Článek
Nebudu chodit kolem horké kaše. Autor článku (jinak hezky napsaného) se dopustil stejného přešlapu, jakého se dopouštějí kritici Pavláska nebo Maršálka. Hodnotí jejich výkon striktně podle toho, jak tančí. Jen tentokrát z opačného konce. Premisa „Hes je neporazitelný, protože měl v minulosti elitní taneční průpravu,“ která v článku rezonuje, je chybná. Nejde totiž o čistě taneční soutěž.
Kdepak, milý pane, Oskar nevyhrál jen tancem. To je jen část celého hodnocení. Ostatně ve finále bylo bodové hodnocení od poroty tak těsné, že si troufám odhadnout, že v konečném výsledku hrálo minimální roli. Oskar vyhrál díky tomu, že si získal diváky. Co na tom, že to možná bral jako projekt. Jako investici, která se mu nejspíš vrátí, která mu otevře dveře. Že pracoval na všech frontách, mu přece nelze zazlívat.
Čím si nás Oskar získal?
- Prezentací pracovitosti. Každý, kdo sledoval StarDance ví, že se Oskar vzdal všech svých „světských“ radostí a trávil dlouhé hodiny na parketu. Mimo něj dbal na spánek, stravu, nechodil „do hospody“ a zkrátka utlumil volnočasové aktivity. To vše proto, aby pak předváděl obdivuhodný výkon. Ano, je mladý a bez závazků, takže na to měl čas a sílu. Ale ještě není samo sebou, že ho do projektu vrazí všechen. Už vidím takového Miraie, jak se z něj na půl roku stane disciplinovaný sportovec.
- Prezentace na Instáči. Oskar pro nás připravil sérii videí, které pak M. Eben ještě udělal v jednom z dílů reklamu... Tím Oskar definitivně vyhrál u mladší generace. Vtipná krátká videa s někdy skutečně nepředvídatelnými pointami... Kdo to pro nás, diváky, kdy dřív udělal?
- Choval se normálně. Oskar se nevytahoval, nepůsobil jakkoliv povýšeně, ale naopak velmi skromně a civilně. Šel za svým cílem, ale spíše jako kladný hrdina. Kdyby se choval jako arogantní fouňa, tak by ho desítky od poroty nezachránily. Že je možné porazit výrazně lepší skóre, bylo ostatně vidět v kole, kdy vypadla Lucie Vondráčková, kterou „přeprala“ netanečnice Ptáčková.
Oskar zkrátka netěžil jen ze své průpravy, ale makal celou dobu. Nevyhrál tím, že působil v úspěšné hip-hopové skupině.
Poznámka: U Vondráčkové „nelibost“ vůči její osobě jde zřejmě na vrub její současné záporné roli a ne tím, že by se chovala jakkoliv špatně. Jak mi vysvětlila manželka - „Ta teď hraje mrchu, lidi jí to dají sežrat.“
Kdo (ne)může vyhrát?
Ano, skvělá taneční průprava je dobrá do úvodních kol, kdy tanečníka vysoké známky nejspíše zachrání, i kdyby nedostal ani jedinou SMSku. Ale cca od středních po závěrečná kola už rozhoduje i to, jaké sympatie dokáže pár vyvolat.
Zde si dovolím osobní odhad - kdyby tancovali dva divácky ne-až-tak-sympatičtí profesionálové (pro mě např. pár Lálová+Mazůch), tak se domnívám, že by se nedostali ani do finále, natož na pomyslný trůn. Profesionalita tanečníka ve SD nehraje rozhodující roli.
Dovolím si připomenout, že takový Tomáš Verner - krasobruslař, mistr Evropy - skončil v jednom z minulých ročníků až na třetím místě. Za (diváky zbožňovanou) farářkou.
Kdo má ještě výhodu?
Když už jsme u Tomáše a jeho elitní průpravy pro tanec na ledě - kdo ještě má výhodu? Nezakážeme StarDance sportovcům, protože (na rozdíl od farářů) mají nesrovnatelnou fyzičku? Nebo hercům, protože ti mohou v rámci svého povolání (na rozdíl od pekařů) cvičit tanec - a tím jsou defakto profíci? Nezakážeme účast zpěvákům, protože jejich řemeslo zaručuje, že slyší (na rozdíl od Miraie) hudbu?
Ne, nemyslím si. Vždycky budou na startovní čáře rozdíly. Pravidlo „kdo je profesionální tanečník“ je nastaveno jasně. Pro mě za mě - ať se klidně rozvolní a do StarDance se dostanou i bývalí profíci. Divácké hodnocení je stejně dostane.
Nechme proto ty debaty, kdo tam být měl a kdo ne. Ve finále (i v tom soutěžním) rozhodují diváci a podle nich tam být rozhodně měl. Autoři StarDance vybrali dobře.