Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Děti neumí psát rukou. A my jim říkáme, že to nevadí

Foto: pixabay.com

Rukou už píšeme jen na omluvenku. Děti tápou u psaní vět, mají problémy s úchopem – a my jim říkáme, že to nevadí. Jenže mozek si to nemyslí. A přepisujeme tím budoucnost školství.

Článek

Psaní rukou není přežitek. Je to základ učení, paměti i myšlení. Ale zatímco děti ztrácí jemnou motoriku, systém jim podkládá tablet.

1. Když děti píšou jako předškoláci – i v páté třídě

Učitelé si stěžují čím dál častěji: děti mají problém s držením tužky, bolí je ruka, psaní je pro ně zdlouhavé a únavné. Ne proto, že by byly líné, ale protože jemná motorika se nerozvíjí sama – a bez tréninku mizí.

Zatímco předchozí generace si ji budovala každodenním psaním, dnešní děti přepínají mezi dotykovou obrazovkou a hlasovým zadáváním.

2. Co se děje v mozku, když píšeme rukou?

Podle výzkumů (např. Berninger et al., 2010) aktivuje psaní rukou jiné mozkové oblasti než psaní na klávesnici. Zapojuje se jemná motorika, koordinace oko–ruka, prostorová představivost i paměť.

Děti si víc pamatují, když si píšou ručně. A co je zásadní: lépe porozumí tomu, co píší.

Digitální psaní tento proces obchází – a tím i učení oslabuje.

3. Vzdáváme to moc brzo – a děti za to platí

Rodiče často slýchají, že „hlavní je, že se dítě vyjádří“, bez ohledu na formu. Jenže bez formy není obsah. A pokud dítě nezvládne čitelně a plynule psát, bude mu to komplikovat všechny předměty, ne jen sloh.

Psaní je bránou ke všemu ostatnímu – a ignorovat jeho úpadek je jako stavět dům bez základů.

4. Místo podpory dáváme výmluvy

Moderní výuka často mluví o „individualizaci“. Ale když má dítě problém s rukopisem, často slyší spíš: „Tak mu to dovolíme psát na tabletu.“

Tím ale problémy nezmizí – jen se obejdou. Výsledek? Dítě zůstává slabé v oblasti, která je klíčová pro myšlení, sebevyjádření a sebevědomí.

5. Co můžeme udělat

  • Neodsouvat psaní stranou, ale znovu ho brát jako klíčovou dovednost.
  • Věnovat se grafomotorice i po první třídě.
  • Nechat děti tvořit rukama – psát deník, komiks, příběh.
  • Učit, že rychlé = snadné není vždy výhra. Někdy je pomalé hlubší.

Závěr:

Psaní rukou není retro. Je to stavební kámen myšlení. Pokud ho necháme rozpadnout, nezhroutí se jen krásné písmo – ale i schopnost soustředění, porozumění a vlastní vyjádření.

A to už není jen školní problém. To je problém společenský.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz