Článek
Když se učíme čísla, ale ztrácíme sebe
Ve své třídě mám děti, které zvládají složitou matematiku, čtou rychle a znají historická data, ale…
Když mají spolupracovat nebo vyřešit problém samostatně, někdy se úplně uzavřou a odmlčí, protože nevědí, jak začít a cítí se bezradně.
Diplomy a certifikáty je učí vyhrávat před tabulí, ale nezvládají vyhrávat v životě.
Svoboda rozhodování
Potřebují prostor dělat chyby.
Když se rozhodnou špatně, musí za to nést důsledky – a naučit se, že chyba není konec světa.
Místo dalšího certifikátu je mnohem cennější, když se naučí: „Mohu selhat a přesto se zvednout.“
Odvaha mluvit a naslouchat
Mám děti, které znají všechny správné odpovědi, ale bojí se zvednout ruku, protože se stydí nebo mají strach z hodnocení.
Co opravdu potřebují: naučit se vyjádřit svůj názor a respektovat názory ostatních, aniž by se bály trestu nebo posměchu.
Praktické dovednosti
Papírek s nápisem „Excelentní student“ nepomůže vyřešit hádku s kamarádem ani uvařit vlastní jídlo, když rodiče nejsou doma.
Děti potřebují učit se: domácí práce, finanční základy, spolupráce a komunikace – věci, které v certifikátech nikdy nenajdou.
Stabilní vztahy
Děti si pamatují dospělého, který je podporoval, když selhaly.
Ne učitele, který jim dal jedničku nebo nejlepší známku.
Diplom nezajistí pocit bezpečí a sebevědomí – to se buduje v každodenních vztazích, v podpoře a důvěře.
Pointa
Diplomy a certifikáty jsou fajn. Ale nejsou to děti, kdo je potřebuje.
Děti potřebují podporu, důvěru, prostor k chybám, odvahu a praktické dovednosti, které jim umožní růst v sebevědomé a šťastné lidi.
To, co se dnes na papíře ohodnotit nedá, určuje jejich úspěch v životě víc než jakýkoliv diplom.






