Článek
Co se vlastně mění
Dnes mohou rodiče požádat o odklad, pokud dítě není dostatečně zralé – psychicky, sociálně nebo fyzicky. Posuzuje to lékař a pedagogicko-psychologická poradna. Od roku 2026 má být celý proces výrazně omezen. Odklad zůstane možný jen v krajních případech, například u dětí s výrazným zdravotním omezením.
Povinný rok už máme. K čemu zákaz?
Poslední rok mateřské školy je už od roku 2017 povinný pro všechny pětileté děti. Reforma tak přichází v situaci, kdy stát už teď vyžaduje, aby všechny děti prošly předškolní přípravou. Otázka zní: proč tedy brát možnost odkladu těm, kterým jeden rok navíc může zásadně pomoct?
Realita v praxi
Rozdíly mezi šestiletými dětmi mohou být až 18 měsíců ve vývojové úrovni. Některé už čtou a počítají, jiné nevydrží sedět pět minut a držet tužku bez křeče. Učitel v první třídě tak bude rozkročen mezi dvěma světy – a bez dostatečné podpory nemá šanci plnohodnotně vzdělávat všechny.
Riziko pro školní zralost
Školní zralost není jen soubor znalostí. Je to vyspělost nervové soustavy, soustředění, jemná motorika a emoční stabilita. Dítě, které nastoupí předčasně, může zažít frustraci a neúspěch hned v prvních měsících. Takový start se pak těžko napravuje.
Kdo ponese následky
Politici slibují „rovné šance“. Praxe ale ukáže, že následky ponesou školy, učitelé a rodiče. Učitelé budou bojovat s extrémně rozdílnými potřebami dětí, rodiče se stresem a děti samotné s pocitem, že na školu „nemají“.
Co by dávalo smysl
Odborníci dlouhodobě navrhují jiné cesty:
- posílit poslední rok MŠ kvalitním programem,
- investovat do podpory v prvních dvou ročnících ZŠ,
- zlepšit spolupráci škol, poraden a rodičů.
To by stálo čas a peníze – a právě to současná reforma nenabízí.