Hlavní obsah
Cestování

Bulharsko. Ano, či ne?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Vasil Kladívko

Hotel.

Jeden subjektivní názor na to, zda se vyplatí jet na dovolenou do Bulharska. Od člověka, který tam v letech 1993-2024 byl devětkrát.

Článek

Od roku 1993 se mnohé změnilo…

Poprvé jsem navštívil Bulharsko v roce 1993, naposledy jsem tam byl letos. Během té doby jsem byl v Bulharsku na dovolené (celkem) 9krát. Nechci rozhodně říkat, že tu zemi znám, neboť jsem tam vždy byl jen jako turista, co se „plácne“ na pláž a zajímá jej jen moře, eventuálně nějaká ta památka poblíž. Ale zase si myslím, že tak nějak povědomí o té zemi mám, a mohu přispět těm, kteří o to mají zájem, nějakou radou, či postřehem.

Když si vzpomenu, v jakém hotelu jsem bydlel v roce 1993, musím se dnes tomu smát. Tehdy bylo Bulharsko skutečným Balkánem, se vším všudy. Někdy kolem roku 2000 +- do Bulharska nateklo obrovské množství kapitálu, z Ukrajiny, Rumunska, ale zejména z Ruska. Po celé délce Slunečního pobřeží začaly vyrůstat luxusní hotely, o nichž se tvrdí, že patří v konečném důsledku ruským oligarchům. Nakolik je to pravda netuším, ale faktem je, že mnohé hotely skutečně cílí na klientelu ruskou. Jak moc je tam provázanost na majitele, opravdu nevím.

...pobřeží plné hotelů postupně zdražuje.

Tak zhruba po roce 2015 si myslím, že už není rozdílu mezi pobřežím někde ve Španělsku a pobřežím v Bulharsku. Myslím hotely, jejich kvalita, úroveň služeb atp. Jelikož skutečně poslední dobou jezdím do Bulharska každý rok, nemohu si nevšimnout postupného zdražování cen tam. Mám na mysli zdražování v obchodech. Jedná se o obchody pro turisty, a ceny jsou (jistě) jiné, nežli jsou ty ve vnitrozemí. To je normální. Ale například takové plechovkové pivo. Zatímco předloni jistá značka piva stála 1,29 Leva, loni ta samá byla za 1,69 Leva a letos jsem ji viděl za 1,99 Leva. Jen pro pořádek dodávám, že 1 Leva je cca. 13 – 14 Kč.

Obecně ale stále platí, že v Bulharsku je levno. Opravdu. Když čtu o čepovaném pivu na Šumavě, kde si jej můžete dát za 89 Kč, musím se mírně pousmát při srovnání, že totéž množství piva vás na pláži v Bulharsku vyjde na 2,99 Leva, tedy na přibližně 43 Kč. A to jste si prosím vybrali tu nejdražší možnost. Pivo na pláži.

Abych nemluvil jen o pivu. Například taxík. Z Kraneva do Varny vás vyjde na 50 Leva. Což je asi 700 Kč. Vzdálenost odpovídá přibližně vzdálenosti z Benešova na okraj Prahy. Cena je tedy zhruba srovnatelná, možná mírně ve prospěch Bulharska.

Jídlo.

Jídlo v restauracích je také relativně levné. Ovšem já sám jsem již několik roků po sobě využíval program all-inclusive, kde máte jídlo a pití na hotelu v neomezeném množství již v ceně. Toto rozhodně doporučuji. Bulharská kuchyně je lehká, plna zeleniny a ryb. Je také plná kopru, takže pokud jej nemáte rádi, možná budete trošku zklamáni. Ale dá se najít něco bez kopru. Určitě.

Moře.

Moře je takové, jaké je. Určitě není tak čisté, jako je na řeckých ostrovech, ale pro mne bylo naprosto v pohodě. Vedle nás byla jedna česká rodina, která si neustále na něco stěžovala. Podle nich pokoje byly malé, slunce svítilo moc, moře bylo špinavé. Ale já sám jsem toto nepozoroval, a ani myslím nikdo další.

Množství lidí na plážích.

Tady pozoruji každý rok, že pláže jsou zaplněnější a zaplněnější. Kdysi, v roce 1993, jsme dokázali najít pláž, kde jsme byli úplně sami. Dnes je tato myšlenka hodna jen úsměvu. Někde jsem četl, nevím kde, že v době dovolených se na Slunečném pobřeží a jeho okolí rekreuje najednou 200 000 lidí. Docela bych tomu věřil. A klidně bych věřil i většímu číslu. Stále zde není tolik lidí jako na některých italských plážích, ale lidé tu jsou. To ano. Velmi mi vyhovuje, že na plážích nejsou takoví ti otravní prodejci. Jen tu a tam někdo projde a něco nabízí, ale není to tak masivní, jako je tomu v jiných zemích.

Mám rád Bulharsko.

Obecně mám Bulharsko velmi rád. Netajím se tím. Bulhaři jsou milí lidé. Na hotelích umí všichni báječně anglicky, mimo hotely je to trošku složitější. Tam se mnohdy anglicky nedomluvíte a musíte mluvit rusky.

Když jsem letěl letos v červenci z Ruzyně do Varny, problémy jsme zažívali spíše na letišti v Praze, nežli ve Varně. Tam vše fungovalo, ať již při příletu, či při odletu.

Musím říci, že jsem se setkal s názorem některých lidí, kteří Bulharsko odsuzují. Většinou to říkají ti, kdo tam nikdy nebyli. Já ten názor nechápu. Země je to nádherná a pro turisty je ochotna udělat mnohé. Oni moc dobře vědí, co je živí, a jsou si vědomi toho, že sezóna je krátká a nejlépe platí spokojený turista.

Je tady jedno ALE.

Pokaždé, když jsem byl v Bulharsku, cítil jsem se bezpečně. Má to ovšem své ALE. Ne, nebojoval jsem s mafiány, nebo neřešil, že by mne někdo okradl. To jsem nezažil. Co jsem ale zažil, jsou toulaví psi. To je na Balkáně typické. Většinou leží, povalují se, nebo jen tak běhají mezi odpadky. Na mé poslední dovolené, z ničeho nic, jeden přiběhl, kousnul mne do stehna….a utekl. Důvod tam žádný nebyl. Naštěstí mne kousl do stehna přes šortky, kde jsem v kapse měl peněženku. Takže prokousl ji, a ne moje stehno. A jsme u toho. Prodavač ve stánku vedle se divil. Napadají prý jen děti. Ale dospělého nikdy. Hm. To je ale zvláštní!

V takovém případě vám nikdo nepomůže. Místní se dívají jinam, turisté sami nevědí, co dělat a na hotelu najednou dělají, že nechápou, co po nich chcete. Nakonec, kdyby byl problém, se asi do nemocnice dostanete a ošetří vás tam… ale, pokud to řeknu velmi diplomaticky, je dost dobře možné, že bulharské zdravotnictví nedosahuje takových standardů, které my od zdravotnictví očekáváme.

Takže ANO, či NE?

Obecně mohu dovolenou v Bulharsku jen doporučit. Je (relativně) levná, cesta do Bulharska není dlouhá, je tam krásně a lidé jsou milí. Není tam draho, moře je v pohodě, pláže jsou taky v pohodě. Ale jak říkám, byl jsem letos na pláži, kde vedle mne ležela rodinka Čechů, kterým se nic nelíbilo, a již na pláži sepisovali seznam toho, na co si budou stěžovat, a budou se soudit. Já takový nejsem, na dovolenou si jedu užít, stačí mi, že se o mě někdo postará a usměje se na mě. Pak jsem hodný, piji drinky a skáču do vln. Jen ti toulaví psi mne letos zaskočili. Ale to vás může potkat kdekoliv. Bulharsko? Za mě ano!

Váš Vasil Kladívko.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz