Hlavní obsah

Proč učitelé utíkají ze škol? A proč to není jen o platech

Foto: pixabay.com

Odchody učitelů ze škol narůstají. Nejde přitom jen o peníze. Mnohem víc jde o bezmoc, byrokracii a ztrátu smyslu. Jak vypadá škola, ze které se už nechce nikomu zůstat?

Článek

Proč učitelé odcházejí. A proč za to nemůže jen výplatní páska

Každý rok opustí školství tisíce učitelů. Často potichu, bez dramat, bez transparentů. Prostě odejdou. Do korporátu, do jiného oboru, na rodičák – a už se nevrátí.

A ne, většina z nich neutekla kvůli platům.

1. Únava z bezmoci

Učitel je zodpovědný za děti, výsledky, vztahy, atmosféru ve třídě. Ale zároveň má čím dál méně nástrojů, jak něco opravdu ovlivnit.

– Nemůže nic říct, aby to neurazilo

– Nemůže potrestat, aby to nebylo šikanózní

– Nemůže pochválit, aby to nebyla protekce

Dřív měl autoritu. Dnes je pod drobnohledem. Všechno může být problém. A máloco může opravdu změnit.

2. Výchova, kterou má dělat škola – ale dělat ji nesmí

Rodiče čekají, že škola naučí děti chovat se slušně, řešit konflikty, vážit si práce ostatních.

Ale když učitel řekne „tohle si ke mně dovolovat nebudeš“, je za to kárán.

– Dítě si stěžuje doma

– Rodič píše vedení

– Učitel je obviněn z necitlivého přístupu

Výsledek? Radši nedělat nic. Mlčet. A odejít.

3. Všudypřítomná byrokracie

Učitel učí… 4 hodiny denně. Zbytek času vyplňuje:

– plány, zprávy, individuální vzdělávací plány

– revize IVP, hodnocení, portfolia

– evidence, schůzky, zápisy, tabulky

Výchovná práce? Tvořivost? Zapálení? Není čas.

4. Vztah s rodiči se změnil

Dřív se rodiče ptali: „Jak může moje dítě zapracovat?“

Dnes: „Co jste mu to udělala?“

Učitel není vnímán jako profesionál. Ale jako služba, která musí plnit očekávání klienta. Dítěti se něco nelíbí? Učitel selhal.

5. Kultura podezřívání

Učitel dnes musí neustále hlídat vlastní jazyk, emoce, tón hlasu. Každé slovo může být přeposláno, zaznamenáno, špatně vyloženo.

Neučí se ve svobodném prostředí. Učí ve stínu sankcí.

6. Ztráta smyslu

Mnoho učitelů přiznává: nevím, jestli to, co dělám, vůbec někomu pomáhá.

Děti nečtou. Neumí se soustředit. Nechtějí nic dělat. Rodiče je brání. A škola na všechno jen reaguje.

Časem se z nadšení stane rutina. Z rutiny únava. A z únavy výpověď.

Shrnutí:

Učitelé neutíkají ze škol kvůli výši platu.

Utíkají, protože ztrácejí kontrolu, podporu i smysl své práce.

Bez autonomie, důvěry a jasných pravidel se učit nedá.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz