Článek
Dlouhodobá péče o seniory nebo zdravotně postižené je z podstaty věci vždy sociální i zdravotní. V jádru stojí vždy celý člověk, nikoli odděleně jako nemoc nebo sociální případ. Obě složky péče - zdravotní a sociální - jsou však u nás organizovány jinými systémy. To jsou dvě ministerstva, dva zákony, dvoje kompetence, dvoje financování atp. Pro tuto oblast se vžilo označení sociálně zdravotní pomezí.
Pomezí v uvozovkách, protože pomezí znamená hranice. Termín sociálně-zdravotní „pomezí“ se za posledních 30 let zažil a označuje zejména agendy a životní situace, které se týkají zároveň zdravotních a sociálních služeb a kde kvůli jejich neprostupnosti nebo neprovázanosti vznikají komplikace – hlavně lidem, kteří obě služby potřebují.
Nový zákon, který 4. 12. 2024 schválila Sněmovna a jde do Senátu přináší čtyři zásadní věci: vytváří novou službu sociálně-zdravotní lůžkovou péči (pro ty, kdo jsou „příliš nemocní“ pro klasickou pobytovou sociální službu jako je domov pro seniory, ale zároveň „příliš zdraví,“ aby byli hospitalizování v nemocnici), umožňuje poskytování a hrazení zdravotních služeb v nepobytových, tzv. odlehčovacích sociálních službách (jde o různé stacionáře, které využívají pečující přes den nebo déle, ale kdo potřebuje třeba užívat léky nebo přijímá stravu skrze PEG, je dosud z těchto důležitých služeb vyloučen), posiluje sdílení dat mezi MZd a MPSV (aby stát mohl efektivně plánovat) a rozšiřuje kompetence pracovníků v sociálních službách, aby mohli dělat i základní činnosti v péči o zdraví (a svým klientům tak mohli poskytnout to, co jinak dělají třeba jejich blízcí, třeba podat stravu skrze PEG atp.).
Pojďme se ale podívat, jak dlouho se vlády v minulosti o takový zákon snažily a kolik bylo neúspěšných pokusů:
1994: Ministerstvo zdravotnictví (MZ ČR) a Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV ČR) zahájily na popud odborných společností rozhovory o dlouhodobé péči. Přestože vznikla spolupráce, nebyly podniknuty žádné konkrétní kroky.
1995: Pracovní porady mezi MZ ČR a MPSV ČR se zaměřily na propojení zdravotní a sociální péče. Přerušované diskuze, zahrnující experty obou resortů, nepřinesly legislativní nebo exekutivní výstupy.
2008–2010: Na MPSV ČR vznikla pracovní skupina zahrnující zástupce MZ ČR, která analyzovala stav dlouhodobé péče. Přes vytvoření návrhů řešení se žádné z nich nepromítlo do praxe.
2010–2011: Oba resorty, MZ ČR a MPSV ČR, společně připravily věcný záměr zákona o dlouhodobé péči, který zahrnoval analýzu i návrh na rozvoj terénních služeb. Legislativní rada vlády (LRV) návrh zamítla z technických důvodů. Pokusy pokračovat cestou novelizací nebyly dokončeny.
2012–2013: MPSV ČR ve spolupráci s MZ ČR spustilo projekt „Optimalizace sítě zdravotních a sociálních služeb“. Ten byl předčasně ukončen MPSV ČR a přinesl pouze dílčí analýzy bez aplikace.
2013: MZ ČR navrhlo zavedení jednotných podmínek pro poskytování dlouhodobé péče ve zdravotních i sociálních službách a transformaci lůžkového fondu. Pád vlády zabránil projednání návrhu.
2014–2017: Nová vláda deklarovala podporu průřezových sociálně-zdravotních služeb. Byla vytvořena meziresortní pracovní skupina zahrnující zástupce MPSV ČR, MZ ČR, krajů a odborníků. Paralelně fungovala expertní skupina na MZ ČR. Návrh tzv. změnového zákona nebyl kvůli sporům a nízké politické prioritě předložen vládě.
2015: MPSV ČR realizovalo projekt „Podpora procesů sociálních služeb“, který iniciovali zaměstnavatelé a odbory v sociálních službách. Rozšíření projektu o dlouhodobou péči vedlo k analýze situace, ale konkrétní řešení nebyla realizována.
2018–2021: Meziresortní pracovní skupina, vedená ministry MZ ČR a MPSV ČR, po roce ukončila svou činnost bez výstupů. Plánované návrhy nebyly zveřejněny. Pandemie COVID-19 znemožnila další aktivity.
2021: vláda ve svém programovém prohlášení uvedla „Zasadíme se o provedení systémových změn k integraci a provázání sociálních a zdravotních služeb dlouhodobé péče.“
4. 12. 2024 zákon v těžce vyjednané, tzv. kompromisní, nedokonalé variantě schválen. Není to nejlepší možná varianta, ale už se na tom dá stavět.
A prosadila to vláda SPOLU a to díky nevídané spolupráci dvou ministrů a resortů, po třiceti letech. Já jsem moc rád, že jsem na tom mohl rok a půl vyšívat. A poděkování patří všem úředníkům za jejich trpělivost a odbornost a taky všem, kdo se o to za poslední dekády snažili a bojovali za každý posun.
Na tom neblahém „pomezí“ totiž stojí člověk, jehož důstojnost a kvalitu života musíme chránit. To ostatně platí pro ty doma, i pro ty v nejrůznějších institucích.
Autor je náměstek ministra zdravotnictví a místopředseda KDU-ČSL
ZDROJE: časová osa zpracována dle dokumentu APSS ČR reforma-dlouhodobe-pece-pro-ceskou-republiku.pdf