Článek
Níže slíbený výňatek z textu podané námitky:
Námitky k žádosti žadatele podává účastník z důvodů nepřípustného zásahu do charakteru území. Zastánci stavby argumentují „ekonomickým rozvojem“, a pravděpodobně se těší na to, že by se dosud poměrně zdravé území přeměnilo na něco podobného jako je okolí Čestlic, kde neregulovaná komerční výstavba poblíž D1 způsobila katastrofu nejen ekologickou (a zemědělskou), ale i dopravní (na všech místních silnicích) – což patrně z nějakého záhadného důvodu považují za prospěšné.
Realita by však byla poněkud odlišná. Česká republika za minulé vlády přistoupila k Evropskému Green Dealu a současná vláda se navíc snaží být v tomto směru co nejhorlivější. Výsledkem je zákaz výroby cenově dostupných automobilů se spalovacími motory od roku 2035, spolu se zdražováním pohonných hmot a perspektivou nejen přirozeného, ale i vynuceného omezování provozu starších automobilů. Elektromobily, jaké by byly použitelné i k jízdě po dálnici, se dosud nedaří vnutit nikomu kromě hrstky nadšenců, snobů a pobíračů dotací, a se zdražováním elektřiny (které navíc nabere novou dynamiku po plánovaném masovém uzavírání uhelných elektráren, a to – podle záměrů MŽP a MPO – už od příštího roku) se tato situace jistě nezlepší.
Chápu, že novodobá „šlechta“ se sportovními elektromobily cítí potřebu projíždět se po dálnicích, kde by je nezdržovala „sociální dělnická lůza“, co jezdí staršími automobily nebo dokonce „sockou“ (tedy hromadnou dopravou). Projížďka na prázdné dálnici (zvlášť pokud jde o novou dálnici bez ostřejších oblouků) však ten správný půvab nemá – naopak je poměrně nebezpečná, neboť řidiče v rozsahu povolených rychlostí uspává a nutí je k jízdě značně vysokými rychlostmi. Údržba málo využívané dálnice by navíc dále odčerpávala prostředky na údržbu stávajících komunikací.
Kromě osobních automobilů by teoreticky dálnici mohly využívat také kamiony. Elektrizace těžké nákladní silniční dopravy je však v nedohlednu a už z přímých regulací tedy vyplývá perspektiva značného poklesu kamionové dopravy, která se už teď projevuje nedostatkem pracovních sil. Navíc se dosud neprojevil potenciál převedení části silniční dopravy na železnici po dokončení podstatné části IV. koridoru (odstranění úzkého hrdla v úseku Votice-Sudoměřice) v minulém roce. Kromě toho dojde vlivem Green Dealu v celé EU k drastickému úpadku průmyslové i zemědělské výroby a tím i k výraznému poklesu intenzity nákladní dopravy, která bude z větší části spočívat v distribuci humanitární pomoci (pravděpodobně z Číny, možná ve velmi dlouhodobém výhledu i z Ukrajiny, Ruska a střední Asie), k čemuž budou většinou stačit vodní cesty a železnice. Málokdo si bude moci dovolit cestovat z měst do obchodních a logistických center u dálnic, špatně dostupných veřejnou dopravou.
Záměr je i v rozporu s Dopravní politikou ČR, což je vrcholový strategický dokument vlády pro oblast dopravy, za jehož implementaci je odpovědné Ministerstvo dopravy ČR. Podle tohoto dokumentu – cituji:
„4.6 Snižování dopadu na veřejné zdraví a životní prostředí: Ke snížení emisí snížit intenzitu silniční dopravy, rozvíjet integrované dopravní systémy a parkovací politiku, podporovat veřejnou a nemotorizovanou dopravu, přednostně posilovat kapacitu stávajících dopravních koridorů před budováním souběžných komunikací s obdobnou kapacitou dopravy obsluhující stejná území“. (str. 65)
Z výše uvedených důvodů proto považuji za zcela schizofrenní výstavbu nové, v podstatě (kromě některých spíše lokálních propojení, která lze řešit mnohem skromněji) duplicitní dálnice (totéž lze říci mj. i o většině plánů výstavby vysokorychlostních železničních tratí). Působí to dojmem, jako by schizofrenie zachvátila přinejmenším celé Ministerstvo dopravy, neboť jsem nezaznamenal, že by proti výše popsané vládní politice vedlo nějaký účinný odpor. Je však nebezpečné, aby o takto zásadních projektech rozhodovali lidé, kteří nevědí, co chtějí.
(Poznámka: duplicita středočeského úseku dálnice D3 vyplývá mj. z brzkého dokončení dálnice D4 i z modernizací silnice I/3 z Mirošovic.)
O odpovědi na podané námitky budu informovat.