“ prohlásil údajně Skelton v narážce na Farrahův velký nos, když ho poprvé uviděl před svým prahem. Už po pár slovech oba vytušili, že to bude fungovat.

Zkrátka si padli do noty. Navíc měli podobný smysl pro humor. Bezprostřední, založený na gestech a mimice, skromný. Zároveň si navzájem skvěle nahrávali. Jednoduše se mezi nimi vytvořila chemie. A to navzdory tomu, že Jameel sledoval Reda Skeltona v televizi už jako kluk. Byl to jeho hrdina z dětských let. A teď stáli spolu před kamerou. Pro Farraha to musela být opravdová výzva. O to těžší, že se běžně natáčelo naživo. A zatímco Skelton měl jako hlavní hvězda k dispozici nápovědu s textem, Jameel si musel vystačit se svou pamětí a s improvizací, díky které rychle reagoval na zvraty na place. Pro mladíka to byla ohromná škola.

Foto: CBS Network Television, Public Domain, Wikimedia Commons

Jamie Farr v seriálu The Chicago Teddy Bears (1971). Při natáčení se setkal třeba s budoucím režisérem M*A*S*He Hy Averbackem.

Hned v první roli se po boku slavného komika převlékl za ženu. Oba hráli námořníky, kteří objevili při své službě opuštěné korejské dítě. A aby jej mohli adoptovat, museli tvořit pár. Těžko uvěřit, jakou ironickou hru s vámi osud občas rozehraje. Jistě i tato zkušenost předznamenala Jameelovu nejslavnější roli. Cesta k ní ale byla ještě velmi dlouhá.

Armáda si nevybírá, nebo snad ano?

Plodnou spolupráci se slavným komikem narušil Farrahovi až povolávací rozkaz. Byl odveden do služby v řadách vojáků, kteří se účastnili poválečných operací v Koreji. Mezi fanoušky seriálu M*A*S*H je vcelku znám onen paradox, že představitel zapřisáhlého útěkáře Klingera měl skutečně osobní zkušenost z Koreje. Málo už se ví, že Farrah se do Koreje dostal až v roce 1957. Tedy v době, kdy boje dávno utichly. Navíc ve službě zůstal věren svému povolání. Objížděl jednotky s komickými výstupy, při nichž se k němu přidával i Red Skelton; v Soulu pak pomáhal založit armádní televizi.

Slavnou scénou, kterou bavili vojáky ve službě, byla ta s reklamou na gin. K ní potřebovali pochopitelně láhev. Vojenské zásobování je ale špatně pochopilo. Na každé štaci tak na ně na stole čekala plná láhev ginu. Marně vojákům vysvětlovali, že s takovou rekvizitou by Skelton svůj skeč odehrál jen stěží. Zdá se tak, že slabost pro alkohol v amerických jednotkách, tak trefně vylíčená v M*A*S*Hi, byla zřejmě založena na pravdě.

Když se Jameel vrátil ze své čtyři roky trvající aktivní služby, bylo to právě v době, kdy zemřel jeho otec. Neměl práci, neměl našetřené peníze, neměl, jak zajistit rodinu. Jedinou možností, kterou viděl, bylo opustit pozlátko showbyznysu a začít „normálně“ pracovat. Jel to oznámit Redu Skeltonovi do Los Angeles. Vlastně se jel rozloučit. Když to Skelton uslyšel, vytáhl z kapsy několik stodolarovek a řekl. „To pošli domů matce. Ty nemůžeš skončit. Jsi povoláním klaun, stejně jako já. Od teď jsi mým zaměstnancem.“ Tím vlastně Jameelův hrdina z dětství zachránil jeho kariéru.

Spása sv. Judy Tadeáše a kouřící indián

Farrah ale nechtěl strávit zbytek kariéry jen ve stínu slavného Reda Skeltona. Po pár letech po jeho boku se pokusil rozjet svou hereckou dráhu na vlastní pěst. Začalo tak nejtěžší období v jeho životě. Bral všechny projekty, které mu nabídli. Hrál mexické zločince, šílené indiány, cikány; často jen štěky a malé bezvýznamné roličky v seriálech a filmech pochybných kvalit. I mezi nimi se ale našly počiny, u nichž jen obsazení budilo respekt. To byl případ i snímku Největší příběh všech dob (1965).

Když se konal konkurz na tento film, vozil Farrah pravidelně svou ženu autem do práce. Nedaleko místa, kde pracovala, byl kostel sv. Judy. Tam se herec chodil pravidelně modlit, aby získal ve velkém projektu roli. Nejprve se zdálo, že marně. Poté, co produkce viděla ukázky jeho práce, zavolali mu, že pro něj žádnou úlohu nemají. Naštvaný Farrah si šel další den ráno z marnosti do kostela postěžovat. Několikrát si nahlas ulevil a nevěděl, co si počít. Ještě ten den ale zazvonil telefon z produkce znovu. „Došlo ke změně,“ ozvalo se na druhé straně. Farrah dostal roli Tadeáše. Až později se dozvěděl, že celé jméno jeho biblické postavy bylo svatý Juda Tadeáš.

Foto: CBS Television, Public Domain, Wikimedia Commons

Alan Alda jako Hawkeye Pierce a Jamie Farr jako Max Klinger (1977)

Po zásahu shůry se tak mohl objevit na plátně ve společnosti Maxe von Sydowa, Charletona Hestona nebo Johna Wayna. Jeho tvář se do biblického příběhu skvěle hodila.

Ani to ale další kariéru nijak závratně nenastartovalo. Jediným podstatným zvratem bylo, že si často vysmívané arabské jméno změnil na americky znějící Jamie Farr. Následovala další plejáda potulných beatniků, řeckých mafiánů a jiných zločinců. V jednom počinu hrál opět indiána, tentokrát rozvážně kouřícího dýmku. Producentem byl tehdy jistý Gene Reynolds. A režisérem Hy Averback. Ti z vás, kdo si vybaví titulky seriálu M*A*S*H, už jistě vědí, odkud vítr vane. Právě Gene Reynolds si u Farrova jména udělal ve svých poznámkách hvězdičku. To na znamení, že by se mu mohl v některém z dalších projektů hodit. A hodil. Náramně.

Těžké transvestitovy začátky

Když přišel hlavní tvůrce M*A*S*He Larry Gelbart s tím, že v seriálu bude bláznivý voják převlékající se za ženu, Reynolds hned věděl, kdo ho bude hrát.

Z počátku to představitel Klingera neměl jednoduché. O jeho postavě měl režisér poněkud svérázné představy. Nejprve z Klingera udělal homosexuála. Mělo to vysvětlovat jeho úchylku v šatech. Když to ale viděli Larry Gelbart a Gene Reynolds, zhrozili se. Další den přizvali Farra, aby svůj part přetočil. Jenže jak? ,Co kdyby se Klinger choval zcela nenuceně jako všichni ostatní, jen by měl na sobě šaty?´, napadlo Farra. A fungovalo to.

Nosatý voják, který si zeširoka vykračuje s doutníkem v ústech a se zbraní přes rameno, nosil od té doby ženské šaty tak přirozeně, jak to jen šlo. Postupem času přidal k šatům další nápady, které by ho mohly dostat ze služby. Žil na sloupu. Jednou se chtěl podpálit, podruhé chtěl sníst džíp. A na diváky to vždy zabralo.

A než se producenti nadáli, hrál Farr už v osmnácté epizodě. A hrál krásně. Dával do Klingera kus klaunského umu. Kus mimické komiky, kterou se tak mistrně naučil u Reda Skeltona. Ale i kus své vlastní osobnosti. Nakonec - stejně jako jeho představitel - byl Klinger Libanonec, pocházel z Toleda a fandil Mud Hens. Svou bezprostředností a pravidelně dávkovanou porcí šílenství si Klinger získal zástupy fanoušků. Z původně epizodní role udělal Jamie Farr jeden ze základních stavebních kamenů celého seriálu.

Ani tak nebyl v jednoduché situaci. Neměl smlouvu, zato měl stále hluboko do kapsy. Nakonec dal produkci ultimátum. Buď dostane stálý kontrakt, nebo skončí. Od té doby byl pevnou součástí hereckého obsazení. Mezi hlavními hvězdami to ale temperamentní herec ani pak neměl vůbec lehké. Dlouho například nedisponoval plnohodnotnou šatnou. Vzhledem k zálibě jeho postavy v šatech to zní až úsměvně. Co už tak úsměvné nebylo, byla Klingerova gáže. Za jeden natáčecí den dostával jako stálý člen ansámblu méně, než když byl předtím bez dlouhodobé smlouvy. Horkokrevný Farr to nakonec nevydržel a celou situaci vyřešil po svém. Rozkopl dveře, vtrhl do kanceláře produkčního a s pistolí v ruce na něj řval, že pokud mu nepřidá, tak za sebe neručí. Kupodivu nenásledovalo ani zatčení ani vyhazov. Na to byl arabský transvestita u diváků příliš oblíbený.

Tak vypadá Jamie Farr na příspěvku k jeho 90. narozeninám.

Dál tak mohl okouzlovat obecenstvo svými modely. Onu slavnou garderóbu si nevybíral nikde jinde než v kostýmních zásobách Hollywoodu. Farrovou výhodou byla jeho menší postava. Často tak oblékl model po některé ze slavných hereček. Jednou dokonce nafasoval šaty po Ginger Rogersové. Když se to herečka dozvěděla, tak Farra odchytla přímo na place. Čekal, že dostane vyhubováno. Místo toho se dočkal pochvaly. Prý mu róba slušela více než jí.

Z prázdné šatny až do režisérského křesla. A na městské cedule.

S postupem času se z Klingerova představitele stal respektovaný člen týmu. Mohl mluvit do vývoje své postavy, měl poslední slovo při výběru dalšího kousku z Klingerova šatníku a dostalo se mu dokonce pocty režírovat jeden díl. Jako jeden z mála měl s korejskou válkou osobní zkušenost, občas tak poskytoval při tvorbě seriálu cenné praktické rady. V M*A*S*Hi nakonec vydržel až do konce. A to navzdory faktu, že v posledních sériích už ženské šaty zahodil. Bylo to znovu na osobní požadavek Jamieho Farra.

Herec se obával, že bude navždy zaškatulkován jako transvestita. Navíc měl dojem, že už vyčerpal všechen vtip, který z gagů s šaty mohl vyždímat. Nechtěl se opakovat, a tak se nechal „převelet“ na obyčejného úředníka. Nakonec i do této role se schánčlivý Libanonec perfektně hodil.

Když seriál skončil, objevil se Jamie Farr ještě v nepříliš úspěšném pokračování jménem AfterMASH, které také sám režíroval. Úspěch se ale nedostavil. Následovaly role arabských šejků ve filmech Tajný závod (1981)Velký závod II (1984), rovněž bez většího ohlasu. A přesto, že ho od počátku 90. let začala trápit artritida, žil dál aktivně. Oblíbil si zejména golf, a to až do té míry, že se stal patronem turnaje ženské golfové série, který se koná každoročně v jeho rodném Toledu. Tam jsou na svého rodáka patřičně hrdí.

Nakonec park, kam si chodil jako kluk hrát, nese dnes jeho jméno.

Foto: CBS Television, Public Domain, Wikimedia Commons

Představitelé hlavních rolí seriálu M*A*S*H, Klinger jako zdravotní sestra zcela vpravo, rok 1977

Představitel prvního chlapa, který prý zabil kabelkou soba, oslavil před měsícem už 90. narozeniny. Ani dnes neztratil nic ze svého elánu. V rozhovorech s jiskrou v oku vzpomíná na všechny detaily z počátků své kariéry, jako by to snad bylo včera.

Jamie Farr žije poklidným životem v Malibu; nedaleko míst, kudy se jako desátník Klinger proháněl v ženských šatech za volantem armádního džípu. Na krku nosí medailonek sv. Kryštofa, který kdysi dostal od Reda Skeltona, a dodnes finančně podporuje Nemocnici sv. Judy.

Zdroje:

Leading Edge | Toledo-native Jamie Farr turns 90, 07.07.2024, https://www.youtube.com/watch?v=y6GDf0HmQkk

https://x.com/WFLA/status/1807745971377557913

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz