Hlavní obsah
Finance

Češi musí danit i výdělky, které nikdy neviděli. Zákon některé situace nedomýšlí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: vjkombajn, Pixabay

Daně, jó daně, jak my myslíme na ně… Blíží se poslední termín na podání daňových přiznání a v jednom případě to může být problém.

Článek

Sedím tak na kávě s Martinem, jedním z mých dlouholetých kamarádů, kterého jsem už nějakou dobu neviděla. Naše cesty rozdělilo mé mateřství a tak jedna z prvních otázek směrovala na jeho práci. A vyslechla jsem příběh, kterému se jen těžko věří.

Martin pracuje v jedné velké firmě jako manažer. Práce už ho nějakou dobu nebaví a tak se snažil najít alternativní zdroj příjmu. Tehdy narazil na obchodování na burze a ke svému i mému překvapení, je v tom opravdu dobrý. Problém je ale v zákoně.

Doba není jednoduchá a peněz není nikdy dost. Stále víc Čechů se snaží najít své štěstí v aktivním obchodování na burze - měnových párů na Forexu, kryptoměn nebo opcí. V této souvislosti se k nim často dostává informace o tom, že pokud mají své zisky v zahraničí, nikdo se o nich nedozví a nemusí je danit. Jenže bohužel. A realita je ještě mnohem bláznivější.

Je pravda, že o obchodních účtech u zahraničních brokerů se nemají úřady jak dozvědět, což ale neznamená, že se z nich zisky nemusí danit. A neznamená to ani, že se musí danit jen zisky, které byly odeslány na český bankovní účet. Ze zákona se musí přiznat a zdanit všechny zisky z obchodování za daný kalendářní rok a to ve chvíli, kdy se peníze vydělaly, tzn. nejpozději na konci roku.

V zásadě je to logické a řekněme, že na tom není nic špatného, jenomže stát nepočítá se situací, která se úplně klidně může stát, protože se prostě stává. Své peníze od brokera obchodník nemusí nikdy dostat. Číslo na obchodním účtu tak může navždy zůstat jen virtuální. Přesto ho obchodníci musí přiznat a odvést 15% daň.

„Už se mi to stalo třikrát a pokaždé u jiného brokera. Nechával jsem si zisky na účtu a budoval kapitál, ze kterého bych časem vydělal výplatu. Když jsem dosáhl požadované výše a začal zisky posílat domů, přišla mi jen první platba a pak už nic,“ vypráví Martin, kterému trvalo celý rok, než z mála, které byl ochotný riskovat, vytvořil základ pro slušný výdělek.

„Když se to stalo poprvé, na nic jsem nečekal a rozhodl jsem se převést kapitál jinam. Po odeslání peněz na mém obchodním účtu zářila nula a informace, že byly odeslány. Jenomže nepřišly a ani se nepřipsaly zpátky. Nemohl jsem s nimi teda ani dál obchodovat a přicházel o už desetitisícové zisky měsíčně. A neměl na daň. Toto trvalo přes rok. Ke konci už jsem se pomalu smiřoval s tím, že jsou nenávratně pryč, ale po neustálém připomínání mi je nakonec vyplatili.“

Martin peníze se zpožděním zdanil, čistý zisk rozdělil mezi dva jiné ověřené brokery a obchodoval dál. Situace se po krátkém čase zopakovala u obou dvou. „Už to bude zase rok, co jsem doma neviděl ani korunu a zatím se mi situace nedaří vyřešit. Polehčující okolností by mohlo být, že se mi alespoň peníze vždycky připíšou zpátky a můžu vydělávat, ale má to smysl, když nevím, jestli je někdy uvidím? A jak je mám zdanit, když nemám z čeho zaplatit daň?“ ptá se Martin spíš sám sebe.

Mezi obchodníky je všeobecně známo, že je potřeba si brokera dobře vybrat a vždycky je lepší posílat si své zisky domů po menších částech častěji, než větší část najednou. Přestože výplaty z brokerských serverů odchází automaticky, z nějakého důvodu se jim nechce velké částky vyplácet a často vznikají problémy. Martin to věděl a zařídil se podle toho. Ani to mu ale nepomohlo a situace je pro něj neřešitelná.

Vytvořit kapitál, který by přinášel zajímavé zisky nějakou dobu trvá. Spousta začínajících obchodníků, kteří své peníze nevybírají i několik let, uchlácholení bezproblémovým testovacím výběrem, netuší, že se jim něco takového může stát. Ale může.

Toto jsou věci, které se ve světě burzovního obchodování prostě dějí a zákon s nimi vůbec nepočítá. Podle něj musí zaplatit daň z příjmů i lidé, kteří sice peníze vydělali, ale jsou jen virtuálním číslem, které fyzicky nikdy nemusí získat.

Takže pokud obchodujete na burze nebo se chystáte, buďte opatrní a svého brokera si vybírejte opravdu pečlivě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz