Hlavní obsah
Umění a zábava

Avatar: The Way of Water je environmentální až moc

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: 20th Century Studios

Neytiri z kmene Na´vi hraje Zoe Saldana

Na dvojku Avatara čekal můj muž. Recenze jsou prý skvělé, užijeme si parádní filmový večer. Děti už spí a já netuším, že mě čekají tři hodiny mučení.

Článek

Jedničku Avatara jsem viděla jako mladá holka. Docela se mi líbila. Bylo to něco nového, grafika byla úchvatná a i příběh měl hlubší smysl. Navíc byla myšlenka lidského avatara na tehdejší dobu převratná. Režie Jamese Camerona je i dnes zárukou kvality, tak hurá do nového dobrodružství. Jenomže…

Od samého začátku bylo jasné, že v Avataru: The Way of Water (režie James Cameron, USA, 2022) nepůjde o nic jiného, než o pomstu. První hodina byla ujišťovací, že to tak opravdu bude, druhá zase kochací. Pandora byla už minule krásná planeta a v tomto filmu odkrývala nová místa - vodní svět. Je jim věnována větší část druhé hodiny filmu. Přišlo mi to hodně, ale je fakt, že si to herci zasloužili. Kate Winslet se kvůli roli Ronal naučila volnému potápění a prý dokáže být pod vodou bez nadechnutí přes sedm minut.

Nový příběh stál na tom, že se, už definitivně modrý, hlavní hrdina Jake Sully (Sam Worthington) rozhodl se svou rodinou ukrýt u vodního národa, aby neohrozil ten svůj. Toť prazvláštní myšlenka velkého vůdce Toruka Makto, ze kterého všem v prvním filmu padala sánka. Mimochodem tento film jakoby žádné vyvrcholení neměl. Všechno se jen tak nějak plácalo, až se to uplácalo.

Lidská rasa byla vykreslena v tom nejhorším možném světle. Nejspíš proto, aby mohli snáz upozornit na globální problematiku lovení velryb. Když pytláci zabili samici tulkuna s mládětem, byla to asi nejhorší scéna. Ano, vím, že má film mířit na naši planetu a životní prostředí, Cameron se vyjádřil jasně a dokonce, aby toto poselství umocnil, dostával štáb po celou dobu natáčení výhradně veganskou stravu, ale namísto touhy něco chránit, ve mně vyvolával spíš silnou averzi vůči lidem. Až tak hnusně jsme tam vykreslení. Mamonáři, pomstychtiví, sebestřední, bezpáteřní, slaboduší, ubozí. Přesně takoví, jací někteří jsme. Bohužel, musíme si přiznat, že toto se na naší planetě opravdu děje a člověku to na náladě nepřidá.

Jake s Neytiri (Zoe Saldana) založili poměrně početnou rodinu, a když jim při příchodu k vodnímu národu nastal první problém, připomněli si, že Sullyovi drží při sobě. Bylo mi to blízké. Taky máme doma podobné heslo, které nám má připomínat, že každý z nás je pro ostatní nejdůležitější. Hrozně jsem se těšila, až se projeví jejich soudržnost. Jenomže to se nestalo. Mělo mě varovat už to, že se jeden z chlapců necítil v jejich rodinném kruhu dobře.

Byla jsem fakt zklamaná, když se Jake přiklonil na stranu syna náčelníka namísto tohoto svého. Ano, rozuměla jsem důvodům, ale nebylo to spravedlivé. Nakonec ho ještě donutil, aby se šel omluvit. Jeho noví „kamarádi“ ho pak za odměnu zavedli na zakázané místo, kde ho nechali v ohrožení života. No, jako máma bych je roznesla na kopytech, náčelník nenáčelník, ale oni se o své děti nijak zvlášť nezajímali.

Dobře, beru, každý to má nějak. Co mi ale fakt nedělalo dobře, byly děti jako hrdinové. Osobně nemám ráda filmy s dětskými hrdiny a to ani, když už jsou to puberťáci. Prostě brát si jako rukojmí děti a ohrožovat jejich životy, mi nepřijde fajn a takových scén, včetně té nejhorší, je ve filmu zbytečně moc. Když nejsou zajati jedni, jsou zajati druzí.

Ze všech těch dětí mi přišla zajímavá jediná dívka. Byla to jakýmsi zázrakem počatá dcera avatara Grace Augustinové (Sigourney Weaver). Měla totiž spojení s Eywou i s duchovním stromem ve vodním světě. Docela mě zajímalo, kam se postava vyvine a kdo je její otec. Bohužel byla jedna z postav, které se sice ukázaly, ale jejich příběh vyzněl do prázdna. Zřejmě proto, že Avatar bude mít pokračování. Už se na něm pracuje. Škoda jen, že odtajnili příštího záporáka. Nevím, jestli to byl dobrý tah.

Avatar pro mě byl docela těžký a teda fakt dlouhý. Tím ale vůbec nechci říct, že bych vám ho nedoporučila. Toto jsou moje věci, které vy třeba vůbec vnímat nebudete. Počítačová grafika je v Avatarovi opět obdivuhodná. Při 3D vizualizaci použili program, na jehož vývoji se podílelo i České vysoké učení technické a pro mořský svět vytvořili téměř šedesát nových druhů mořských živočichů. A pokud máte ve filmech rádi hodně akce, budete spokojení. Avatar: The Way of Water najdete jako horkou novinku na streamovací televizi Disney+. Užijte si ho víc než já.

Napište mi do komentářů, jestli jste film viděli a jak působil na vás. Co si o něm myslíte? A pokud si rádi povídáte o filmech a necháte si i nějaký doporučit, sledujte mě. Těším se.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz